تکنولوژی

سرفیس چگونه مایکروسافت را برای همیشه متحول کرد

مایکروسافت که در گذشته به عنوان شرکت نرم‌افزاری مطرح بود، یک طرح، ایده و دستگاهی به نام “Surface” را ساخت. دستگاهی که نه فقط یک محصول بلکه نشان‌گر از یک تغییر بزرگتر در سبد محصولات و رویکرد مایکروسافت بود. 

در روز هجدهم ماه ژوئن 2012، مایکروسافت با رونمایی از لپ تاب/تبلت این شرکت با نام “سرفیس”، دنیا را شگفت زده کرد. تصورات و برداشت‌های اولیه از این دستگاه امیدوار کننده بود. آیا این دستگاه قادر به رقابت با آیپد خواهد بود؟ آیا قادر است ماموریت نا موفق تبلت‌های اندرویدی را به موفقیت تبدیل کند؟ با توجه به طراحی بی نظیر و جای دادن یک کامپیوتر در قالب یک تبلت و با وجود داشتن قلم و صفحه کلیدی که قابلیت جداسازی دارد، باید گفت که از همان ابتدا تصور میشد امکان پیروزی وجود دارد.

این تبلت که به راحتی چهره‌ی کامپیوترهای خانگی را در پشت چهره‌ی خود پنهان کرده بود، از نظر استیو بالمر به عنوان “تبلتی برای جایگزینی لپ تاپ‌ها” توصیف شد. او سپس “سرفیس” را به عنوان ” خانواده‌ی جدید محصولات مایکروسافت” معرفی کرد.

اینکه بالمر “سرفیس” را به عنوان یک  خانواده جدید معرفی می‌کرد، جالب به نظر می ‌رسد. احتمالا تصور او از آینده سرفیس، دستگاهی با ویژگی‌ها و کاربرد‌هایی فراتر از آنچه که امروز رونمایی شد، بوده است. این تلفیق سخت افزار و نرم‌افزار، آغاز مسیری جدید در راستای تحول مایکروسافت بود.

مسیری دشوار در پیش رو

مسیر به سمت موفقیت بسیار دشوار بود. ظهور آیفون در 2007 و اندرویدی‌ها در 2008 و رابط کاربری مورد پسند آنها، موجب استقبال گسترده‌ی طرفداران از آیپد در سال 2010 و در ادامه آن تبلت‌های اندرویدی شد. سیستم عامل اصلاح شده‌ی مایکروسافت، “Windows Phone 7” در سال 2010، جایگاهی در دنیای اسمارت‌فون‌ها پیدا نکرد.

آیکون‌های تخت و رنگارنگ استفاده شده در رابط کاربری ویندوز فون که بسیاری از طرفداران از آن ناراضی بودند، در سال 2012 و در ویندوز 8 مورد استفاده قرار گرفت.

“سرفیس” برای دو هدف بزرگ طراحی شده بود، ایفای نقش به عنوان کامپیوتر و رقابت در دنیای اسمارت‌فون‌ها به عنوان یک تبلت.

رونمایی از “سرفیس” در سال 2012، نیاز به تبلت‌های ویندوزی در بازار را نشان می‌داد. اما متاسفانه، بازخورد منفی وینوز 8 در بین کاربران و مسائل انتقادات در رابطه با مدل‌های اولیه سرفیس و برنامه‌های آن، مانع شکوفایی این کامپیوتر دو منظوره در دوره‌ی آغازین خود شد.

دو رونمایی مکرر مایکروسافت از این محصول، 1 میلیارد دلار ضرر را برای این شرکت در بازار به دنبال داشت.

مدیر امور مالی مایکروسافت در آن زمان گفت : ” می‌خواهم واضح صحبت کنم، همه می‌دانیم که باید بهتر از گذشته عمل کنیم، رسیدن به اهدافمان کمی زمان می‌برد اما شکی نیست که شرکت در حال پیشرفت تدریجی است.”

مرتبط: معرفی اولین سرفیس مایکروسافت توسط بیل گیتس

عزم راسخ شرکت در تلفیق سخت افزار و نرم افزار، بالاخره در “سرفیس پرو 3 ” به نتیجه رسید.

با رونمایی از “سرفیس پرو3 “، مایکروسافت تصورات خود درباره نسل کامپوترهای دوکاره را به حقیقت تبدیل کرد. این موفقیت، موجب تغییر جایگاه مایکروسافت در صنعت شد. از آن موقع، شرکت تمام تلاشش را می‌کند که خود را برترین شرکت با توانایی ترکیب ویندوز با لپتاپ/تبلت‌ها، نشان دهد.

تحقیق و توسعه و تعهدات مالی شرکت مایکروسافت، نه تنها برای جبران شکست‌های سرفیس در گذشته، بلکه برای ساخت دستگاهی منطبق با ویندوز 10 نیز ادامه پیدا کرد. در نتیجه‌ی این تلاش‌ها ، “Panos Panay” طراح مایکروسافت و تیم تحت نظرش، موفق به ساخت محصولی گران قیمت با طراحی ظریف ونو‌آورانه و سخت افزار منطبق با نیاز روز، شدند.

از 4 سال پیش که سرفیس رونمایی شد، مایکروسافت به لطف وجود این محصول، از یک شرکت نرم‌افزاری به یکی از شرکت‌های مطرح سخت‌افزاری درعرصه رقابت تبدیل شده است. این جایگاه نقش مهمی در تحقق اهداف شرکت در بخش دستگاه‌های قابل حمل داشته است. 

“سرفیس” علاوه بر تحقق چشم‌اندازهای شرکت، موجب ترغیب دیگر شرکت‌ها به تولید دستگاه‌های مشابه با قیمت‌های متفاوت شده است.

صعود به سمت قله

بالمر در این زمینه گفته بود: “موفقیت سرفیس در مایکروسافت، منجر به شکل گیری درک صحیحی از آینده دستگاه‌ها شده است.”

هیچ شرکت فعال در زمینه تکنولوژی تا بحال موفق به ارائه مجموعه‌ای از دستگاه‌ها با قابلیت استفاده برای کار و سرگرمی نشده که حاوی تمامی اطلاعات شخصی فرد در یک سیستم “Cloud” باشد.

مجموعه مورد نظر ما شامل تبلت‌ها، کامپیوترها، لپتاپ‌های دو منظوره، دستگاه‌های متصل به تلویزیون و دیگر دستگاه‌هایی است که در آینده تولید خواهند شد.”

پس از موفقیت تبلت “سرفیس”، مایکروسافت با اطمینان کامل محصولات بیشتری تحت برند سرفیس را معرفی کرده که از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توان به “سرفیس پرو 4 ” ، “سرفیس بوک” و “Surface Studio” اشاره کرد که به تازگی رونمایی شده‌اند.

این محصولات جدید و لوازم جانبی آنها، دستگاه‌های گران قیمتی هستند که تصورات گذشته خریداران درباره قیمت دستگاه‌های بر پایه‌ی ویندوز را به کل تغییر داده‌اند.

دستگاه‌های ویندوزی که در گذشته با کمترین قیمت‌های ممکن خریداری می شدند، امروزه از لحاظ قیمت با محصولات اپل که سالهاست در رده محصولات گران قیمت بازار قرار دارند، رقابت می‌کنند. علاوه بر این، برند سرفیس بر روی قیمت محصولات شرکای مایکروسافت نیز تاثیر داشته است.

مایکروسافت با استفاده از روابط گسترده‌ی خود موفق به ارائه خدمات گسترده‌ای در زمینه محصولات برند “سرفیس” شده است.

” در سال گذشته، برند “سرفیس” موفق شد 1 میلیارد دلار سود  سالانه را در یک دوره سه ماهه بدست بیاورد. با گسترش فعالیت‌های شرکت، علاوه‌بر تولید محصولات بی نظیر، شرکای ما قادر خواهند بود با استفاده از فرصت‌ها‌ی پیش رو، ظرفیت‌ها و خدمات نوینی را به مشتریان مایکروسافت ارائه دهند.

انتظارات بزرگ

برند “سرفیس” باعث تغییر نگرش افراد نسبت به شرکت مایکروسافت شد و طرفداران ویندوزفون را  همتا حدی امیدوار کرده است. هر یک از مدل‌های سرفیس تعریفی نو از دنیای کامپیوترها را ارائه می‌دهند و نگرش کاربران را نسبت به دنیای کامپوتر متحول می‌کنند. مانند “سرفیس استودیو” در مقوله کامپیوترهای “Desktop”.

حال باید ببینیم ماموریت برند سرفیس که منجر به تغییر زاویه دیدمان نسبت به دنیای کامپیوترها شده، چگونه به عنوان دستگاهی با قابلیت حمل و برقراری تماس رونمایی خواهد شد بدون اینکه آن را اسمارت‌فون بنامیم؟

 

منبع: ویندوزسنترال

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا