تکنولوژی

آی‌پد به پایان راه خود رسیده است؟

 هنگامی که استیو جابز، اولین آیپد را در سال 2010 معرفی کرد، لقب ” محصول جادویی و انقلابی” به آن داد. وی گفت:” با این محصول، بهترین تجربه را از گشت و گذار در اینترنت خواهید داشت.”

اظهارات مدیر عامل اپل، برای زمان خودش دقیقا درست بود. در سال 2010، صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک‌تر( حدود 3.5 اینچ در مقابل صفحات نمایش 5 یا 6 اینچی امروزی) بود و لپ تاپ‌ها هم بسیار سنگین بودند و علاوه بر این صفحه لمسی نیز نداشتند. آی پد اپل، معنای واقعی “تبلت” را به مشتریان نشان داد.از آن به بعد سازندگان بسیاری تلاش کردند تا محصولی مشابه آی پد اپل عرضه کنند، اما تعداد کمی توانستند تبلتی با کیفیت آی پد تولید کنند.

حالا بعد از 7 سال، آی پد اوضاع خوبی ندارد. درست است،بر اساس گزارش IDC ، اپل هنوز هم بالاترین میزان سفارش تبلت را دارد اما تمایل مشتریان به استفاده از تبلت‌ها به نسبت کم شده است. طبق گزارش IDC، خرید تبلت درچهار ماه آخر سال 2016، 20.1 درصد کاهش داشته است. تعداد خرید آیپد اپل نیز درچهار ماهه گذشته، به میزان 19 درصد کاهش داشته است.

اما مسئولان اپل همچنان به آینده آیپد خوشبین هستند( حداقل در ظاهر که این طور به نظر می‌رسد!). مدیر عامل کنونی اپل، تیم کوک، اوایل همین هفته اعلام کرد که امید زیادی به آینده این محصول دارد.

اما متخصصان معتقدند که دلیل اصلی از چشم افتادن آیپد این است که شرکت اپل، برای مشتریان دلیل قانع کننده‌ای برای خرید این محصول ارائه نمی‌کند و یا حتی مدل این محصول را نیز تغییر نمی‌دهند. این در حالیست که آیپد یک زمانی ( دقیقا 7 سال پیش) محصولی انقلابی به شمار می آمد و حالا گویی در جایی ما بین گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ‌های فوق العاده سبک، گیر کرده است و تکلیفش مشخص نیست. این چالش دقیقا در ذهن خریدار شکل می گیرد که اصلا چرا باید یک آیپد بخرد!؟

J.P.Gownder،نائب رئیس و تحلیلگر ارشد Forrester در این ‌باره می‌گوید:

“خیلی مهم است که مشتری بدانند آینده دستگاهی که می‌خرند چگونه است، آیا شبیه یک تبلت ، یک هیبرید ویا یک مک است؟ هدف از خرید و کارآیی دستگاه باید برای مشتری روشن باشد.”

البته شرکت اپل اخیرا  تلاش خود را کرد تا نشان دهد آینده آیپد چیست. این شرکت iPad Pro را تحت عنوان “جایگزینی برای لپ تاپ” عرضه کرد. مدل Pro ، با پردازنده پرسرعت‌تر و با صفحه نمایش بزرگ‌تر و علاوه بر این سازگار با قلم Apple’s Pencil stylus و لوازم جانبی صفحه کلید ، ارائه شد. اما بیشتر تبلت‌های شرکت‌های رقیب که هم رده با سری pro  بودند، از تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های یک سیستم عامل مانند ویندوز به طور کامل بهره می‌بردند اما iPad Pro از لحاظ نرم افزاری دچار مشکلاتی شد. این تبلت فقط می‌توانست نسخه ساخته شده برای موبایل برنامه‌ها را اجرا کند. شرکت‌های سازنده نرم افزار مانند مایکروسافت و Adobe ، نسخه‌های سبک ‌تر شده سرویس‌های خود را مخصوص این آیپد آماده کردند اما بازهم استفاده از آنها به راحتی استفاده از طریق یک کامپیوتر نبود علاوه بر این استفاده از برنامه‌هایی مانند Excel  که نیاز مبرم به موس دارد نیز، از طریق این تبلت‌ کار بسیار سختی بود.

درخواست مشتریان واضح بود: آنها یک تبلت می‌خواستند که سیستم عامل کامل به روی آن نصب است.

بیشتر مشتریان از تبلت به عنوان ابزاری برای بازی و گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند، اما هدف از ساخته شدن چنین دستگاهی توسط اپل، هرگز گیمینگ نبوده است. یکی از راه کارهای شرکت اپل حداقل برای جذب مشتریان به سوی آیپد، می‌تواند کاهش قیمت‌ها باشد. در حال حاضر آیپد پرو با مبلغ 599 دلار و یا بیشتر در بازار به فروش می‌رسد( که تا کنون فروش چندان چشم گیری هم نداشته است.) مشتریان تبلت‌های اپل، بیشتر سری iPad Air 2 و Mini را سفارش می‌دهند وطبق پیشنهاد تحلیلگران، اگر اپل قیمت تبلت‌های خود را کاهش دهد، ممکن است میزان فروش آنها بالاتر رود.

اما بهترین شیوه‌ای که این شرکت می‌تواند اتخاذ کند این است که محصولی متفاوت ارائه کند، چیزی که قبلا وجود نداشته است. شاید از طریق همین شیوه ، بتواند مشتریان را مجاب کند که محصول جدیدش را بخرند. 

اما طبق گزارش‌ها، اپل به این زودی‌ها قصد ندارد از آیپد محبوب خود دل بکند، طبق گزارش بلومبرگ، اپل، آیپد 10.5 اینچی بعدی خود را قرار است با صفحه نمایش بهترو با تکنولوژی پیشرفته‌تر همراه با تغییرات اساسی در لوازم جانبی( به خصوص در مورد Apple Pencil) عرضه کند. 

منبع : تایم

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا