تکنولوژی

راه حل ایلان ماسک برای مقابله با بیکاری ناشی از روبات‌ها

” ایلان ماسک ” اختصاص دادن بخشی از درآمد سالانه کشورها را بهترین پاسخ برای مقابله با بحران بیکاری ناشی از  اتوماسیون و استفاده از روبات‌ها می‌داند.

فعالان عرصه تکنولوژی در زمینه خودروهای بدون سرنشین و تکنولوژی”Al” به ندرت درباره افرادی که قرار است از طریق اختراعات آنها بیکار شوند، صحبت می‌کنند. مانند گذشته، مؤسس “Tesla” و “SpaceX” آقای “ایلان ماسک”، راه حلی جدید و تعجب آوری را برای مقابله با این قضیه پیشنهاد کرد.

“ماسک” در مصاحبه خود در روز جمعه با شبکه “CNBC”، عقیده داشت که بهترین راه حل برای نجات افرادی که به زودی جای خود را به روبات‌ها و نرم‌افزارها می‌دهند، در نظر گرفتن پرداختی از درآمد سالانه کشورها برای حمایت از این افراد است.

“ماسک” گفت: ” به دلیل اتوماسیون سازی دنیای جدید، در نظر گرفتن چنین مدل پرداختی به بیکارشدگان  یا چیزی شبیه به این می‌تواند شانس خوبی برای حمایت از این افراد باشد، البته نمی‌دانم نظر افراد دیگر در این باره چیست اما من فکر می‌کنم این کار عملی باشد.”

در حالی که اتوماسیون در فست‌فودها، بانک‌ها و خدمات مشتریان به آرامی باعث بیکار شدن بسیاری ازافراد سطح طبقاتی متوسط در ایالات متحده شده، ایده‌ی “ماسک” بسیار عالی و بی نقص به نظر می‌رسد.

البته نظریه “ماسک” کمی با روند فعلی آمریکا تفاوت دارد. همانطور که می‌دانید، خدمات آموزشی و درمانی در بسیاری از کشورهای جهان بصورت رایگان ارائه می‌شود، با این حال در آمریکا خدمات آموزشی و درمانی موجب دریافت وام و حتی ورشکستگی افراد نیز می‌شود. وقتی دولت آمریکا حاضر به ارائه خدمات آموزشی و درمانی به صورت رایگان نیست، چند درصد احتمال تصویب درآمد سالانه جهت حمایت از این افراد توسط دولت آمریکا وجود خواهد داشت؟

سوال عجیب این است اگر قرار باشد بیشتر افراد با درآمد جهانی متوسط سالانه زندگی کنند، شرکت‌های تولید کننده وسایل اتوماتیک پیشرفته، محصولات خود را به چه کسانی خواهند فروخت؟ 

اما نکته امیدوار کننده اینجاست، در حالی که اکثر مدیران شرکت‌های تولید کننده ماشین‌های اتوماسیونی، مسئله از کار بیکار شدن مردم را کاملا بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، یکی از مدیران مشهور و نوآور در زمینه تکنولوژی در جهان (ایلان ماسک)، این مسئله را به صورت آشکار مطرح کرده است.

اینکه نظریه و پیشنهاد “ماسک” به حقیقت تبدیل واجرایی شود، هنوز مشخص و قطعی نیست. اما او باور دارد اگر روزی به چنین نقطه‌ای برسیم، فصل جدیدی در تاریخ بشریت آغاز خواهد شد.

“ماسک” گفت: ” مردم زمان بیشتری برای انجام فعالیت‌ها و کارهای پیچیده‌تر و جذاب‌تر خواهند داشت و مطمئنا برای اوقات فراقت زمان بیشتری خواهند داشت.”

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا