تکنولوژی

رکود در سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های بریتانیا

طبق گزارش اخیر منتشر شده از موسسه Beauhurst که در زمینه تحلیل آمار استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و کمپانی‌های در حال رشد بریتانیایی همچنان در رکود به‌سر می‌برند. در سه‌ماهه اول سال 2017، نرخ سرمایه‌گذاری در این بخش با رشد 2.2 درصدی به 938 میلیون پوند رسید. رقم قراردادهای سرمایه‌گذاری نیز با 2.7 درصد افزایش همراه بود اما با این وجود تعداد قراردادها و مبلغ کل سرمایه‌گذاری‌های این دوره سه‌ماهه در مقایسه با همین مقطع در سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

این موسسه در آخرین گزارش خود نوشت: “علی‌رغم افزایش نسبی در رقم سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، پس از مقایسه این دوره با مدت مشابه سال 2016، رکود سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های بریتانیایی همچنان مشاهده می‌شود. پدرو مادیرا (مدیر بخش تحقیقات موسسه Beauhurst) در مصاحبه خود گفت: “چشم‌انداز استارت‌آپ‌های بریتانیایی در مقایسه با سال 2016 هنوز هم ناامید کننده‌ به نظر میرسد”. بالاترین رقم سرمایه‌گذاری در این فصل به استارت‌آپ بانکی Atom با مبلغ 83 میلیون پوند تعلق دارد و سرمایه‌گذاری 82 میلیون پوندی در شرکت funding Circle در رده دوم قرار گرفت. سه سرمایه‌گذاری برتر بعدی نیز در بخش‌های علوم زیستی و فناوری‌های پزشکی انجام گرفته‌اند.

در فصل اول امسال، 80 کمپین جذب سرمایه جمعی (Crowdfunding) موفق در بریتانیا انجام گرفت که نسبت به سه ماهه گذشته 11 درصد رشد را نشان می‌دهد. در این فصل بیش از 45 میلیون پوند سرمایه از طریق جذب سرمایه جمعی به‌دست آمده است. Seedrs با جذب سرمایه‌گذار برای 35 کمپانی مختلف، موفق‌ترین پلتفورم در این زمینه به‌حساب می‌آید. “جف لین” موسس و مدیرعامل این پلتفورم در مصاحبه‌ی خود گفت: “پلتفورم ما، فعال‌ترین سرمایه‌گذاران در شرکت‌های بخش خصوصی بریتانیا در یک سال اخیر را جذب کرده و در این زمینه حتی از سهامی خاص نیز سبقت گرفته‌ایم. ما از ابتدای 2016 رقم قراردادهایمان را به‌صورت سه‌ماهه گزارش داده‌ایم و از رفراندوم تابستان گذشته تا به‌امروز رشد قابل توجهی داشته‌ایم. شرکت ما امیدوار است که برتری و پیشرفت روزافزون خود را در سال 2017 نیز ادامه دهد.”

پلتفورمcrowdcube  نیز با 23 میلیون پوند سرمایه‌‌ای که در سه‌ماهه اول امسال برای کمپانی‌های بریتانیایی جذب کرد، در جایگاه دوم قرار گرفت و نشان‌دهنده ثبت رکوردهای جدید توسط این شرکت در آینده نزدیک خواهد بود. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: ” این رکورد ثبت شده در ابتدای امسال نشان دهنده‌ی اعتماد کسب‌ و کارهای درحال رشد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به شرکت Crowdcube است و باوجود سرمایه‌های بزرگ و گسترده‌ای که اخیرا جذب کرده‌ایم، همه‌ی سرمایه‌گذاران می‌دانند که شرکت ما بهترین و مطمئن‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برایشان فراهم خواهد کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا