تکنولوژی

هفت عادت صبحگاهی کارآفرینان موفق

کارآفرینان گونه‌‌ کمیاب بشریت محصوب می‌شوند. انسان‌ها علاقه دارند کارهایشان را به روش خودشان انجام دهند و به عادت‌های خود وابستگی شدیدی دارند و البته این وابستگی دلایل خود را دارد. عادت‌ها موجب رسیدن به اهداف، کسب انگیزه، کاهش اتلاف وقت و افزایش سطح کیفیت زندگی می‌شوند. مسلما مهمترین عادات یک کارآفرین، اعمال روزانه صبحگاهی است. در کل اگر روزتان را اشتباه آغاز کنید، مطمئنا تمرکز، خلاقیت و موفقیتی که انتظار دارید را کسب نخواهید کرد. برای اطمینان از اینکه روزتان را صحیح و مثبت آغاز می‌کنید، در اینجا 7 اصل مهم که کارآفرینان قبل از ساعت 7 صبح انجام می‌دهند را برایتان آورده‌ایم.

 

1. سحر خیز باشید

کارآفرینان معروف و موفق از جمله ریچارد برنسون به سحرخیزی معروف هستند.

موسس Virgin Group می‌گوید: “من همیشه سحرخیز بوده‌ام. صبح زود بیدار شدن مانند تناسب اندام و ورزش است و یک عادت محسوب می‌شود و برای رسیدن به آن باید تلاش کنید. در طول 50 سال فعالیت من در زمینه تجارت به این نتیجه رسیدم اگر صبح زود از خواب بیدار شوم، می‌توانم در ادامه آن روز به اهداف مهمی دست پیدا کنم و متعاقباً در زندگی به اهدافم خواهم رسید”. وقتی قبل از 7 صبح بیدار می‌شوید، زمان کافی برای مرور اخبار، تمرکز و تمرین خواهید داشت. این کار باعث جلوگیری از عجله، دستپاچگی و حفظ تمرکز شما می‌شود.

سحرخیزی یعنی دیگر نباید دکمه تاخیر آلارم ساعت را فشار دهید و بایستی شب‌ها زودتر به تخت خواب بروید تا بتوانید بین 7 تا 9 ساعت خواب داشته باشید. علاوه بر سحرخیزی، مقدار خواب کافی باعث افزایش سلامت جسمی و روحی، حافظه، یادگیری، خلاقیت و احساس مثبت درون شما می‌شود. حتی ممکن است باعث کاهش تصمیمات ریسکی، استرس، اضافه وزن و افزایش حجم عضلات در صورت انجام تمرینات ورزشی نیز بشود.

 

2. از تلفن دوری کنید

شاید عاقلانه نباشد اما چند دلیل منطقی برای چک نکردن تلفن در اوایل صبح وجود دارد. برای مثال، قرار دادن گوشی در کنار تخت می‌تواند باعث اختلال خواب شبانه شما بشود. این اختلالات با روشن شدن صفحه نمایشگر یا صدای اعلانات (Notification) گوشی اتفاق می‌افتد.

علاوه بر این، چک کردن پیام‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب انحراف ذهن شما در اولویت بندی صحیح فعالیت‌های روزانه بشود. در این صورت به جای ترتیب بندی اهداف روزانه، ناچارا به ایمیل یکی از مشتریان عصبانی پاشخ خواهید داد و مطمئنا این سبک برای آغاز یک روز کاری مناسب نخواهد بود.

 

3. تمرین یا تمرکز کنید

پیاده روی، وزنه برداری، شنا در آب گرم، یوگا، نرمش و یا مدیتیشن همگی باعث کاهش استرس و افزایش سطح شادابی، انرژی می‌شوند و همچنین به خوابیدن بهتر و داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر کمک خواهند کرد. این گونه تمرینات موجب جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف در آینده خواهد شد. به هرحال، انجام این تمرینات در صبح توسط کارآفرینان می‌تواند به تمرکز بر خواسته‌ها و رسیدن به اهداف روزانه و گسترش ایده‌های جدید کمک کند.

 

4. صبحانه سالم بخورید

بهتر است کمی جدی برخورد کنید. صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه محسوب می‌شود چون سوخت رسانی به مغز و بدن برای انجام کارهای روزانه را بر عهده دارد. اما صبحانه‌ها از نظر ارزش غذایی با یکدیگر متفاوت هستند. غذاهای زیر می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای صبحانه باشند:

کربوهیدارت‌های سالم مانند جو یا نان تست

پروتئین‌های کم‌چرب مانند تخم مرغ، آجیل، لوبیا و سبزجات.

میوه‌

جایگزین‌های لبنی مانند سویا، مغز فندق و شیربرنج

در ضمن خوردن یک فنجان قهوه یا چای بعد از صرف صبحانه ایده‌ی بدی نیست. چند قطره آب لیمو قبل از شروع صبحانه هم می‌تواند مفید باشد.

 

5. روحیه خود را بازیابی کنید

بعضی روزها واقعا حس و حال بیرون آمدن از تخت وجود ندارد. هوا دلگیر است و دیروز هم روز موفقی برایتان نبوده است. دنیا به آخر نرسیده اما همین اتفاق کوچک برای از دست دادن انگیزه شما برای چند روز کافی بوده است. به همین دلیل کارآفرینان موفق هرروز انگیزه خود را بازیابی می‌کنند. بازیابی روحیه می‌تواند با خواندن کتاب‌های انگیزشی، به‌یادآوری جملات روحیه بخش، نوشتن ایده‌های جدید و تجربیات درون وبلاک و یا چند دقیقه تمرکز صبحگاهی انجام بگیرد. اگر این راهکارها تاثیری نداشت، می‌توانید لیست افراد یا دارایی‌هایی که از داشتن آنها شکرگزار هستید را یادداشت کنید.

 

6. اهداف و اولویت‌های خود را تعیین کنید

اول صبح، اهداف هفته‌ی پیش‌رو را تعیین و تنظیم کنید. هر صبح اهداف و اولویت‌هایی که باید در آن روز عملی شوند را یادداشت کنید. هنگامی که دوش می‌گیرید یا در حال دویدن و یا هر تمرین و فعالیتی که هستید، به نحوه انجام اهداف مورد نظرتان فکر کنید.

بهترین راه برای انجام فعالیت‌های نوشته شده، انجام سخت‌ترین وظایف قبل از دیگر کارها است. به تعویق انداختن این کارهای سخت فقط آنها را به فردا موکول می‌کند و دردی را دوا نخواهد کرد، پس همین امروز آنها را انجام دهید و با خیال راحت به دیگر کارهایتان رسیدگی کنید.

 

7. به کارهای دیگر رسیدگی کنید

بالاخره زمان رسیدگی به کارهایتان فرا رسیده است. حالا می‌توانید گوشیتان را بردارید و ایمیل‌هایتان را ارسال یا دریافت کنید و حتی به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید و همچنین اخبار مرتبط با صنایع خودتان را خوانده و آمار فروش روز گذشته را نیز بررسی کنید. با خواندن این اطلاعات می‌توانید با آمادگی بیشتری وارد دفتر کارتان بشوید.

با انجام مرتب این چنین عادات صبحگاهی، می‌توانید به سلامت روحی و جسمی دست پیدا کرده و کارهایتان را با خلاقیت بیشتری انجام دهید و در نتیجه می‌توانید هر مشکلی را به راحتی حل و فصل کنید. برای رسیدن به فعالیت‌های صبحگاهی مناسب ممکن است به کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشید اما بدون شک این فعالیت‌ها باعث حرفه‌ای‌تر و موفق‌تر شدن شما در آینده نزدیک خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا