تکنولوژی

چرا استارتاپ‌های بزرگ تکنولوژی از اسنپ پیروی نمی‌کنند؟

سهام شرکت اسنپ در حال صعود است. پس از پرواز 44 درصدی ارزش سهام شرکت در روز پنج‌شنبه، روز جمعه نیز ارزش سهام شرکت مادر اپلیکیشن اسنپ‌چت با افزایش 11 درصدی همراه بود. در حال حاضر عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت باعث به سود رسیدن خیلی از افراد از جمله: موسسین، کارمندان باسابقه و سرمایه‌گذاران شرکت و البته مدرسه‌ای خصوصی در کالیفرنیا  ( این مدرسه از اولین سرمایه‌گذاران اسنپ بود)  شده است.

مرتبط : ورود اسنپ به بورس چه کسانی را میلیاردر کرد؟

حال که این شرکت توانسته با عرضه عمومی سهام خود به چنین موفقیتی دست پیدا کند، سوال اینجاست که آیا دیگر شرکت‌ها نیز از این اقدام اسنپ تقلید می‌کنند یا خیر. با وجود بیش از 200 استارت‌آپ با ارزش بالای 1 میلیارد دلار، مطمئنا سرمایه‌گذاران زیادی پول‌های خود را روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد. امروزه حدس بر سر اینکه کدام شرکت زودتر از دیگر رقبا سهام خود را به صورت عمومی عرضه می‌کند، به یکی از بازی‌های مرسوم در سان‌فرانسیسکو تبدیل شده است.

برای افراد مایل به خرید سهام اولیه شرکت(IPO)، شرایط سرمایه‌گذاری در شرکت اسنپ می‌تواند برایشان امیدوارکننده باشد. نه تنها ابهامات مالی شرکت از جمله صورت‌حساب‌های مشکوک شرکت با عنوان شرکت تولید کننده دوربین عکاسی، ضرر 514 میلیون دلاری شرکت در سال 2016 و ساختار سرمایه داری استبدادی تاثیری در بازار نداشته،بلکه ارزش سهام شرکت در بازار از رقبای خود از جمله HP و Discover نیز بیشتر شده است.

اما هنوز شرکت‌های بزرگ فعال در بخش تکنولوژی دلایل قانع‌کننده‌ای برای خصوصی ماندن دارند. ذخایر مالی درحال افزایش یکی از دلایل برای ادامه فعالیت به صورت خصوصی است. صندوق‌های شرکت‌های خصوصی تا ژوئن 2016 موفق به ذخیره‌سازی 754 میلیارد دلار درآمد بدون هیچگونه سرمایه‌گذاری شدند در حالی که این مبلغ در صندوق‌ههای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها حدود 121 میلیارد دلار بود. در طول زمان شاهد انتخاب‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری هستیم که البته سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها از ریسک بالایی برخوردار خواهد بود. به دلیل وجود همین ریسک‌ها در پایان در حالی که استارت‌آپ‌های نوپا به دنبال اندک سرمایه‌ای هستند، شرکت‌های قدرتمند مانند Uber و Airbnb غرق در سرمایه خواهند شد.

این یعنی سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری جسورانه و ریسکی، ترجیح می‌دهند پول خود را در بزرگترین و گسترده‌ترین شرکت‌ها که ریسک سرمایه‌گذاری کمتری دارند، سرمایه‌گذاری کنند. این اقدام به جای پرورش و حمایت از نوآوری، باعث از بین رفتن تدریجی خلاقیت و همچنین باعث کاهش تمایل شرکت‌های بزرگ برای ورود به سهامی عام خواهد شد. این اتفاقات، کاهش فرصت‌ها برای ورود شرکت‌های نوپا به سیلیکون ولی را به همراه خواهد داشت.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا