تکنولوژی

بدافزار جدید خطرناک برای مک

سیستم عامل مک به رغم اینکه طی سالها به عنوان یکی از امن‌ترین سیستم‌های عامل به حساب می‌آمد ، حالا بیشتر از قبل هدف حمله بدافزارها و هکرها قرار می‌گیرد. محققان به تازگی دریافته‌اند که یکی از خطرناک‌ترین تروجان‌های مخصوص سیستم عامل MacOS را کشف کرده‌اند که تحت عنوان DOK شناخته می‌شود و از طریق ایمیل فیشینگ اجرا می‌شود. این تروجان حاوی یک ایمیل ساختگی است ( و بیشتر کاربران اروپایی را هدف قرار می‌دهد) که کاربر را برای دانلود یک فایل فشرده تشویق می‌کند و بعد از دانلود، سیستم کاربر را در اختیار خود گرفته و راه جاسوسی و نفوذ هکرها را به سیستم کاربر باز می‌کند. هکرها بعد از به دست گرفتن کنترل سیستم کاربر، از این طریق قادر هستند ترافیک اینترنت کاربر را جاسوسی کنند یا با استفاده از اطلاعات وی، جعل هویت در سایت‌های مختلف انجام دهند. این بدافزار بعد از تمام شدن کار هکرها به صورت خودکار حذف می‌شود.

خوشبختانه سیستم کاربران مک تنها با باز کردن ایمیل حاوی DOK به این بدافزار آلوده نمی‌شود و تنها بعد از دانلود فایل اتچ شده این اتفاق می‌افتد. ولی اگر به دام این بدافزارها افتادید یا تصور می‌کنید که مک شما مورد حمله قرار گرفته، می‌توانید با کمک راهنمایی‌های قید شده  سیستم خود را پاکسازی کنید. متاسفانه ظاهرا این بدافزار با استفاده از یک کد  جعلی قادر است دیوار امنیتی اپل را دور بزند به همین دلیل کاربر باید خیلی مراقب باشد. البته پیشگیری از ورود این بدافزار به داخل سیستم کاربران کار سختی نیست اما در صورت آلودگی، خسارات وارد شده سنگین‌تر از چیزی است که کاربر فکر می‌کند.

بیشتر از هر مورد دیگری، Dok به کاربران سیستم عامل مک یادآوری می‌کند که با فرض اینکه امنیت سیستم عامل مک بسیار بالاست، پیگیری نکات امنیتی را فراموش نکنند. طراحان بدافزارها هنوز هم بیشترین اهدف خود را از بین کاربران ویندوز انتخاب می‌کنند زیرا فضای راحت‌تری برای نفوذ هکرها دارد و همچنین دامنه وسیع‌تری از کاربران را در احتیار دارد. اما در این بین سیستم عامل مک نیز از چشم هکرها دور نمانده و بدون خطر نیست. هکرها هم خوب می‌دانند از آنجاییکه معمولا کاربران این سیستم عامل از امنیت بالای دستگاه خود بسیار مطمئن هستند، اقدامات امنیتی کمتری را فعال می‌کنند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا