تکنولوژی

نقد و بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

اسمارت‌فون جدید شرکت سونی یک سورپرایز واقعی بود. خیلی از افراد استفاده از صفحه نمایش 4k بر روی گوشی‌ها را تقریبا غیر ممکن می‌دانستند چرا که فقدان این تکنولوژی در گوشی اکسپریا Z5 دیده شده بود، اما خوشبختانه می‌بینیم که از این صفحه نمایش با کیفیت و حتی با کارایی بهتر از گذشته، در اسمارت‌فون جدید شرکت سونی به‌خوبی استفاده شده است.

سونی همواره محصولات عجیب و غریبی را  به دنیای اسمارت‌فون‌ها معرفی کرده است، در گذشته شاهد استفاده از تکنولوژی‌های فوق‌العاده صفحه نمایش سونی در کنار یک سری قطعات بی‌کیفیت در گوشی‌های اکسپریا بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد اکسپریا XZ پرمیوم شرکت سونی بالاخره به این ناهماهنگی‌ها خاتمه داده است.

اکسپریا XZ پرمیوم سونی مشخصات کافی برای قرار گرفتن در صدر اسمارت‌فون‌های دنیا را دارد، از جمله‌ی این توانایی‌ها می‌توان به چیپ اسنپ‌دراگون 835، صفحه نمایش 5.5 اینچی 4k به همراه HDR، اندروید ورژن 7.1.1 و ضدآب بودن گوشی اشاره کرد. این امکانات عالی در کنار دوربین‌ عکسبرداری و فیلمبرداری شرکت سونی، مجموعه‌ای قدرتمند‌تر را تشکیل می‌دهند، این یعنی کاربران دوربینی با کارایی بسیار بالا و فراتر از حد انتظار و صفحه‌ نمایشی که کیفیت تصاویر دوربین را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد، در اختیار خواهند داشت.

شرکت سونی در مراسم معارفه خیلی در مورد نقاط قوت اسپیکرها صحبتی نکرد اما مطمئنا کاربران از کیفیت پخش موزیک‌ها چه از طریق هدفون سیمی یا بی‌سیم شرکت سونی لذت خواهند برد. در گذشته سونی همواره اسمارت‌فون‌هایی به ظاهر امیدوار کننده معرفی کرده اما در ادامه دیده‌ایم که اسمارت‌فون‌های این کمپانی در عمل توانایی رقابت با برترین اسمارت‌فون‌های بازار را نداشته‌اند، آیا اکسپریا توانایی تغییر این داستان تکراری را دارد یا خیر؟

 

تاریخ عرضه و قیمت اکسپریا XZ

فعلا اخبار رسمی درباره تاریخ عرضه و قیمت این محصول در ایران منتشر نشده است اما انتظار می‌رود اواخر خرداد ماه امسال از این اسمارت‌فون در ایران رونمایی شود. در بخش قیمت هم گفته می‌شود حدود 2.5 میلیون تومان خواهد بود اما اگر روزهای اول با قیمت بالای 3 میلیون تومان هم دیده شود جای تعجبی ندارد.

 

طراحی

اکسپریا XZ ورود نصفه نیمه‌ای هم به دنیای فبلت‌ها داشته است اما با توجه به استانداردهای جدید اسمارت‌فون‌ها و فشردگی گوشی، نگه داشتن این گوشی با یک دست به راحتی امکان‌پذیر است.

حسگر اثر انگشت هم مثل گذشته درون دکمه روشن/خاموش (پاور) و در سمت راست گوشی قرار گرفته است و با آسانی با قرار دادن انگشت در حاشیه سمت راست گوشی عمل خواهد کرد.

وقتی به طراحی این این گوشی عمیق‌تر نگاه کنید، ویژگی که مطمئنا توجه شما را جلب می‌کند براق و صیقلی بودن گوشی است. آینه‌ای بودن قسمت پشتی گوشی در رنگ‌های کروم، مشکی و سورمه‌ای کاملا مشخص خواهد بود و به راحتی می‌توانید بازتاب چهره خود را در آن مشاهده کنید. به همین دلیل، اکسپریا XZ در رده بدترین گوشی‌ها از نظر جذب اثر انگشت قرار خواهد گرفت، اما به دلیل داشتن سطح آینه مانند، انتظار باقی ماندن اثر انگشت بر روی سطح گوشی کاملا منطقی است، البته اثرات انگشت باقیمانده به راحتی قابل پاک کردن هستند.

همانند دیگر اسمارت‌فون‌های معرفی شده در سال 2017، این گوشی هم مجهز به درگاه یو‌اس‌بی نسل C خواهد بود و خوشبختانه جک هدفون هنوز در بالای گوشی سر جای خود قرار دارد. به لطف اقدامات اپل در حذف جک هدفون، شرکت سونی اشاره به باقی ماندن این جک در گوشی جدید خود را کاملا ضروری دانسته و در مراسم رونمایی به طور واضح به آن اشاره کرد.

همانطور که در بالا اشاره شد، اکسپریا XZ به راحتی در دست جای می‌شود. شاید کف دست هنگام نگه داشتن کوشی کمی کشیده شود اما صفحه نمایش نسبتا خمیده و طراحی نیم‌دایره‌ای لبه‌های گوشی علاوه بر انتقال حس راحتی، کمترین فشار ممکن را به دستان وارد خواهد کرد.

 

صفحه نمایش

یکی از دلایل برجسته تبدیل این گوشی به یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های 2017، صفحه نمایش با کیفیت 4k به همراه HDR است که این دستگاه را به یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های حال حاضر در دنیا تبدیل کرده است.

سونی با همکاری که با شرکت آمازون داشت (مشابه همکاری شرکت ال‌جی در تولید گوشی مدل جی6) موفق به تولید صفحه نمایش با قابلیت نمایش محتوای با کیفیت HDR شده است، البته سونی در این بخش با رقیب کره‌ای خود یعنی ال‌جی رقابت می‌کند. اسمارت‌فون جدید شرکت ال‌جی هم قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 4K را دارد.

در ویدئوی کوتاهی که از این گوشی مشاهده کردیم، کفیت رنگ‌ها و وضوح تصاویری که اکسپریا XZ به نمایش می‌گذارد فوق‌العاده به نظر می‌رسید اما لازم به ذکر است که گوشی‌های قبلی این شرکت در دموهای منتشر شده از آنها تصاویر را خارق‌العاده نمایش می‌دادند اما کیفیت تصویر در عمل کمی پایین‌تر از چیزی که در ویدئوهای تبلیغاتی دیده بودیم، به نظر می‌رسیدند.

 

دوربین و فیلمبرداری در حالت آهسته

یکی دیگر از بخش‌هایی که سونی همواره در آن عملکردی عجیب و غریب داشته، استفاده از دوربین‌های متفاوت در محصولاتش است. دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های سونی همواره در رده بهترین‌های بازار قرار دارند اما در مقاسه با گوشی‌های شرکت اپل و سامسونگ، خیلی حرفی برای گفتن ندارند.

اکسپریا XZ پرمیوم در مقایسه با مدل قبلی خود با کاهش تعداد پیکسل مواجه شده و از 23 مگاپیکسل به 19 مگاپیکسل تنزل درجه پیدا کرده است. با این وجود، 19 مگاپیکسل هم کمی بالاتر از حد نیاز کاربران به نظر می‌رسد.

شرکت سونی به دلیل در اختیار داشتن خط تولید دوربین، همواره در به‌کارگیری دوربین‌های با کیفیت در گوشی‌های خود شهرت دارد و اینبار نیز به لطف وجود این خط تولید و استفاده از سنسورهای بزرگتر به منظورجذب نور بیشتر، می‌توان گفت که شرکت سونی یک قدم بزرگ به سمت پیشرفت در این عرصه برداشته است.

یکی از بزرگترین تغییرات اعمال شده در بخش دوربین این گوشی، استفاده از حسگر لرزش چشم (Motion Eye Sensor) است که سرعت پردازش تصاویر با 5 برابر افزایش همراه خواهد شد. این ویژگی به منظور ثبت تصاویر قبل گرفتن عکس توسط کاربر طراحی شده که قابلیت تشخیص بهترین لحظه برای ثبت تصویر را دارد.

این دوربین در آزمایشات انجام گرفته عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته است. البته عکس گرفتن از یک اسکی باز همانند تصاویری که سونی در ویدئوی تبلیغاتی خود به نمایش گذاشته، تقریبا غیر ممکن بود اما از بین 4 عکس پشت سر هم که این دوربین ثبت کرده بود، چند تصویر نسبتا واضح هم به دست آوردیم. شاید تصاویر خیلی واضح نباشند اما در مقایسه با عکسبرداری در حالت معمولی عملکرد خیلی بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. البته بهتر است تا زمانی که به طور کامل و با صبر و حوصله این گوشی را آزمایش نکرده‌ایم، از کیفیت واقعی دوربین این گوشی صحبتی نکنیم. از نظر امکانات می‌توان گفت همه امکانات این دوربین رضایت بخش به نظر می‌رسند و سونی باید به داشتن چنین دوربینی مفتخر باشد.

فیلمبرداری در حالت صحنه آهسته (Slow Motion) هم بسیار عالی به نظر می‌رسد. امکان ثبت تصویر ویدئو با 960 فریم در ثانیه توسط یک اسمارت‌فون تا قبل از رونمایی از این گوشی باورکردنی نبود. در ضمن کیفیت تصاویر ویدئویی که توسط دوربین پشتی این گوشی ضبط کردیم، از تمامی ویدئوهای ضبط شده توسط تمام اسمارت‌فون‌های موجود در بازار بالاتر بود.

در این میان یک سری نقاط ضعف هم وجود دارند: این گوشی قابلیت فیلمبرداری با کیفیتی بالاتر از 720p را ندارد و هنگام ضبط ویدئو در نور کم، با نویز بیش از حد مواجه خواهید شد.

در کل کیفیت و عملکرد فیلمبرداری در حالت صحنه آهسته این گوشی، در مقایسه با تمامی گوشی‌های موجود در بازار بالاتر بود. با این وجود، چنین ویژگی به عنوان معیار اصلی در انتخاب یک گوشی به حساب نمی‌آید پس بهتر است امیدوار باشیم عملکرد کلی دوربین اکسپریا XZ به اندازه کافی نظر کاربران را جلب کند.

باتری

یقینا از آنجایی که تست قدرت باتری یک اسمارت‌فون در کمتر از نیم ساعت غیر ممکن است، در اینجا چند علامت سوال بزرگ در ذهن اکثر علاقه‌مندان به وجود می‌آید. از آنجا که صفحه نمایش 4K مقدار زیادی از باتری را مصرف می‌کند، ظاهرا باتری 3230 میلی آمپری کمی ضعیف‌تر از ظرفیتی است که انتظار می‌رفت در این گوشی مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این، هنوز از شدت مصرف باتری توسط چیپ اسنپدراگون 835 اطلاعات کافی در اختیار نداریم، با این وجود امیدواریم که مصرف آن کمتر از گذشته باشد اما شکی نیست که برخی از امکانات جدید اکسپریا XZ مقدار باتری قابل توجهی را مصرف خواهند کرد.

 

نظر کلی

هربار که اسمارت‌فون جدید سونی را بررسی می‌کنیم، توانایی‌های قابل توجهی در آن می‌بینیم. برند سونی دپارتمان‌های مختلفی دارد که هر کدام به‌صورت تخصصی بر روی قطعات گوشی‌های جدیدی که قرار است به دنیای اسمارت‌فون‌ها عرضه شوند، کار می‌کنند، البته تا امروز این زیرمجموعه‌ها موفق به تولید گوشی با قابلیت و توان رقابت با آیفون‌های شرکت اپل و سری گلکسی شرکت سامسونگ نشده‌اند.

یکی از دلایل این ناتوانی، نداشتن قدرت کافی برای در اختیار گرفتن بازار همانند اپل و سامسونگ است و اینکه شرکت سونی بیش از حد به  استفاده از فناوری‌های پیشرفته تکیه کرده و تولید یک گوشی کامل، هماهنگ و بی‌نقص را تا حدی نادیده می‌گیرد.

با این حال، به نظر می‌رسد اکسپریا XZ در بخش‌های مختلف توانایی رقابت و شکست برترین‌‌های بازار را داشته باشد. پردازشگر قدرتمند، صفحه نمایش عالی و دوربین کارآمد از لزومات اسمارت‌فون‌های مورد علاقه کاربران امروزی هستند و ظاهرا این ویژگی‌ها به‌صورت یکجا در گوشی اکسپریا XZ پرمیوم قرار گرفته‌اند.

آیا سونی توانایی فروش این گوشی با قیمت رقابتی و پشت سر گذاشتن گلکسی اس8 سامسونگ را دارد؟ آیا دوربین این گوشی در استفاده روزانه هم تا همین اندازه کاربرد خواهد داشت یا برای فعال کردن حسگرهای آن بایستی ده‌ها بار با انگشت روی صفحه نمایش ضربه زد؟ آیا باتری مورد استفاده در این اسمارت‌فون پاسخگوی نیازهای روزانه کاربران خواهد بود؟

اگر این سوالات در آینده با پاسخ‌های مثبت و امیدوارکننده همراه شوند، می‌توان گفت که سونی در موقعیت خوبی قرار گرفته است. برای پاسخ به این سوالات باید فعلا منتظر بمانیم.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا