تکنولوژی

رباتی با الهام از سوسک طلایی رنگ عوض می‌کند

تا چند وقت دیگر، ربات‌ها، هواپیماها، خودروها و دیگر ماشین‌ها در تمام نقاط خود سنسور خواهند داشت وعملا تبدیل به صفحات نمایش لمسی عظیم خواهند شد که تمام داده‌های دریافتی را به طور کامل تشخیص می‌دهند. برای دستیابی به چنین هدفی محققان باید محصولی شبیه به پوست تولید کنند که به طور سرتاسر با سنسورها پوشانده شود و بتواند به تغییرات محیط اطراف واکنش نشان دهد، مقرون به صرفه باشد و ساختن آن ساده باشد. این محصول دقیقا چیزی است که گروه تحقیقاتی MIT قرار است با الهام از سوسک لاک پشتی طلایی ( سوسکی که اگر کسی به آن سیخونک بزند، رنگ خود را عوض می‌کند). 

برای عملی کردن این طرح، این تیم تحقیقاتی از تکنولوژی چاپ سه بعدی استفاده کردند. آنها با استفاده از دستگاه چاپگر سه بعدی یک ابزار T شکل ساختند که یک مدار کوچک دارد که با کشیده شدن قسمتی از آن، تغییر رنگ می‌دهد. دستگاه چاپ گر سه بعدی تقریبا تمام کار را انجام داد، از تولید لایه پلاستیکی مخصوص قرارگیری سنسورها گرفته تا جاسازی مایع به خصوصی که نقش جسم نیمه هادی را در مدار این دستگاه دارد.

Subramanian Sundaram ، مدیر اجرایی این پروژه گفت: ” در طبیعت، به شبکه اتصالات و سنسورها، مسیرهای حسی می‌گوییم. ما تلاش کردیم تا این مسیرهای حسی را درون یک شی ساخته شده با تکنولوژی سه بعدی، بازسازی کنیم و به همین دلیل ساده‌ترین ارگانیسمی که می‌شد را بررسی کردیم.”

این محققان، کل پروسه را همراه با جزئیات فنی آن در وب سایت MIT برای دسترسی علاقه مندان قرار داده‌اند. البته باید در نظر داشت که این دستیافته فعلا در مراحل ابتدایی است و در آینده بیشتر توسعه می‌یابد. دستیافته‌ این گروه نه تنها به تولید نوعی از پوست الکترونیکی قابل چاپ که از طریق آن هر چیزی می‌تواند به صفحه نمایش لمسی تبدیل شود ختم خواهد شد، بلکه از انجاییکه قابلیت تغییر به انواع شکل‌های قابل چاپ پیچیده دارد، می‌تواند به تولید دستگاه‌هایی با ساختارهای نا معمول نیز کمک کند. برخی از ربات‌های قابل چاپ حتی می‌توانند خودشان به صورت اتوماتیک خود را سرهم‌بندی کنند که نشان از مرزهای بی‌نهایت تکنولوژی اتوماسیون دارد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا