تکنولوژی

به رونمایی‌‌های ضعیف از مک‌بوک عادت کنید

اپل پنجشنبه گذشته لپ‌تاپ‌های جدیدش را معرفی کرد و یقینا آن چیزی نبود که همه انتظار داشتند. کمپانی اپل امسال سه مک‌بوک جدید را روانه بازار خواهد کرد و تغییرات لازم برای بهبود عملکرد نسبت به مدل‌های پارسال در آنها تعبیه شده،‌ تغییرقابل توجه دراین مکبوک‌ها را می‌توان نوار لمسی قسمت بالایی کیبورد این لپ‌تاپ‌ها دانست. البته واژه “قابل توجه” در اینجا کمی اغراق برانگیز به نظر می‌رسد، چرا که این ویژگی جدید هیچ انقلابی در عرصه لپ‌تاپ ها ایجاد نخواهد کرد. همچنین اپل این ویژگی را در ارزان‌ترین مدل های مک‌بوک پرو جای نداده که البته خیلی هم ارزان نیستند!

هنگام استفاده از مک‌بوک، نوار لمسی بالای کیبرد با توجه به برنامه مورد نظر کاربرد خود را تغییر می‌دهند. مثلا در هنگام استفاده از مرورگر سافاری نوار لمسی وبسایت‌های مورد علاقه شما را نمایش می‌دهد یا در هنگام ارسال پیام، نوار ایموجی‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند. همچنین برای برنامه‌هایی که از اثر انگشت پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید از این نوار استفاده کنید.

اما دربهترین حالت ارتقاهای جدید ایجاد شده درمک‌بوک بسیار ابتدایی و ساده تلقی می‌شوند و حتی فاقد بعضی از ویژگی های قبلی هستند. مک‌بوک‌های جدید فاقد درگاه کارت”SD“، پورت “USB3” و “HDMI” هستند. و برای استفاده از دستگاهتان به ابزارهای USB نوع “C” نیاز خواهید داشت یا اینکه چندین تبدیل مختلف همیشه همراه داشته باشید.

منتقدان می‌گویند که نوار لمسی به خوبی کار می‌کند اما قادر به ایجاد انقلاب در نحوه استفاده از لپتاپ‌ها در دنیا نخواهد بود. حرفه‌ای‌ها معمولا به دنبال ویژگی‌هایی هستند که نوار لمسی مکبوک قادر به ارائه آنها نیست و تنها یک سری ویژگی ساده و پیش پا افتاده را پشتیبانی می‌کند که باماوس و کیبرد نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

حال بیایید نگاهی به نظرات طرفداران در یکی از انجمن‌های طرفداران اپل بیاندازیم:

“با این قیمت‌های جدید فقط خداروشکر می‌کنم که پارسال مک‌بوک خریدم”

“خوشحالم که ماه گذشته تونستم مک‌بوک بگیرم، اینقد احمق بودم که می‌خواستم تا کنفرانس امروز منتظر بمونم.”

“کسایی که مدل‌های قبلی رو خریدن چیزی رو از دست ندادن!!!”

نظر مشترک اکثر طرفداران مک‌بوک پرو این است که نوار لمسی در مقایسه با مدل سال قبل آپدیت قابل توجهی نداشته است. لپ‌تاپ‌های جدید فاقد قدرت کافی هستند و نوار لمسی اصلا تاثیر گذار نیست تا این کمبود را جبران کند.

چرخه‌ای بی‌پایان

کاربران اپل چندین بار در سال از اپل سخت‌افزار قوی‌تر را درخواست می‌کنند. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، انتظار داشتیم اپل مک‌بوک پرو، آیفون و آیپد جدید را به شکلی کاملا متفاوت که همگی انتظار داشتیم معرفی کند.

اما در حقیقت این دستگاه ها ماشین های پیچیده‌ای هستند که نمی‌توان از آنها مانند ساعت انتظار تکامل یافتن داشت. وقتی هرچند وقت یکبارازاپل انتظار بهبود داشته باشید و تصاویر لو رفته دستگاه های جدید را مشاهده کنید، مطمئنا تغییرات جدید برایتان کوچک به نظر می‌رسد.

مقایسه تغییرات مکبوک با تغییرات آیفون

سال گذسته اپل آیفون 6s را با ویژگی “3D Touch” روانه بازارکرد که تفاوت چندانی با مدل گذشته خود نداشت. “3d Touch” ویژگی است که به گوشی امکان پاسخگویی به شیوه‌های مختلف را می‌دهد، یعنی با فشردن محکم‌تر صفحه می‌توانید از ویژگی‌های متفاوتی نسبت به ضربه آرام بر روی صفحه بهره‌مند شوید. انتظار می‌رفت 6s تغییرات قابل توجهی نسبت به مدل قبلی خود داشته باشد که این اتفاق نیافتاد.

اپل قصد داشت با قرار دادن این صفحه لمسی در مک‌بوک، دستگاه را از رده لپتاپ‌های غیر حرفه‌ای به شکلی خارج کند. اما با حذف درگاه‌های “USB” که همگی از آن استفاده می‌کردیم، باید اعتراف کنیم که اپل هیچ حرکت انقلابی در زمینه لپ‌تاپ‌ها انجام نداده است.

اپل تا زمانی که سرعت کار خود را پایین نیاورد، تمام رونمایی‌هایش بدین شکل بی‌زرق و برق خواهد بود و البته از آنجایی که این کمپانی قصد ماندن در عرصه رقابت را دارد، بعید به نظر می‌رسد که سرعت خود را کاهش دهد. پس فعلا انتظارتان را پایین بیاورید، دیگرخبری از مکبوک‌هایی که انتظارشان را می‌کشیدیم نخواهد بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا