تکنولوژی

شباهات خودروی جدید فولکس واگن به آئودی

خودروی جدید شرکت Volkswagen با نام آرتئون (Arteon)، ظاهرا به عنوان مدل ارتقاء یافته‌ی Passat معرفی شده است. اما حقیقت این است که مدل Passat هیچگاه تا این اندازه جذاب نبوده است. اما نظر کارشناسان این است، خودروی سدان اسپرت جدید این شرکت ظاهرش را بیشتر از خودروی مدل A5 شرکت آئودی به ارث برده و شباهت خیلی زیادی به خودروهای گذشته شرکت Volkswagen ندارد. آرتئون که از امکانات سری R این شرکت برای نمایش بهتر ویژگی‌های اسپرت بهره می‌برد، به عنوان خودرویی تراز بالا با ترکیبی از قدرت و راحتی معرفی شده است. اما چشم پوشی از این نظریه که شرکت Volkswagon با تقلید از تکنولوژی و طراحی دیگر برندها خود را مطرح می‌کند کار آسانی نیست.

کاپوت دارای انحنا و کشیده‌تر، افزایش فاصله محورها و پایین آوردن سقف این خودرو که گویای هرچه بیشتر تقلید از طراحی آئودی است، موجب جذب بازدیدکنندگان جوان‌تر که به خودروهای با ظاهر خشن علاقه‌مند هستند، شده است. چراغ‌های ال‌ای‌دی جلو و عقب به شکل استاندارد بر روی این خودرو نصب شده‌اند. از لحاظ فنی نیز از مدل‌ ارتقاء یافته موتور خودرویPassat  استفاده شده و در بخش طراحی داخلی هم شباهت‌های زیادی بین این دو خودو دیده می‌شود. آرتئون مجهز به نمایشگر دیجیتالی است که می‌توان تصاویر محیط اطراف را با استفاده از دوربین‌های متصل به خودرو بر روی این صفحه دیجیتال نمایش داد. دستیار پارک خودکار و چند ویژگی هوشمند دیگر نیز به این خودرو اضافه شده است.

هنوز از احساس واقعیمان درباره این خودرو اطمینان کافی نداریم. آرتئون از لحاظ ظاهری کاملا زیبا و جسورانه طراحی شده اما متاسفانه شباهت آن به طرح شرکت‌ آئودی کاملا احساس می‌شود. درست است که شرکت Volkswagen صاحب اصلی شرکت آئودی است اما انتقال ویژگی و زیبایی‌ها از یک برند به برندی دیگر، زیر پا گذاشتن یکی از قوانین نانوشته در خودروسازی محسسوب می‌شود. البته شرکت تویوتا هم چنین اقدامی را درباره خودروهای برند لکسوس این شرکت انجام داده است و شاید این کار کلا ایرادی نداشته باشد. در زمان جضورمان در نمایشگاه خودرو در شهر ژنو، نظرمان به مدل جدید خودروی بنتلی که از لحاظ رنگ‌آمیزی به خودروی بوگاتی شباهت داشت، جلب شد. ناگفته نماند که هردو شرکت بنتلی و بوگاتی به شرکت Volkswagen تعلق دارند.

علاقه‌مندان به طراحی محصولات، علاقه دارند که خودرو و محصولات یک شرکت را از روی عناصر طراحی متعلق به همان شرکت تشخیص دهند. مثلا هدفون‌های شرکت Beyerdynamic بدون دیدن نام و لوگوی شرکت بر روی آنها از دور قابل تشخیص هستند. این ویژگی در مورد هدفون‌های Audi-Technica، Sennheiser و البته هدفون‌های شرکت بیتس نیز صدق می‌کند. به طور کلی، اقدامات شرکت در طراحی و تولید آرتئون قابل قبول است اما متاسفانه هارمونی شباهت در طراحی خودروهای این شرکت را زیر سؤال برده است. احتمالا باید منتظر به‌کارگیری همین الگو در طراحی خودروهای گلف و Polo این شرکت نیز باشیم.

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا