تکنولوژی

ماجرای شام غافلگیرانه مارک زاکربرگ با یک خانواده آمریکایی

دو هفته پیش، Daniel Moor یک تماس تلفنی مرموز دریافت کرد. وی که مردی 57 ساله و ساکن ایلات اوهایو است متوجه شد که یک میلیارد خَیّر از کالیفرنیا قرار است به دیدار وی بیاید و یک شام، مهمان خانواده‌اش باشد. آقای مور در مصاحبه ای با Business Insider گفت:” اول گمان که دستم می‌اندازند و می‌خواستم گوشی تلفن را بگذارم.”

مور به شخصی که تماس گرفته بودن اصرار کرد تا در مورد این میهمان استثنائی بیشتر توضیح دهد اما وی امتناع کرد و فقط گفت که 90 درصد آمریکایی‌ها از دستاورد رئیس وی به صورت روزانه استفاده می‌کنند. مور با قرار ملاقات موافقت کرد.

چند روز بعد، شخص دیگری زنگ در خانه مور را به صدا درآورد. این شخص می‌خواست از خانه مور دیدن کند و ترتیب اقدامات اولیه ملاقات شام را بدهد. بعد از گذشت چند روز از برنامه ریزی ملاقات خانواده مور با میلیارد مرموز، شخص دیگری به منزل مورها سر زد و اعلام کرد که هویت مهمان ناشناخته خانواده مور، 15 دقیقه قبل از رسیدن وی آشکار خواهد شد.

درست بر اساس برنامه تنظیم شده،خانواده مور 15 دقیقه قبل از سر رسیدن مهمان خود، نامش را فهمیدند و یک ربع بعد، خودروی شاسی بلند مشکی در مقابل حیات خانه مورها پارک کرد و مارک زاکربرگ از درون خودرو پیاده شد.

مدیرعامل 32 ساله شبکه فیس بوک برای خود هدفی شخصی تعیین کرده که تا سال 2017، به 30ایالت آمریکا که تا نرفته سفر کند. چرا؟ خود زاکربرگ ماه ژانویه در پستی در فیس بوک دلیلش را توضیح داده است: تا با مردم آشنا شود و از شیوه زندگی و برنامه‌هایشان برای آینده بپرسد.

مور که مهندس یک کارخانه فولاد سازی روسی است،در مورد زاکربرگ می‌گوید: این شخص واقعا انسان خاکی و خوش مشربی است که آداب معاشرت بالایی دارد. وی قبل از ورود به خانه از ما پرسید که آیا باید کفش‌هایش را دربیاورد یا خیر!”

همسر و فرزندان آقای مور و همچنین تعدادی از دوستتان نزدیک خانواده در این میهمانی به خصوص حضور داشتند. اقای مور از مارک درخواست کرد که در بالای میز بنشیند اما همکار مارک اعلام کرد که وی علاقه‌ای به نشستن در صدر مجلس ندارد. مور می‌گوید که مارک جای دیگری را برای نشستن انتخاب کرد.

بعد از صرف شام موراز زاکربرگ پرسید که چه چیزی باعث شده به اوهایوی شمالی سر بزند. زاکربرگ پاسخ داد از آنجاییکه به تازگی فهمیده که در مورد کشورش چیز زیادی نمی‌داند، تصمیم گرفته حقایق زندگی همشهری‌هایش را از نزدیک ببیند.

مور که خود را یک فرد سیاسی می‌داند، در انتخابات ریاست جمهوری، حامی اوباما بود و دوبار به وی رای داد و برای بار سوم به ترامپ رای داده است. همسر وی، یک معلم مدرسه است که او هم به ترامپ رای داده است. زاکربرگ از آنها پرسید که چرا ترامپ را انتخاب کرده‌اند. مور اما در جواب از زاکربرگ پرسید که آیا تا کنون با دونالد ترامپ ملاقات کرده است یا خیر. مارک در جواب گفت  با وجود اینکه در کنفرانس ملاقات ترامپ با رهبران دنیای تکنولوژی – که در ماه دسامبر ترتیب داده شده بود- حضور نداشت اما تا کنون چندبار با وی به صورت تلفنی صحبت کرده است.

ملاقت زاکربرگ با مردم عادی، کاری است که معمولا سیاست مداران می‌کنند و خیلی زود بعد از انتشار خبر ملاقات وی با خانواده مور، حدس و گمان پیرامون احتمال نامزدی وی برای دور بعدی ریاست جمهوری بالا گرفت.  این شایعات قبلا نیز کم و بیش در فضای مجازی وجود داشت. زاکربرگ کر خود نیز به این شایعات دامن می‌زد و هر از چند گاهی عکسی منتشر می‌کرد که به نظر می‌رسید مربوط به مبارزات انتخاباتی باشد. مثلا عکسهایی منتشر می‌کرد که وی را در حال نظارت به خط تولید در کارخانه خوردوسازی فورد نشان می‌داد یا ملاقات با آتش نشان‌ها و یا حتی غذا دادن گوساله‌ها در مزرعه‌ای در اوهایو!

اما ظاهرا زاکربرگ و همکارانش قصد دارند هر طور که شده، شاعیات پیرامون احتمال کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری را رد کنند. آقای مور گفت که بعد از ملاقات با زاکربرگ، نماینده وی به خانواده مور گفته است در جواب هرکسی که در مورد احتمال نامزد شدن زاکبربرگ سوال خواهد کرد، قاطعانه “نه” بگویند.

زاکربرگ خود نیز به صورت علنی اعلام کرده است که قصدی برای ورود به دنیای سیاست ندارد که این موضوع را در ملاقات با خانواده مور نیز دوباره تکرار کرد. مور تعریف می‌کند که زاکربرگ در این‌باره چه گفته است:” من هیچ علاقه‌ای به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. من با شرکت خود خیلی خوشحال هستم و فکر می‌کنم که از طریق شرکت خودم می‌توانم اقدامات کاربردی‌تر و بهتری صورت دهم. من حتی در خواب نیز نمی‌دیدم شرکتم فیس بوک، به جایگاهی که الان دارد، برسد. هرگز حتی تصور هم نمی‌کردم که چنین درآمدی از آن کسب کنم.”

زاکربرگ تعهد کرده است که 99 درصد از 60 میلییارد دلار سرمایه خالصش را از طریق موسسه Chan Zuckerberg Initiative – که توسط مارک و همسرش پریسیلا چان اداره می‌شود- وقف امور خیریه کند. مارک تا کنون در استارتاپ‌های آموزشی سرمایه گذاری کرده و تعهد داده که 33 میلیارد دلار برای درمان بیماری‌های مختلف در جهان اختصاص دهد.

یکی از سخنگویان موسسه چان اعلام کرده است که هزینه برخی از سفرهای زاکربرگ توسط شرکت فیس بوک پرداخت می‌شود و بسیاری از این سفرها نیز از سرمایه شخصی خود مارک پرداخت  می‌شوند.

زاکربرگ در سفر هفته گذشته خود به اوهایو، از یک آزمایشگاه مربوط به یادگیری ماشینی در منطقه، کلینیک ترک اعتیاد و یک مرکز بازپروری جوانان نیز دیدن کرد. سخنگوی زاکربرگ در مورد بازگویی گفتگوی کامل مارک با خانواده مور و همچنین دلیل انتخاب این خانواده برای ملاقات، امتناع کرد.

آقای مور گفته است که تا قبل از ملاقات با زاکربرگ، اطلاعات کمی از وی داشت و از فیس بوک نیز زیاد استفاده نمی‌کند اما حالا یکی از 90 میلیون دنبال کننده مارک زاکربرگ در این شبکه اجتماعی است.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا