تکنولوژی

جدیدترین درایو حافظه پرسرعت اینتل

در ماه جولای 2015، شرکت اینتل تکنولوژی حافظه جدیدی تحت عنوان 3D XPoint معرفی کرد و اعلام کرد که این تکنولوژِی 1000 برابر پرسرعت‌تر از فلش NAND و 10 برابر پرسرعت‌تر از DRAM است و حالا بعد از گذشت 20 ماه، این شرکت بالاخره این تکنولوژی جدید را همراه با درایو جدید DC P4800X معرفی کرد. نام کامل این درایو Optane SSD DC P4800X  است و از آنجاییکه به صورت محدود تولید شده است، نسخه 375گیگابایتی آن با قیمت گزاف 1520 دلار به فروش می‌رسد.

تکنولوژی 3D XPoint نوع جدیدی از درایو حالت جامد – Persistent Solid State- است که توسط دو شرکت اینتل و میکرون توسعه یافته است. جزئیات نحوه عملکرد این درایو اعلام نشده است ولی ویژگی‌های عملکردی و قابلیت‌های تکنیکی این محصول، طیف وسیعی از برنامه‌ها را پشتیبانی می کند. 

اینتل اعلام کرده است که این درایو به صورت اتوماتیک سرعت اجرای برنامه‌های موجود را افزایش می‌دهد و در شرایط  پردازش حجم سنگینی از اطلاعات، فقط 12 الی 14 وات انرژی مصرف می‌کند.  این محصول ظاهرا برای دسترسی ترتیبی – Sequemtial Read- و عملیات خواندن داده‌ها که در انتقال فایل‌های بزرگ زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، چندان مناسب نیست. اینتل استفاده از درایوهای High-End 3D NAND  را برای انجام فعالیت های مذکور مناسب تر اعلام کرده است. از دیگر معایب این درایو می توان طراحی شدن برای مرکز داده‌ها و همچنین قیمت گران آن اشاره کرد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا