تکنولوژینمایشگاه 2020 CES

غرفه HDMI را در نمایشگاه CES 2017 ببینید

غرفه HDMI در نمایشگاه امسال نوآوری‌های فراوانی داشت. این نوآوری‌ها را به دو دسته اصلی می‌شود تقسیم کرد، ابتدا یک کابل تبدیل بود که می‌توانست کابل HDMI را به USB-C تبدیل کند. این تبدیل قادر است همه دستگاه‌هایی که از USB-C پشتیبانی می‌کنند را به HDMI تبدیل کند. این یعنی موبایل‌های جدید به سادگی به پروژکتورها و تلویزیون‌‌ها متصل می‌شوند. در ادامه ویدئوی این غرفه را تماشا کنید.

صنعت فعال در بخش HDMI نسخه اولیه‌ای از مشخصات نسل بعدی را اعلام کرده است. HDMI ورژن 2.1 که با دستگاه‌های نسل قبلی نیز سازگاری دارد، از ویدیوهای 8K با کیفیت HDR و با 60 هرتز در ثانیه یا ویدیوهای 4K با 120 هرتز در ثانیه پشتیبانی خواهند کرد. جهت اطلاع کسانی که به اعداد علاقه‌مند هستند، رزولوشن 4K 3,840×2,160 یا 8.3 میلیون پیکسل و 8K با 7680×4320 یا 33 میلیون پیکسل برابر است. همانطور که گروه فنی فعال انجمن HDMI ادعا کرده، این ظرفیت، قابلیت نمایش همه جانبه و دقیق جزئیات سریع را به نمایشگرها می‌دهد.

آنچه که امروز شاهد آن هستیم، مانند تمامی مشخصات فنی محصولات جدید A/V، به نظر برای آینده طراحی شده است. محتوای 4K اخیرا مورد استفاده عموم قرار گرفته و سالها طول می‌کشد که محتوای 8K به مرحله استفاده عموم برسد. با اینکه تلویزیون‌ها و مانیتورهای 8K در حال ورود به بازار هستند اما این محصولات یا نسخه آزمایشی هستند یا جهت استفاده طراحان یا عکاسان حرفه‌ای تولید شده‌اند. در ضمن برای نمایش تصاویر با کیفیت 8K، علاوه بر اینکه نمایشگرها باید HDMI 2.1 را پشتیبانی کنند، کابل‌های با قابلیت پشتیانی از پهنای باند تا 48 گیگابیت بر ثانیه نیز لازم خواهد بود. مطالعه درباره مشخصات فنی تکنولوژی‌های جدید کار سختی نیست، بایستی منتظر سخت‌افزار و محتوای سازگار با این تکنولوژی‌ها  نیز بمانیم.

یک نکته جالب اینکه پس از معرفی HDMI نسخه 2.1، اعلام شد که این نسخه علاوه بر 8K، قابلیت پشتیبانی از 10K را نیز خواهد داشت. اما توضیح دقیقی از مفهوم 10K ارائه نشده است. ممکن است منظور از آن رزولوشن 16:9 باشد که مرحله بعد از 8K خواهد بود اما همانطور که اشاره کردیم، احتمال می‍رود منظور از 10K نمایشگرهای چندگانه یا نمایشگرهای عظیم‌الجثه 8K باشد. به هر حال فعلا نگران 10K نباشید. خودمان هم به سختی توانستیم مفهوم ساده‌ای از آن را درک کنیم!

احتملا مهمترین بخش نسل جدید HDMI، به استثنای تماشای مستند سیاره زمین شماره VII بر روی صفحه نمایش‌هایی که جزئیات را دقیق‌تر از واقعیت نشان می‌دهند، ویژگی جدید به نام “حالت گیم VRR” خواهد بود و همانطور که از اسمش پیداست، مختص گیمرها است. طبق گفته‌های انجمن HDMI: ” حالت گیم  VRR از یک متغیر نرخ نوسازی پشتیبانی می‌کند و این امکان را به پردازشگر گرافی می‌دهد تا دقیقا همان لحظه‌ای که تصاویرارائه می‌شوند، آنها را بر روی نمایشگر نشان دهد.”

جهت اطلاع کسانی که از متغیر نرخ نوسازی سر رشته‌ای ندارند، متغیر نرخ نوسازی به نمایشگر اجازه می‌دهد تا هر زمان که تصویر رفرش می‌شود، آن را روی صفحه نمایش تغییر دهد. سرعتی که پردازشگر گرافیکی می‌تواند تصویر را تغییر دهد ممکن است متفاوت باشد و این مسئله بسیار مهم است. بنابراین اگر در حین بازی همه‌چیز در چهار قدمی شما منفجر می‌‍شود، از سرعت پردازشگر شما کاسته خواهد شد چون مجبور است تک تک ترکش‌های به وجود آمده بر اثر انفجار در مجاورت شما را به تصویر بکشد. بدون متغیر نرخ نوسازی، این پروسه ممکن است منجر به ازهم گسیختگی تصاویر و ایجاد ناهماهنگی بین نمایشگر و پردازشگر بشود. جبران این کندی غیر ممکن نیست و با فعال سازی متغیر نرخ نوسازی تا حدی این کار انجام می‍شود اما  از آنجایی که مانیتور و پردازشگر شما در حالت Lockstep تنظیم شده‌اند، این اقدام نیز به نوبه خود منجر به ایجاد لگ در تصاویر ورودی خواهد شد.

با وجود حالت گیم VRR، احتمالا روش‌ همگام سازی فریم متغیرها نیز مستقیما به عنوان یکی از ویژگی‌های پیش‌فرض HDMI ارائه خواهد شد. البته اقدامات مشابه به این نیز قبلا در پورت‌های متناوب نمایش استاندارد A/V که با نام Adaptive Sync شناخته شده، قبلا انجام گرفته بود. اما با حضور همه جانبه HDMI و پشتیبانی گسترده از محصولات صنعتی، حالت بازی VRR باید تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته باشد. با نهایی شدن مشخصات فنی HDMI نسل جدید در سال جاری، مطمئنا اطلاعات بیشتری به دست خواهیم آورد. انجمن HDMI، سه ماهه دوم سال را تاریخ احتمالی رونمایی رسمی نسل جدید می‌داند، پس تا آن زمان منتظر خبرهای جدید از حوضه پهنای باند و پیکسل‌ها باشید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا