تکنولوژی

ورود وودافون به ایران با سرمایه‌گذاری روی های‌وب

 شرکت مخابراتی وودافون ( یا ودافون ) از مشارکت با شرکت ایرانی «های‌وب» برای توسعه شبکه اینترنت در داخل ایران خبر داد خبری که نمایانگر حضور یک برند بزرگ جدید حوزه ارتباطات  در بازار ایران است.

به گزارش وال استریت ژورنال دومین اپراتور بزرگ جهان که مقر اصلی آن در انگلیس است و گفته به جای گرفتن سهام دراین مشارکت میخاهد به های‌وب کمک کند که سرویس‌های اینترنت زمینی و موبایل را در داخل کشور مدرنیزه کند و این هم شامل سرویس‌های کاربران عادی و هم سرویس‌های کاربران شرکتی و تجاری است. به گفته وال‌استریت ژورنال مفاد توافق دو شرکت مشخص نیست و معلوم نیست وودافون چه میزان در این معامله سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به نوشته وال‌استریت ژرونال هر چند وودافون اولین و حتی بزرگترین شرکت غربی نیست که بعد از توافق هسته‌ای وارد ایران می‌شود اما در واقع این شرکت تنها یک هفته پس از آن حضور خود را در ایران اعلام میکند که آمریکا مقررات معامله با ایران را ساده‌تر کرده است.

اوایل این ماه خزانه داری آمریکا برخی محدودیت‌های دسترسی ایران به دلار برای انجام معاملات را حذف کرد و این باعث تغییر رویکرد شرکت‌هایی شد که بعد از تحریم‌ها منتظرحضور در بازار ایران بودند. در واقع برخی محدودیت‌های بسیاری از شرکتها را از حضور در بازار ایران منع می‌کرد. یکی از محدودیت‌های برطرف شده این است که حالا شرکتهای غیر آ‌مریکایی می‌توانند با ایران تجارت کنند ولو اینکه آن شرکتها هنوز در لیست تحریم‌های آمریکا باشند

این موضوع پتانسیل‌های جدیدی برای کار با ایران ایجاد کرده چون بسیاری از شرکتهای غربی که در آمریکا نیز به نوعی سرمایه‌گذاری و حضور داشتند نگران این بودند که کار با ایران آنها را در آینده دچار مشکل کند.

به جز شرکتهای بوئینگ و ایرباس حالا نام‌های دیگری نیز در این زمینه شنیده می‌شود. در ماه آگوست بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه یعنی Orange مذاکرات اولیه ای برای خرید بخشی از سهام همراه اول انجام داد. به نوشته وال‌استریت ژورنال این شرکت فرانسوی هم اکنون دستیار قراردادهای فنی همراه اول است.

معامله‌ جدید شرکت وودافون حالا حضور مستقیم‌تری را نسبت به Orange در ایران رقم زده است. سخنگوی وودافون گفته که کاهش تحریم‌ها دلیل انجام این معامله بود و بر اساس آن شرکت های‌وب  به سمت توسعه بازار و رشد سریع در بازار رهنمون می‌کند. سخنگوی وودافون گفته  این شرکت به بازارهای در حال توسعه بسیار علاقه‌مند است.

وی افزود : این مسئله به ما قدرت می دهد تا شریکی داشته باشیم که به کمک آن بتوانیم هرچه بهتر  به مشتریان  چندملیتی خود خدمات رسانی کنیم و اگر بخواهیم از دید های وبی نگاه کنیم، شرکای ما نیز از طرف دیگر به تخصص ما دسترسی پیدا خواهند کرد. ما همیشه منتظر فرصت های بیشتر در بازار های جدید و پر رونق هستیم و به خصوص در این مورد ، داشتن شریک می تواند بهترین گزینه باشد. 

همچنین سید ایمان میری مدیرعامل های‌وب در مطلبی به نقل از روابط عمومی های‌وب گفت: اين مشاركت در ادامه برنامه‌های های‌وب برای ارائه خدمات جامع مخابراتی که دربرگیرنده خدمات موبایل از طریق پروانه MVNO و خدمات ثابت از طریق پروانه FCP خواهد بود.

وودافون و ایران و منطقه

وودافون پیش از این نیز به فضای ارتباطی ایران علاقه خود را نشان داده بود. در جریان مزایده اپراتور سوم از گزینه‌های جدی به شمار می‌رفت. این شرکت در سال 2005  توانست شرکت تلسیم ترکیه را باز بازار 9 میلیون مشترک تلفن همراه ( که در آن زمان  25 درصد از کاربران این کشور را شامل می‌شد ) از آن خود کند . 

مرتبط: معامله ۱۳۰ میلیارد دلاری Verizon و Vodafone 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا