تکنولوژی

پخش زنده از پریسکوپ تا لحظه‌نگار

نام نویسنده: عاقله ترابی

 چند سالی است که عضویت در شبکه‌های اجتماعی از بایدهای زندگی ما شده‌اند. حالا دیگر اغلب ما ارتباط‌های شخصی و حتی کاری خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی برقرار کرده و حتی اخبار و اتفاق‌های روز دنیا را نیز از همین طریق پیگیری می‌کنیم. موضوع مهم در این باره انتخاب شبکه اجتماعی است که کدام‌یک قابلیت‌ها و امکانات بیشتر و بهتری دارد و از کدام می‌توان راحت‌تر استفاده کرد. به همین سبب رقابت در بین این شبکه‌ها شدت گرفته و هریک به نوبه خود در تلاشند که با ارائه امکانات پیشرفته‌تر و بهتر گوی رقابت را از دیگران بگیرند و مخاطبان بیشتری به سمت خود جلب کنند. در این بین یکی از قابلیت‌هایی که یکی‌دو سالی است که توجه همه را به سمت خود جلب کرده امکان پخش زنده ویدئو است. این قابلیت را مدتی است که شبکه‌های مطرح در تلاش هستند اضافه کنند و به این ترتیب محبوبیت و طرفداران بیشتری جذب کنند. استریم آنلاین ویدئو جدا از جنبه‌های سرگرمی و تفریح، برای دنبال‌کردن اخبار روز مثلا مصاحبه‌ای مهم یک ویژگی کاربردی هم می‌تواند باشد. چندی پیش اینستاگرام در آخرین آپدیت خود این قابلیت را افزود و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. به همین بهانه مروری می‌کنیم بر شبکه‌های مطرحی که در رقابت با دیگر شبکه‌های اجتماعی، از قابلیت پخش زنده ویدئو استفاده می‌کنند.

 

پریسکوپ

همه ما پریسکوپ را با توییتر می‌شناسیم؛ چراکه سال گذشته توییتر این سرویس را خریده و ازآن خود کرده است. Periscope درواقع یک استارت‌آپ بود که امکان استریم آنلاین و زنده ویدئو روی تلفن همراه را در دسترس کاربرانش قرار می‌داد که بعد از مدتی فعالیت، توییتر این سرویس را به قیمت 100 میلیون دلار خرید. به این ترتیب اپلیکیشن پریسکوپ با شبکه اجتماعی توییتر ادغام شد و حالا کاربران می‌تواند ویدئوی انتخابی خود را به‌صورت مستقیم در صفحه توییتر خود به اشتراک بگذارند. شما با استفاده از اپلیکیشن پریسکوپ می‌توانید به‌صورت زنده همزمان به ضبط و پخش آنلاین ویدئو اقدام کنید. کاربران می‌توانند هم‌زمان با مشاهده لایو استریم کامنت هم بگذارند. توییتر در معرفی پریسکوپ گفت: «یک عکس می‌تواند به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن داشته باشد؛ اما ویدئوی زنده می‌تواند شما را به جایی دیگر ببرد و محیط پیرامون را نشانتان دهد.»

آتش‌سوزی و سقوط ساختمانی در نیویورک اولین رویدادی بود که برخی کاربران پریسکوپ به‌صورت مستقیم در توییتر به‌صورت زنده پخش کردند. اپلیکیشن پریسکوپ در ابتدا فقط برای کاربران آی‌او‌اس بود و پس از حدود دو ماه استفاده از آن برای اندرویدی‌ها هم ممکن شد. پریسکوپ به‌سرعت به محبوبیت چشمگیری دست یافت. به گفته یکی از بنیان‌گذاران پریسکوپ، این سرویس در 10 روز اول شروع به کار خود به یک‌میلیون کاربر و پس از چهار ماه، به ده میلیون کاربر دست یافت. یکی از مزیت‌های بارز پریسکوپ این است که کاربران می‌توانند در آن ویدئوهای قدیمی را هم تماشا کنند. درواقع این پخش زنده‌ها ذخیره خواهد شد و آرشیو آن همواره قابل بازیابی است. توییتر اخیرا اعلام کرده که در حال اعمال تغییراتی در سرویس پریسکوپ است تا امکان استریم از دستگاه‌های دیگر، مانند دوربین‌های حرفه‌ای، دسکتاپ، هدست‌های واقعیت مجازی و حتی پهپادها را مهیا کند. البته این قابلیت اکنون به‌صورت انحصاری در اختیار تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا قرار دارد؛ ولی توییتر می‌خواد آن را در دسترس همه مخاطبان خود قرار دهد.

 

اینستاگرام

حدود دو هفته پیش اینستاگرام هم اعلام کرد که وارد حوزه استریم آنلاین شده و از حالا به بعد کاربران اینستاگرام می‌توانند ویدئوهای خود را به‌صورت زنده در این شبکه پخش کنند. البته این ویژگی فعلا فقط در روسیه عرضه شده است. در همین رابطه یکی از کاربران اینستاگرام در روسیه چند عکس منتشر کرده بود که آیکون Live در پایین اولین ویدئو از سمت چپ کاملا مشخص بود و به این معنا بود که آن صحنه را می‌توانید هم‌اکنون به‌صورت زنده ببینید. همچنین در عکسی دیگر اپلیکیشن دوربین اینستاگرام دیده می‌شد که در پایین آن یک دکمه دارد که نوشته است Go Insta! به دنبال این اتفاق چند تصویر و ویدئو از آزمایش این قابلیت توسط برخی سایت‌های خبری منتشر و گفته شد آیکون مربوط به آن در کنار آیکون ارسال داستان یا Story اینستاگرام نصب خواهد شد و زنده یا Live نام خواهد گرفت.

با فشردن این دکمه دوربین گوشی فعال می‌شود تا کاربران بتوانند رویداری را که می‌خواهند به‌صورت زنده مشاهده کنند. اینستاگرام در این زمینه حرفی نزده و مشخص نیست چه زمانی این سرویس را در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد. فیس‌بوک که شرکت مادر اینستاگرام است معتقد است استریم تصاویر در آینده نزدیک به محبوب‌ترین بستر برقراری ارتباط و همین‌طور رویدادهای رسمی تبدیل خواهد شد. در واقع لایو‌استریم یکی از دلایل سرمایه‌گذاری گسترده این شرکت در حوزه واقعیت مجازی است و پخش زنده را پلی به تکنولوژی‌های آینده می‌داند. بخش Stories که دو سه ماه اخیر به اینستاگرام اضافه شد و یک ویژگی برگرفته از اسنپ‌چت تلقی می‌شد، به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و جایگاهی ثابت درون برنامه پیدا کرده است. این ویژگی در مدتی کوتاه توانست نظر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را به خود جلب کند. به همین ترتیب اضافه‌شدن امکان گشت و گذار میان چند کانال استریم تصاویر و تماشای ویدئوی زنده در این اپلیکیشن پرطرفدار، می‌تواند به ادامه روند محبوب اینستاگرام کمک شایانی کند.

 

فیس‌بوک

امکان استفاده از پخش آنلاین ویدئو در فیس‌بوک در ابتدا فقط برای پیش از این تنها افراد مشهور مانند بازیگران، ورزشکاران، موسیقیدانان و سیاستمداران وجود داشت. چندی بعد این امکان برای خبرنگاران هم مهیا شد و این قشر هم می‌توانستند رویدادها و اتفاقات روز دنیا را از این طریق برای مخاطبانشان به نمایش بگذارند، ولی حالا حدود یک سال است که این قابلیت گسترش پیدا کرده و همه کاربران فیس‌بوک امکان استریم آنلاین را دراین شبکه اجتماعی دارند و می‌توانند ویدئوی لحظه‌هایی را که می‌خواهند به‌صورت زنده پخش کنند. این قابلیت در ابتدا برای کاربران آی‌او‌اس و یک ماه بعد برای اندرویدی‌ها در دسترس قرار گرفت. این کار تنها با فشردن دکمه Live Video در اپلیکیشن فیس‌بوک امکان‌پذیر است. درواقع با استفاده از Facebook Live شما می‌توانید رویدادهای اجتماعی را به ساده‌ترین شکل با هزاران نفر به اشتراک بگذارید. البته امکان دیگری در این ویژگی گنجانده شده و آن این است که شما هنگام پخش این نوع ویدئو قادر خواهید بود انتخاب کنید ویدئو برای چه کسانی به نمایش گذاشته شود.

فیس‌بوک حالا در نظر دارد در به‌روزرسانی‌هایش امکانات جدیدی برای سرویس استریم ویدئوی Live خود عرضه کند و جدا از بهبود تجربه کاربری، به دارندگان اپلیکیشن کمک کند تا بازخوردها و کامنت‌های آزاردهنده را مخفی کنند. پیش از هر چیز، با تغییراتی که به‌زودی اعمال خواهد شد، استریمرها می‌توانند در حالت تمام صفحه یا Full Screen ویدئوی خود را استریم کنند که فضای بیشتری برای نمایش محتوا به دیگر کاربران در اختیار آنها می‌گذارد. گذشته از این، کاربران حالا می‌توانند لایو استریم‌های خود را تا 4 ساعت در اختیار مخاطبان بگذارند. همچنین کاربران می‌توانند از طریق اپ MSQRD به فیس‌بوک مراجعه و هنگامی که مشغول ضبط ویدئو هستند، از ماسک‌ها و فیلترهایی شبیه به قابلیت مشابه اسنپ‌ چت استفاده کنند. حدود یک ماه پیش هم امکان ارسال ویدئوهای زنده به مسنجر فیس‌بوک افزوده شد.

Instant Video یا ویدئوی لحظه‌ای ابزاری است که با آن می‌توانید به‌جای نوشتن متن و ارسال تصویر، یک مکالمه چهره به چهره و سریع با دوستان خود داشته باشید. البته این قابلیت با تماس‌های ویدئویی فیس‌بوک مسنجر تفاوت دارد. دسترسی به Instant Video از پنجره چت به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر از آن است که بخواهید یک تماس ویدئویی برقرار کنید. در واقع هدف فیس‌بوک از ارائه قابلیت یادشده این بوده که بی‌دردسر و به سرعت قادر به گفت‌وگو با دوستان خود باشید.

 

لحظه‌نگار

کسب‌وکار پخش تصاویر به‌صورت زنده روز‌به‌روز در حال رونق گرفتن است تا جایی که این سرویس در ایران هم راه‌اندازی شده که لحظه‌نگار نام دارد. شما با این برنامه هم مشابه نمونه‌های خارجی می‌توانید ویدئوهای زنده از یک جلسه یا جمع‌های دوستانه خود و حتی کلاس‌های آموزشی بگیرید و برای مخاطبانتان به‌صورت زنده به نمایش بگذارید. این ویدئوها می‌توانند از کاربران معمولی یا از کانال‌های رسانه‌ها و نهادهای رسمی باشند. روش کار لحظه‌نگار به این صورت است که پس از ثبت‌نام هر کاربر، یک پنل کاربری اختصاصی در اختیار او قرار می‌گیرد که از طریق آن می‌تواند اشتراک و ارتباط ویدئویی و صوتی خود را مدیریت کند. در لحظه‌نگار کاربران می‌توانند یکدیگر را دنبال کنند و زمانی که فرد مورد نظر شما ویدئویی را منتشر کرد، شما نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد تا به او ملحق شوید.

یکی از امکانات مهم لحظه‌نگار پخش زنده روی تلگرام و توییتر به‌صورت مستقیم است. به این صورت که اعضای گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و همچنین تایم‌لاین توییتر می‌توانند بدون خروج از تلگرام و توییتر، پخش زنده کانال مورد نظر را ببینند. همچنین پخش زنده در لحظه‌نگار می‌تواند به دو صورت صوتی و ویدئویی باشد. البته به این نکته هم باید توجه داشت که استفاده از لحظه‌نگار تا 30 دقیقه در هر روز برای هر کاربر رایگان است و بیشتر از این زمان شامل هزینه خواهد شد. پخش زنده شما در لحظه‌نگار اندکی پس از توقف، در تایم‌لاین اپلیکیشن ذخیره می‌شود تا بعدا بتوانید دوباره آن را ببینید یا ویدئوی ضبط شده آن را در تلگرام، فیس‌بوک و توییتر به اشتراک بگذارید. لحظه‌نگار فعالیت خود را از مهرماه سال گذشته با پلت‌فرم اندروید آغاز کرده است. این اپلیکیشن در نسخه اول بیش از 100 هزار کاربر داشته است. نسخه جدید لحظه‌نگار اما روی سه پلت‌فرم وب، اندروید و iOS در دسترس همه کاربران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا