تکنولوژی

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

سامسونگ گلکسی اس ۸ شاید یکی از جذاب‌ترین گوشی‌هایی باشد که تا به حال ساخته شده است. هرچند این گوشی جدید در ادامه بهبودهای قبلی سامسونگ یک محصول پریمیوم به حساب می‌آید اما برخی ویژگی‌ها نیز آن را جذاب‌تر کرده است.

سامسونگ دو مدل از S8 روانه بازار می‌کند که اولی مدیل استاندارد است و صفحه نمایش ۵.۸ اینچی دارد و مدل بزرگ‌تری را هم به عنوان سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس ( Galaxy S8+) با صفحه نمایش ۶.۲ اینچی تولید کرده است. هر دو گوشی از هم اکنون قابل سفارش دادن هستند و از ۲۱ آوریل ( اول اردیبهشت ۹۶ ) عرضه آنها آغاز می‌شود. در آمریکا قیمت این گوشی بنا به اپراتور متفاوت خواهد بود اما گفته می‌شود که حداقل قیمت آن برای نسخه‌های کم ظرفیت‌تر۷۲۰ دلار خواهد بود. 

سخت افزار

تقریبا چیزی باقی نمانده بود که در مراسم معرفی S8 از آن شگفت زده شویم همه ویژگی‌های این گوشی در شایعات پیش از این شنیده بودیم و لو رفته بود. مهم‌ترین ویژگی سخت‌افزاری این گوشی صفحه نمایش آن است که از کناره‌ها تقریبا تمام لبه‌ها را پوشانده و به این ترتیب سطح صفحه نمایش بزرگتر شده است. این همان چیزی است که سامسونگ آن را  « infinity display » ( صفحه نمایش بیکران) می‌نامد. با حذف حاشیه‌های صفحه نمایش جا برای استفاده‌های ترکیبی از برنامه‌ها در صفحه نمایش فراهم شده است. در واقع به نظر می‌رسد وقتی این گوشی را در دست خود می‌گیرید انگار یک صفحه نمایش در دست خود دارید. 

هرچند برخی گزارشها حاکی از وجود مشکل کوچکی در تاچ صفحه نمایش این گوشی است ( همانند گلکسی اس ۷ اج ) اما به جز این همین صفحه نمایش و لبه‌های منحنی اس ۸ ویژگی‌های مثبتی به دیزاین آن داده که گرفتن آن را در دست دلپذیر میکند. 

از طرف دیگه از آنجا که صفحه نمایش از پایین صفحه نیز تا جای ممکن حاشیه را گرفته دیگر جایی برای دگمه Home باقی نمانده به همین دلیل سامسونگ در گلکسی اس ۸ کاری را کرده که سایر سازندگان گوشی اندرویدی انجام داده‌اند یعنی دگمه Home مجازی تعریف کرده است. از طرف دیگر سامسونگ از تکنولوزی haptic ( مشابه آیفون ) در این دگمه مجازی بهره گرفته که با فشار آن حس فشار دادن دگمه واقعی ایجاد می شود.

از طرف دیگر کنار گذاشتن دگمه Home فیزیکی به این معناست که سامسونگ سنسور اثر انگشت را باید به جای دیگری منتقل می‌کرد و سامسونگ جایی بهتر از پشت گوشی و کنار دوربین برای آن پیدا نکرده است. این نقطه جای راحتی برای سنسور اثر انگشت نیست به خصوص با توجه به ارتقاع گوشی برای لمس سنسور خیلی بالا به نظر می‌رسد و بگذریم که ممکن است خیلی اوقات انگشت را به اشتباه روی لنز ببریم. 

در زیر گوشی شاهد پورت USB-C و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری هستیم . همچنین دگمه Power در یک سمت و دگمه کم و زیاد کردن صدا درسمت دیگر قرار دارد. 

مشخصات گوشی

با توجه به انتظاری که از سامسونگ در این زمینه داریم این گوشی دارای مشخصات سخت‌افزاری بسیار بالایی است که البته در مناطق مختلف جهان فرق می‌کند . تازه‌ترین پردازنده کوالکام یعنی اسنپ‌درگون ۸۳۵ و یا پردازنده Exynos خود سامسونگ دو مدل مختلف هستند . هر دو پردازنده مبتنی بر چیپ‌ ۱۰ نانومتری ساخته‌ شده‌اند که به طور خلاصه باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند و سرعت بالاتری دارند.

صفحه نمایش نسخه استاندارد S8 همانطور که گفته شد ۵.۸ اینچی است که رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل دارد و ۵۷۰ppi است. نسخه S8 Plus هم درست رزولوشن مشابهی دارد اما با صفحه نمایش ۶.۲ اینچی و 529ppi . درازبودن گوشی هم در نوع خود aspect ratio جالبی ایجاد کرده یعنی 18.5:9 به نوعی شاید بتوان گفت اسکرول کردن در این صفحه نمایش دراز به حداقل می‌رسد. 

این دو گوشی دارای ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی هستند و البته شکاف Sd Card هم برای افزایش این ظرفیت در آن تعبیه شده است. 

باتری 

البته دیگر صحبت کردن از باتری و انفجار در مورد سامسونگ خیلی تکراری به نظر می‌رسد اما این شرکت گفته که نهایت دقت را در طراحی باتری به کار گرفته تا فاجعه نوت ۷ تکرار نشود در S8 سامسونگ یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری و در S8 Plus باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری ( مشابه سایز نوت ۷ ) به کار گرفته است. مجهز بودن به تکنولوژی شارژ سریع کوالکام هم از جمله ویژگی‌های باتری است. 

دوربین

سامسونگ بر خلاف گذشته سنسور دوربین پشتی خود را تغییر نداده و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با تجهیز به OIS یا لرزشگیر در آن قرار داده که قبلا در گلکسی S7 هم شاهد آن بودیم. سامسونگ البته گفته در بخش نرم‌افزاری دوربین بهبودهای زیادی داده و سرعت عکاسی با آن نسبت به گلکسی اس ۷ اج بسیار بیشتر شده است. 

نکته اینکه سامسونگ در S8 Plus هم دوربین بهتری قرار نداده ( حداقل در مقایسه دوربین آیفون ۷ و ۷ پلاس ) اما سرعت بالای این دوربین برخی را به این گمان واداشته این دوربین در همه حال در بک گراند درحال عکاسی است و موقعی که شخص دگمه عکس را لمس می کند در سریع‌ترین زمان ممکن عکسبرداری انجام می‌شود. 

سامسونگ در دوربین جلویی البته تغییر ایجاد کرده و از سنسور ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده و البته سیستم اتوفوکس هم تعبیه کرده است. سوییچ کردن بین دوربین‌های جلویی و عقبی بسیار سریع و ساده است و حتی سامسونگ GIF mode هم در آن قرار داده است. 

نرم‌افزار

هرچقدر سامسونگ اعتبار خوبی به خاطر ساخت سخت‌افزارداشته در زمینه نرم‌افزار همیشه اما و اگرهایی را پیش کشیده است از جمله در رابط کاربری این شرکت یعنی TouchWiz اما در S8 شاهد تغییر بزرگی در این زمینه هستیم مثلا اسکنر چشمی که با آن می‌توانید قفل گوشی را باز کنید در این گوشی به خوبی کار میکند در اینجا البته سامسونگ اسکنر شناسایی صورت را معرفی کرده است که تنظیم کردن آن فقط ۲۰ ثانیه طول می‌کشد و بسیار خوب کار میکند. سالها قبل روی اندروید شاهد مدل مشابهی از اسکنر صورت بودیم که بسیار بد کار می کرد اما اینجا سامسونگ این اسکنر را کاملا خودش ساخته است. کسانی که آن را امتحان کرده‌اند می‌گوید امکان اشتباه در تشخیص در آن بسیار کم است و نکته اینکه سرعت آن نیز بسیار بالاست به طوری که به محض اینکه گوشی قفل شده را مقابل صورت می‌گیرید قفل باز می‌شود.

امکان دیگری به نام DeX در این گوشی وجود دارد که میتوانید با خرید یک داک جداگانه و کیبورد و ماوس و اتصال این گوشی از طریق داک به یک صفحه نمایش آن را به یک کامپیوتر تبدیل کنید. در واقع در اینجا desktop mode بر پایه اپلیکیشن‌های اندرویدی است که در آن میتوانید از برنامه‌هایی چون آفیس مایکروسافت استفاده کنید. البته در کاربردی بودن این امکان شک و تردید زیادی وجود دارد. 

دستیار هوشمند شخصی Bixby

سامسونگ روی دستیار شخصی خود در این گوشی تمرکز زیادی کرده و یک دگمه فیزیکی اختصاصی برای آن تعبیه کرده است. این دستیار شخصی از جهاتی متفاوت از سایر دستیارهای شخصی است که در مورد آنان زیاد شنیده‌ایم. Bixby به نوعی همه کارهای گوشی را از طریق صوت انجام میدهد و این متفاوت از سایر دستیارهای شخصی است که به سوالات شما روی cloud پاسخ می‌دهند. 

مثلا شما میتوانید از طریق این دستیار شخصی و با فرامین صوتی و مرحله به مرحله یک عکس را ویرایش کنید و بعد به Bixby بگویید آن را به دوستتان بفرستد . همچنین از طریق Bixby میتوانید یک ویدیو را روی تلویزیون خود نمایش دهید یا چراغ هوشمند خانگی خود را خاموش یا روشن کنید. در واقع هدف اینجا این بوده که هرچیزی که با لمس کردن قابل انجام است را با صدا و فرمان صوتی هم قادر به اجرا باشد. دستیار صوتی Bixby در زمان معرفی با ۱۰ اپلیکیشن روی گوشی کار می‌کند.

یک ویژگی جذاب Bixby در دوربین و بخش عکس گلکسی اس ۸ نهفته است در جایی که میتوان با عکس گرفتن از چیزی شبیه آن را جست و جو کرده و حتی از آمازون خریداری کرد. 

رنگ‌ها و قیمت و زمان عرضه 

در آمریکا سه رنگ از گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس عرضه خواهد شد که عبارتند از مشکی، خاکستری و نقره‌ای . دو رنگ طلایی و آبی نیز در نسخه بین‌المللی این گوشی‌ها وجود خواهد داشت. هر دو گوشی از هم اکنون قابل سفارش دادن هستند و از ۲۱ آوریل ( اول اردیبهشت ۹۶ ) عرضه آنها آغاز می‌شود. در آمریکا قیمت این گوشی بنا به اپراتور متفاوت خواهد بود اما گفته می‌شود که حداقل قیمت آن برای نسخه‌های کم ظرفیت‌تر۷۲۰ دلار خواهد بود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا