تکنولوژی

نسخه‌های قدیمی ویندوز هنوز پرطرفدارند

 با وجود هجوم ابزارهای شخصی هوشمند، کامپیوترهای شخصی همچنان پرطرفدار و محبوب هستند. در این میان سیستم عامل ویندوز که سال‌ها نقش مهمی در رونق بازار جهانی کامپیوترهای شخصی داشته است، هنوز هم کمک زیادی به کاربران این دستگاه‌ها می‌کند. با این حال اما بسیاری از کاربران کامپیوترهای شخصی چندان اهمیتی به فرآیند به روزرسانی این دستگاه‌ها نمی‌دهند و همین موضوع مقدمه خوبی برای بروز حملات جدی اینترنتی و ویروسی است که می‌توانند مشکلات جدی برای این کاربران ایجاد کنند.

حمله سایبری بزرگ WannaCry که کامپیوترهای شخصی در 99 کشور جهان را تحت تاثیر قرار داد، در واقع به کاربران و سازمان‌هایی آسیب زد که کامپیوترهای‌شان را برای مدت‌های زیادی به‌روز نکرده بودند. این باج‌افزار از یک حفره امنیتی در ویندوز XP استفاده کرد؛ سیستم عامل قدیمی و 15 ساله‌ای که شرکت مایکروسافت پشتیبانی و به‌روز‌رسانی آن را در سال 2014 به‌طور کامل متوقف کرد.  با این حال اما گویا این نسخه از سیستم عامل ویندوز همچنان به خاطر سادگی و کارآیی بالا در میان بسیاری از کاربران دنیا طرفداران زیادی دارد. بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی NetMarketShare data در این مورد نشان می‌دهد که تا پایان ماه آوریل سال جاری میلادی بیش از 7 درصد از کاربران کامپیوترهای شخصی در سراسر دنیا از سیستم عامل ویندوز XP استفاده می‌کردند.

شرکت مایکروسافت روز جمعه گذشته وصله امنیتی را برای حفره ویندوز XP که باعث نفوذ و ایجاد چنین حمله سایبری گسترده‌ای شد، ارائه کرد. با این حال اما این وصله دو ماه بعد از آن عرضه شد که وصله مشابهی برای حملات سایبری اخیر به نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل ویندوز، ارائه شده بود. در واقع کاربرانی که آن وصله‌های اولیه را پیش از حمله سایبری WannaCry نصب نکرده بودند، حالا به خوبی می‌توانند اهمیت نصب وصله‌های امنیتی و انجام به‌روز رسانی‌های رایج را درک کنند. با این همه اما بسیاری از کاربران ویندوز که در برابر نصب و استفاده از نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل مقاومت می‌کنند، معتقدند که تجهیزات و ملزومات این به‌روز رسانی‌ها به وقت و هزینه قابل توجهی نیاز دارد و در واقع به همین دلیل هم هست که بسیاری از حملات سایبری و ویروسی معمولا به کامپیوترهای تحت ویندوز که تعداد زیادی در سراسر دنیا هستند، می‌شود. با این حال اما شرکت مایکروسافت با ارائه تخفیف‌ها و امکانات حمایتی رایگان برای نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل ویندوزش، چنین بهانه‌هایی را از بین برده است. به همین دلیل هم اغلب کارشناسان شرکت مایکروسافت معتقدند که عدم انجام به‌روزرسانی‌ها از سوی کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل ویندوز صرفا به‌دلیل عدم توجه و اهمیتی است که آنها به سطح امنیت کامپیوتر شخصی و البته اطلاعاتشان می‌دهند.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا