تکنولوژی

نقشه مایکروسافت برای الکسا و دستیار گوگل

امسال سال Echo دستیار هوشمند شرکت آمازون است و در نمایشگاه امسال CES نیز خوش درخشید. اما شرکت آمریکایی مایکروسافت برنامه انحصاری خود را برای سلطه در بازار دستیارهای هوشمند صوتی دارد. بیشتر استراتژی مایکروسافت مربوط به سیستم دستیار شخصی خود یعنی Cortana است.

ماه دسامبر سال گذشته شرکت مایکروسافت یک بسته ابزاری برای برنامه‌نویسان معرفی کرد تا بتوانند کورتانا را داخل برنامه‌ها و سخت افزارهای خود عرضه کنند و شرکت Harman Kardon هم با کمک کورتانا توانست اسپیکر هوشمند خود را در رقابت با Echo آمازون معرفی کند.

در نمایشگاه CES 2017 نیز مایکروسافت سرویس جدیدی برای خودرو سازان معرفی کرد و نیسان اولین شرکتی بود که از این سرویس بهره برد. احتمال زیادی دارد خودروی بعدی نیسان شما هم به سیستم Cortana مجهز باشد.

شعار کورتانا ساده است: “هر شخصی حق دارد دستیار شخصی خود را داشته باشد”. این یعنی مایکروسافت قرار است آمازون، گوگل و هر رقیب دیگری در حوزه تکنولوژی‌های صوتی را کنار بزند و شعار “جنگ برای آینده” خود را تحقق بخشد.

 

روبات‌ها، لینکداین، outlook و غیره

شرکت آمازون بیشتر تمرکز خود را به روی استفاده Alexa در حوزه تجارت معطوف کرده است و گوگل نیز بیشتر به روی جستجو، تاکید دارد اما Cortana تلاش دارد تا با تولید ابزاری سازنده و کاربردی، تمرکز خود را از همه بیشتر به روی “کاربر” و تولید زمان مفید برای مشتریان خود قرار دهد.

کورتانا هم مانند Amazon Alexa قابلیت کنترل ابزارهای هوشمند خانگی را دارد و همچنین قابلیت پیش بینی NFL و Oscars را هم دارد. شرکت مایکروسافت سرویس “دستور صوتی” را برای یک ابزار دیجیتال مدرن لازم می‌داند و به همین دلیل است که به روی روبات‌های چت مانند China’s beloved Xiaoice، Xenophobic Tay و Zo سرمایه گزاری کرده است. این شرکت از طریق همین Bot ها توانست اطلاعات بیشتری در مورد مکالمات بین انسان و ربات پیدا کند و از این اطلاعات در تولید Cortana بهره ببرد.

کورتانا با استفاده از Microsoft Exchange و Outlook به اطلاعات ایمیلها و تقویم کاربر دسترسی پیدا میکند و از طریق سرویس ابری Microsoft 365 میتواند درمیان فایلهای کاربر جستجو کند و فایل مرتبط را پیدا کند. به زودی LinkedIn نیز به کمک کورتانا خواهد آمد و اطلاعات افراد مختلف را نیز در دسترس کاربر قرار خواهد داد.

الکسای آمازون از Echo شروع شد اما همانطور که در CES دیدیم، به زودی درب یخچال‌ها، داشبورد ماشین‌ها و لامپ‌های رومیزی هم به این سیستم مجهز خواهد شد. کورتانا هم دقیقا همین شیوه را در پیش گرفته و می‌خواهد فراتر از جایگاه کنونی‌اش دیده شود. معامله با نیسان هم نمونه‌ای از تحقق این هدف مایکروسافت است. با هوشمند شدن خودروها(از طریق قابلیت‌های دستیار رانندگی گرفته تا سیستم اتوپایلوت) کاربر می‌تواند از وقت خود داخل خودرو به صورت هوشمند تری استفاده کند.

البته برای رسیدن این مرحله فعلا باید منتظر بمانیم اما مایکروسافت کورتانا را یک دستیار رانندگی کاربردی معرفی کرده است که به احتمال قوی کاربران نیز همین عقیده را خواهند داشت.


 

گذری بر آپارات

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا