تکنولوژی

ایرپاد اپل در هواپیما آتش گرفت

اپل به قربانی استرالیایی که بر اثر آتش گرفتن هدفون خود در یک پرواز بین‌المللی دچار صدمه شد، گفت که در انتخاب باتری‌های نوع AAA اشتباه کرده است.

زن استرالیایی که پس از منفجر شدن هدفونش در هواپیما صورت، دست و موهایش آتش گرفت، هیچ خسارتی از اپل دریافت نخواهد کرد چرا که اشکال اصلی در باتری‌های مورد استفاده در هدفون‌ها بوده است. این قربانی که مایل است نامش ناشناس باقی بماند، در حال چرت زدن در پرواز پکن به سمت ملبورن در فوریه 2017 بود که با صدای انفجار هدفون و سوزش پوست صورتش ناگهان از خواب بیدار شد.

نماینده اپل در اظهارنامه‌ای که توسط وکیل قربانی منتشر شده، گفت: “تحقیقات ما نشان می‌دهد که این اتفاق بر اثر استفاده از باتری نامناسب اتفاق افتاده است.”

این قربانی که به دنبال دریافت خسارت برای صدمات وارد شده بود، می‌گوید که هدفون‌ و باتری‌های AAA را در سال 2014 و از فروشگاه فرودگاه خریداری کرده است. او در ادامه گفت که از این تصمیم اپل در پرداخت نکردن خسارت به او بسیار ناامید است. او در اظهارات خود گفت: “این هدفون بدون باتری کار نمی‌کند و در هیچ کجای هدفون یا جعبه‌ی آن توضیحی درباره نوع باتری که می‌بایست با آن استفاده شود، داده نشده است.

او درباره این سانحه نیز اینگونه توضیح داد: “وقتی که در خواب می‌خواستم صورتم را برگردانم، احساس سوزش بر روی پوست صورتم را احساس کردم. به سرعت دستم را روی صورتم قرار دادم که باعث شد هدفون به دور گردنم بیافتد. هدفون‌ همینطور به سوزاندن پوست من ادامه می‌داد تا اینکه با دستم آنها را از گردنم جدا کردم و روی زمین انداختم. هدفون هنوز هم جرقه می‌زد و مقداری هم آتش گرفته بود.

در پی این سانحه سازمان بین المللی تنظیم مقررات هوایی به دارندگان وسایل مجهز به باتری هشدار داده است. شرکت امنیت حمل و نقل استرالیایی (ATSB) در ماه مارس اعلام کرد: “باتری‌ها در صورتی که استفاده نمی‌شوند، بایستی در محفظه‌های ایمن در حین پرواز قرار بگیرند”. این شرکت اعلام کرد که هدفون پس از 2 ساعت پرواز در هواپیما دچار اتش سوزی شد.

مهمانداران هواپیما پس از مواجهه با این صحنه، هدفون را درون جعبه‌ی پر از آب انداختند. با این حال باتری و محافظ آن کاملا ذوب شده و کف کابین هواپیما را مقداری سوراخ کردند. شرکت در گزارش خود گفته که مسافرین تا پایان پرواز بوی بد پلاستیک و موی سوخته را احساس می‌کردند. در ماه مارس اعلام شد که عامل اصلی این اتفاق باتری‌های مورد استفاده بوده است.

سال گذشته موتورولا تصمیم شجاعانه‌ای گرفت و جک هدفون را از پرچمدار موتو زد حذف کرد و اپل هم به دنبال آن این پورت را از روی ایفون 7 حذف کرد که این تصمیم خریداران را مجبور به استفاده از هدفون‌های باتری دار بلوتوثی می‌کرد. حالا اچ‌تی‌سی نیز این رویه را دنبال کرده و جک هدفون را از گوشی مدل U 11 حذف کرده است.

چندی پیش نیز گزارشات زیادی مبنی بر اتش سوزی گوشی‌های نوت 7 شرکت سامسونگ منتشر شد که موجب ممنوعیت ورود آنها به داخل هواپیماها گردید. پس از 4 ماه تحقیق و جستجوی بی‌وقفه، سامسونگ به این نتیجه رسید که عامل اصلی این اتفاق باتری مورد استفاده در نوت 7 بوده است. حال شرکت سامسونگ برای جلوگیری از این اتفاق پروسه 8 مرحله‌ای برای تضمین سلامت و امنیت باتری‌های خود را طراحی و اجرا کرده است. اما اپل زیر بار این موضوع نرفت و هیچ خسارتی هم به این خانم قربانی پرداخت نکرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا