تکنولوژی

رشد دو درصدی خرید گجت‌ها

کاربران کامپیوترهای شخصی، دستگاه‌های اولتراموبایل (تبلت و دستگاه‌های تبدیل شونده) و گوشی‌های موبایل این روزها دستگاه‌ها و گجت‌های جدیدشان را با متوسط قیمت فروش بالاتری می‌خرند. این موضوع به افزایش نسبی هزینه صرف شده از سوی این کاربران برای خرید گجت‌ها در سال 2017 منجر خواهد شد.  بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که هزینه صرف شده از سوی کاربران برای خرید گجت‌های جدید در سال 2017 رشد سالانه 2 درصدی خواهد داشت و در نهایت به رقمی حدود 600 میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان اما هزینه صرف شده برای خرید گوشی‌های موبایل تا پایان سال جاری میلادی رشد سالانه 67 درصدی را تجربه خواهد کرد که از دیگر دسته‌بندی‌های محصولی بیشتر است.

کارشناسان موسسه گارتنر تخمین زده‌اند که متوسط قیمت فروش دستگاه‌های کامپیوتری و گوشی‌های موبایل تا پایان سال 2017 رشد 2درصدی نسبت به سال میلادی گذشته خواهد داشت.  این کارشناسان معتقدند که این اتفاق به دو دلیل مهم رخ خواهد داد؛ دلیل اول ادامه روند افزایش قیمت قطعات اولیه در سال 2017 (بیشتر برای کامپیوترهای شخصی تا گوشی‌های موبایل) است که به بالا رفتن قیمت محصول نهایی منجر می‌شود، دلیل دوم هم افزایش تمایل کاربران به خرید گوشی‌های موبایل حرفه‌ای‌تر و با کیفیت‌تر است. «رانجیت آتوال» یکی از تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «در سرتاسر جهان، بازار محصولات دیجیتال شخصی حساسیت کمتری نسبت به قیمت‌ها پیدا می‌کند. کاربران و مصرف‌کنندگان و همچنین کسب و کارها این روزها بیشتر به دنبال محصولات بهتر هستند که بتوانند با سبک زندگی آنها بیشتر هماهنگ باشند، تا صرفا خرید محصولات ارزان‌تر.»

کاربران نهایی علاقه زیادی به گوشی‌های موبایل دارند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود میزان هزینه صرف شده برای خرید انواع گوشی موبایل تا پایان سال 2017 با رشد سالانه 3/ 4 درصدی به حدود 400 میلیارد دلار برسد.در حقیقت کاربران حالا دیگر بیشتر از آنکه به متوسط قیمت فروش گوشی‌های موبایل اهمیت بدهند، به کارآیی، امکانات و کیفیت آن اهمیت می‌دهند. کاربران حالا به تدریج در حال جایگزین کردن گوشی‌های موبایل ساده‌شان با موبایل‌های هوشمندتر و با کیفیت‌تر هستند. شاید به همین دلیل هم هست که در سال‌های اخیر گوشی‌های موبایل تولیدی شرکت‌های چینی مانند Huawei و Oppo به خاطر امکانات متنوع و به‌روز و البته قیمت منطقی نسبتا ارزان‌شان بیشتر هم مورد توجه کاربران و خریداران قرار می‌گیرند.

بررسی‌های گارتنر نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش موبایل‌های هوشمند کاربردی و ارزان‌قیمت تولیدکنندگان چینی در سال 2016 رشد سالانه 5/ 13 درصدی داشته است و انتظار می‌رود این رشد تا پایان سال 2017 تنها برابر 4 درصد باشد. این رشد 4 درصدی هم احتمالا به دنبال عرضه رسمی گوشی Galaxy S8 شرکت سامسونگ و گوشی آی‌فون جدید به مناسبت دهمین سالگرد عرضه این گوشی از سوی شرکت اپل اتفاق خواهد افتاد. در بازار کامپیوترهای شخصی هم رشد میزان مهاجرت کاربران به دستگاه‌های جدیدتر همچنان فروش کامپیوترهای شخصی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این میان افزایش قیمت فروش قطعات و تجهیزات اولیه، هم تاثیر زیادی در رشد قیمت محصول نهایی در این بازار خواهد داشت. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که متوسط قیمت فروش در بازار کامپیوترهای شخصی تا پایان سال 2017 رشد سالانه 4/ 1درصدی را تجربه کند.

منبع

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا