تکنولوژی

سرعت دانلود متفاوت در برخی از مدل‌های آیفون 7

پس از انتشار گزارشی مبنی بر اینکه اپل عمدا سرعت مودم بعضی از آیفون 7 ها را محدود می‌کند، طوفانی بر پا شد.

“Bloomberg” اعلام کرد اپل جلوی سرعت مودم‌های مدل “Qualcomm” موجود بر روی بعضی از آیفون7 ها را می‌گیرد تا سرعت آن با آیفون‌های دارای مودم “Intel” برابری کند.

اپل این کار را به دلیلی ساده انجام داده: به دلیل کاهش هزینه‌ها و انعطاف‌پذیری در استفاده از 2 مدل چیپ متفاوت  اما این شرکت در عین حال می‌خواست هردو مدل آیفون با سرعت یکسان عمل کنند.

نتیجه چنین است که مودم‌های موجود در گوشی‌های حاوی سیم‌کارت “Verizon” و “Sprint” که احتمالا در حالت عادی سرعت دانلود بیشتری نسبت به مدل‌های حاوی “At&T” و “T-Mobiles” دارند، کندتر از ظرفیتشان عمل می‌کنند.

اما سؤال اصلی و سخت‌تر، درباره وسعت این تغییرات است. احتمالا این محدودیت موجب کاهش سرعت دانلود خواهد بود، اما در زمینه دیگر متغیرها از جمله کیفیت شبکه، قدرت سیگنال و کارکردهای به خصوص گوشی، نمی‌توان به آسانی ظرفیتشان را تغییر داد.

قطعا برای توضیح عمیق‌تر این قضیه و پاسخ به سؤالات تئوریک و مشکل، نیازمند تمرکز و تفکر بالایی خواهد بود. اگر آیفون از قدرت بدون محدودیت مودم‌های “Qualcomm” استفاده می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

جواب این سؤال را نداریم چون همچین آیفونی نداریم. پس باید به روشی دیگر به این سوال نگاه کنیم.

می‌توان آیفون با مودم “Qualcomm X12” را با آیفون حاوی مودم “Intel XMM 3360” مقایسه کرد.

خوشبختانه “Bloomberg” زحمت این مقایسه را با کمک مؤسسات تحقیقاتی کشیده و دریافتند که آیفون دارای مودم “Qualcomm” هنوز برتری کمی نسبت به مدل حاوی مودم “Intel” دارد.

همچنین می‌توان گوشی‌های مجهز به مودم “Qualcomm” را با آیفون جهز به همین مودم مقایسه کرد اما این نوع مقایسه نیازمند در نظر گرفتن تمامی متغیرهای دخیل در این موضوع خواهد بود.

درباره این مسئله، “Qualcomm” و “Intel” هیچ نظری ارائه نکردند اما اپل به “Bloomberg” اعلام کرد که همه‌ی آیفون‌ها با استاندارد‌های اجرایی در حالت استفاده از اینترنت بی‌سیم، معیارهای کیفی و تست‌های اطمینان مطابقت دارند.

اپل در ادامه گفت: ” در تمامی آزمون‌های سخت انجام شده در آزمایشگاه‌هایمان بر اساس استانداردهای تکنولوژی اینترنت بی‌سیم، درهزاران ساعت آزمایش انجام شده در شرایط واقعی و در آزمایشات اپراتورها، اطلاعات حاکی از عدم وجود هرگونه تفاوت در عملکرد آیفون‌ها با مودم‌های متفاوت است.

البته این گفته‌های اپل ثابت می‌کند که این شرکت چیپ مودم مدل “Qualcomm” را به نحوی که با مدل “Intel” برابری کند، دستکاری کرده. جای هیچ شکی نیست که در صورت نبود محدودیت‌های اعمال شده، چیپ “Qualcomm” خیلی سریعتر عمل می‌کرد.

البته باید اشاره کنیم که همواره خبر می رسد شرکت‌هایی که از چیپ‌هایی با برندهای متفات استفاده کرده‌اند، با تفاوت در عملکرد محصولاتشان مواجه شده‌اند.

برای مثال در آیفون 6s اپل بخشی از پردازشگرهای خود را از شرکت‌های تولید کننده متعلق به سامسونگ و قسمت دیگر را از شرکت‌ تایوانی خریداری کرده. نتیجه کار تفاوت چندانی در عملکرد نشان نمی‌داد، اما بعضی از کاربران تفاوت‌هایی در بخش عملکرد باطری مشاهده کردند که موجب مطرح کردن آن شد.

همچنین شنیده شده بعضی تولیدکنندگان، بدون توجه به تفاوت‌های ساختاری، به منظور ایجاد ثبات در عملکرد دستگاه‌ها، بعضی از ویژگی‌های دستگاه‌ها را محدود می‌سازند، دقیقا کاری که اپل با سری جدید آیفون‌ها انجام داده است.

کاملا واضح است اپل با محدود سازی حداکثر توان دستگاه‌ها، صرفه‌جویی در هزینه را در اولویت می‌بیند. اگر اپل به دنبال بالترین سرعت و انعطاف پذیری بود، قطعا از مودم‌های مدل “Qualcomm” در تمامی مدل‌های آیفون7 استفاده می‌کرد.

کارشناسان می‌گویند، پس از اینکه اپل تصمیم به استفاده از مدل‌های “Qualcomm” و “Intel” در آیفون‌ها گرفت، حرکت عاقلانه این بود که مدل “Qualcomm” را با برتری قابل توجهی نسبت به مدل “Intel” روانه بازار می‌کرد.

“جان داوسون” تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی “Jackdaw” در مصاحبه با “Recode” گفت: “اپل به منظور ایجاد تنوع از 2 نوع مودم متفاوت در آیفون 7 استفاده کرده و شرکت‌های سرویس دهنده مخابراتی هیچ دخالت و اعتراضی نداشتند. پس اگر اپل به آیفون‌های حاوی سیم‌کارت “Verizon”و “Sprint” اجازه دانلود با سزعت بیشتری می‌داد، در حق “AT&T” و “T-Mobiles” ظلم کرده بود.”

او در ادامه افزود که سازندگان موبایل اغلب، بعضی ویژگی‌های دستگاه‌ها را به دلایل مختلفی محدود می‌کنند.

و در پایان گفت: “البته حقیقت این است که همه‌ی شرکت‌های سازنده تلفن همراه تصمیماتی را درباره نحوه متعادل سازی ظرفیت باطری و سرعت عملکرد اجزای مختلف گوشی، اتخاذ می‌کنند، پس به ندرت اسمارت‌فونی پیدا میکنید که تمامی اجزا و ویژگی‌های آن با حداکثر توان عمل کنند، چون این کار برای ظرفیت و طول عمر باتری بسیار مضر است.”

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا