تکنولوژی

چرا باب دیلان موسیقیدان نوبل ادبیات گرفت؟

باب دیلان دیروز برنده جایزه نوبل ادبیات شد. وی هزارو صدو سومین نویسنده و اولین موسیقیدانی است که تا به حال برنده جایزه نوبل شده است.

بر اساس اعلام آکادمی سوئد، دیلان 75 ساله که با شعر‌ها و موسیقی‌هایش معروف شد به دلیل خلق یک سری عبارات شاعرانه مطابق با سنت موسیقی آمریکایی، تازه‌ترین برنده جایزه 905 هزار دلاری نوبل است. جوایز نوبل هر سال در چند مقوله از جمله فیزیک، شیمی، پزشکی، اقتصاد و طلح  به افراد منتخب اهدا می شود.

اسامی نامزد های دریافت جایزه نوبل باید حداقل تا 50 سال بعد از اهدای جوایز آن دوره محرمانه بماند اما گمان می رود که دیلان در این دوره رقبایی همچون رمان نویس آمریکایی هوراکی موراکامی

Don DeLillo ، Ngũgĩ Wa Thiong نویسنده Kenyan  و آدونیس شاعر سوریه‌ای داشته باشد.

Alex Donohue ،ناشر انگلیسی لندبروک می‌گوید:

” هیچ کس گمان نمی‌کرد برنده جایزه ادبیات امسال دیلان باشد اما ظاهرا باد بالاخره چیزی برای دیلان به ارمغان آورده است ( اشاره به متن اهنگ  Blown un the Wind نوشته شده توسط باب دیلان). درهنگام اعلام این جایزه تعداد کمی از طرفداران دیلان در جمع حضور داشتند و وی اولین شاعر و موسیقیدان و دویست و پنجاه و نهمین فرد آمریکایی است که جایزه نوبل را به خانه می برد.

Sara Danius ، معاون دائم آکادمی سوئد در مورد دیلان و آثارش می‌گوید:

” وی شاعر بزرگی در زبان انگلیسی به شمار می‌رود و  54 سال است که آثار خود را دائما باز خلق می کند و در حقیقت یک هویت جدید به وجود آورده است.”

وی همچنین در سخنان خود به نویسندگان یونانی اشاره کرد:

” در مورد آثار نویسندگان یونانی مشخص است از ابتدا این آثار به منظور اجرای نمایشنامه خلق شده اند. آثار دیلان هم به همین شکل است. همچنان که ما آثارهومر و سافو را می خوانیم و از آن لذت می‌بریم.باب دیلان نیز باید به طور جهانی شناخته شود.”

Danius همچنین پیشنهاد کرد افرادی که هنوز با آثار دیلان آشنا نشده‌اند می توانند ازآلبوم Blonde on Blonde وی شروع کنند. این آلبوم به عنوان یکی از 100 آلبوم برتر تاریخ توسط نشریه Time انتخاب شده و در سال 1966 منتشر شده است. آن زمان دیلان از صدای خود در این آلبوم به عنوان “صدای وحشی ولی نازک” یاد کرده است.

اوایل دهه 1960 ، دیلان که تحت تاثیر ضرباهنگ نسل خود و آثار Jack Kerouac بود، بعد از مهاجرت به نیویورک در سال 1961،  در یک مهمانی  با شاعر پرآوازه، Allen Ginsberg آشنا شد  و خیلی زود با وی صمیمی شد. 

Ginsberg حکم یک مربی برای دیلان داشت و در تولید آلبوم Holy Soul Jelly Roll با وی همکاری کرد.

بر ا‌ساس گزارش New Yorkers، در اواسط دهه 1960 این زوج هنری هردو دوره ای از تحول هنری را طی کردند و تمام مدت حامی و پشتیبان یکدیگر بودند.

TIME در اردیبهشت سال 1963  نوشت که دیلان در نوشته هایش حرف زیادی برای گفتن دارد و موسقی  Ginsberg هم خلاقانه و ابتکاریست و هر کدام از آنها سبک ویزه خود را دارند.

علاوه بر موفقیت بی نظیر دیلان در حوزه موسیقی، آثار وی در زمینه هنر و ادبیات نیز چشم گیر بود. وی 6 کتاب نوشته است که سه جلد از آنها جمع اوری شده از متن اهنگ ها و آثار ادبی شخص خود اوست.

دیلان علاوه بر این ، چندین مجموعه از آثار هنری خود که با مشارکت  گالری های بزرگی چون New York’s Gagosian  London’s National Portrait Gallery در معرض دید عموم قرار داده ومنتشر کرده است.

وی همچنین در سرتاسر جهان آثار هنری خود از جمله نقاشی ها،طراحی‌ها و مجسمه‌هایش را به نمایش گذاشته است.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا