تکنولوژی

5 پیش‌بینی از آینده دستیارهای صوتی

گزارش وبسایت Voicelabs.com، نگاهی دقیق به آینده و انتظارات از رقابت بین مایکروسافت، گوگل، سامسونگ، اپل و آمازون را نشان می‌دهد. این گزارش همچنین شامل نظرسنجی مختص کاربران Google Assistant و الکسا و بررسی دلایلی گرایش بیشتر استارت‌آپ‌ها به الکسا می‌شود.

VoiceLabs با توسعه دهندگان فعال در زمینه ساخت Alexa Skills و Google Actions همکاری می‌کند. این شرکت سال گذشته توسط Alexandre Linares و Adam Marchick تاسیس شد. در همین زمان هم بود که  Marchickاز سمت مدیریت عامل شرکت بازاریابی موبایل Kahuna برکنار شده بود و در مصاحبه با VentureBeat گفت که بیش از یک میلیون نفر از طریق آمازون اکو و گوگل هوم از خدمات VoiceLabs استفاده می‌کنند. در ادامه 5 مورد از جالبترین پیش‌بینی‌های VoiceLabs در سال 2017 را شرح می‌دهیم.

1. 9 ماه آینده برای دستیارهای هوشمند سرنوشت‌ساز است

بسیاری از کاربران هنوز تصمیم قطعی برای انتخاب دستیار صوتی نگرفته‌اند اما مطمئنا تصمیم قطعی در نخریدن دستگاه‌های هوشمند با پلتفورم‌های متفاوت را گرفته‌اند! در نظرسنجی دسامبر 2016 از کاربران آمازون اکو و گوگل هوم مشخص شد تنها 11% افراد پس از خرید آمازون اکو، تمایل به خرید گوگل هوم را نیز دارند. این آمار در مورد خریداران گوگل هوم نیز صدق می‌کرد. پس این آمار نشان می‌دهد کاربران تمایل به امتحان کردن پلتفرم‌های متنوع را ندارند.

مارچیک در مصاحبه تلفنی خود با VentureBeat موضوع را اینگونه توضیح داد: “پس از این دوره 9 ماهه، پیروز میدان صاحب بخش اعظم بازار خواهد شد و این یعنی اولین دستگاهی که خریداری کنید، احتمال اینکه تا ابد به سیستم عامل آن وفادار بمانید بسیار زیاد خواهد بود و در ادامه دستگاه‌های بیشتری مجهز به همان سیستم عامل خریداری خواهید کرد. بنابراین رونمایی از محصولات قدرتمند در این 9 ماه بسیار مهم است. این مسئله هشداری برای سامسونگ، مایکروسافت و اپل نیز به حساب می‌آید و بایستی هرچه زودتر وارد عرصه رقابت شوند.

2. شبکه‌های اجتماعی و push notification به دستیارهای صوتی اضافه می‌شوند

در حال حاضر در میان 8 هزار توانایی الکسا و تقریبا 75 توانایی مکالمه مختلف Google Assistant، هیچ برنامه‌ جذابی یافت نمی‌شود. مارچیک گفت: “درحال حاضر بهترین برنامه‌های مورد استفاده برای این دستیارها، اسپاتیفای و آمازون موزیک هستند”. طبق مطالعات VoiceLabs، حدود 45 درصد کاربران از این دستیارها تنها برای پخش موزیک و کتاب‌های صوتی استفاده می‌کنند.

طبق نظر مارچیک برای ساخت برنامه‌ای تاثیرگذار توسعه دهندگان باید امکان ارسال Push Notification و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی کاربران را داشته باشند. او احتمال می‌دهد این دو ویژگی در سال 2017 به دستیارهای هوشمند اضافه شوند. انتخاب فعالیت‌ها بر پایه فعالیت‌های دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش یادگیری مهارت‌های اجتماعی شود.

مارچیک درباره این مسئله اینگونه توضیح می‌دهد: “مثلا دستیار صوتی به شما می‌گوید که 15 نفر از دوستان شما در حال مکالمه هستند، آیا مایل هستید به آنها ملحق شوید؟ یا مثلا به کاربر می‌گوید که 20 نفر از افراد حاضر در لیست دوستان شما در فلان شبکه اجتماعی عضو هستند و یا بازی پوکیمون را نصب کرده‌اند، می‌خواهید از بقیه جا بمانید یا خیر؟”

مارچیک پیش بینی کرده که Push Notification‌های دستیارهای صوتی نیز مانند نمونه مشابه بر روی اسمارت‌فون‌ها باشند. حداقل در ابتدای کار اینگونه خواهد بود. او می‌گوید: ابتدا Push Notificationها وارد عرصه می‌شوند و پس از مدتی آزاردهنده به نظر می‌رسند سپس از دور خارج می‌شوند و در پایان سازندگان متوجه می‌شوند که باید این اعلان‌ها را به شیوه‌ی هوشمندانه‌تری ارائه دهند.

3. میزان خرید دستگاه‌های هوشمند 4 برابر خواهد شد

طبق تخمین VoiceLabs، بیش از 6.5 میلیون دستگاه مجهز به دستیار صوتی در سال 2015 و 2016 به فروش رسیده‌ است و اینکه تا پایان 2017، بیش از 24.5 میلیون نسخه از این دستگاه‌ها به فروش خواهد رسید. این آمار رقم کلی این دستگاه‌ها از سال 2014 تا پایان 2017 را به 33 میلیون دستگاه خواهد رساند.

مارچیک گفت که در سال 2016 به یک منحنی رشد دست پیدا کردیم و از همین منحنی برای سال 2017 استفاده کرده‌ایم و به این ترتیب به رقم 24.5 میلیون دستگاه در سال 2017 در گزارش‌ها دست پیدا کرده‌ایم، البته این آمار احتمالا در مورد آمازون کمی متفاوت باشد چون بخش اعظم فروش محصولات این شرکت در اواخر سال انجام می‌گیرد.

آمار فروش سالانه این شرکت نشان می‌دهد که فروش الکسا در فصل تعطیلات به بیشترین مقدار خود رسیده است و ثابت کرده است که تعطیلات، بهترین زمان فروش محصولات در طول سال است.

4. رقابت جدی برسر “تصاحب شب”

دستیارهای هوشمند وظایف صبحگاهی خود را به خوبی انجام داده‌اند، از خواندن تیتر مهم‌ترین اخبار روز گرفته تا کنترل دستگاه‌های مختلف از جمله روشن کردن چراغ‌ها، باز کردن پرده‌ها و روشن کردن قهوه ساز. حال نبرد اصلی بر سر خدمات شبگاهی خواهد بود. اما این ویژگی‌ها چه می‌توانند باشند؟

این اویژگی‌ها شامل اضافه کردن برخی امکانات خواهد شد. مارچیک می‌گوید ارتباط مستقیم اشخاص با یکدیگر یکی از ویژگی‌هایی است که هنوز بر روی این دستگاه‌ها وجود ندارد. اما زمانی که بتوانید از طریق این دستگاه‌ها با تمامی اعضای خانواده صحبت کنید، حس بی‌نظیر و لذت بخشی به شما دست خواهد داد. مانند گفت‌وگو با اعضای خانواده قبل از خواب و گفتن شب به‌خیر به آنها.

5. بزرگان تکنولوژی تا پایان سال دو اسپیکر هوشمند روانه بازار خواهند کرد

همه از الکسا و گوگل هوم با خبر هستیم و همچنین می‌دانیم اپل در فکر ساخت دستگاهی برای رقابت است و البته کورتانا نیز به زودی به عرصه رقابت پا خواهد گذاشت. VoiceLabs معتقد است که تا پایان سال 2017، دو دستگاه پرطرفدار جدید مجهز به دستیاران صوتی هوشمند به منظور رقابت با آمازون اکو و گوگل هوم به بازار خواهند آمد و به احتمال زیاد توسط سامسونگ، اپل یا مایکروسافت تولید خواهند شد.

توانمندی‌های کورتانا طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در اوایل 2017 برای توسعه دهندگان ارائه خواهد شد و سامسونگ پس از خرید استارت‌آپ Viv، قصد رونمایی از گلکسی اس8 به همراه دستیار صوتی Bixby در تاریخ 28 مارچ را دارد.

کورتانا، الکسا و Google Assistant در حال نفوذ هرچه بیشتر به خودروها و تجهیزات منزل هستند، با این اوصاف حتی اگر هیچ رقابتی بین سازندگان اسپیکرهای هوشمند به وجود نیاید، باز هم شکی نیست که بایستی انتظار ظهور آنها در دستگاه‌هایی فراتر از اسپیکرهای هوشمند را داشته باشیم.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا