تکنولوژی

مهمترین نکات مناظره کلینتون و ترامپ

هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ روز دوشنبه در اولین دور از مناظره‌های سه‌گانه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 8 نوامبر، روبروی هم قرارگرفتند. این مناظره در شش بخش 15 دقیقه‌ای برگزار شد که البته در اکثر موارد به وقت‌های اضافه رفت. موضوع‌های اصلی این مناظره، سمت و سوی حرکت (چشم‌انداز) آمریکا، راهکارهای رسیدن به اهداف، به ویژه در بخش اقتصادی و در نهایت، امنیت آمریکا شامل امنیت ملی و سیاست خارجی بود. با این دید، در ادامه نگاهی به مهم‌ترین نقل‌قول‌های دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم داشت.

 

دونالد ترامپ در خصوص تجربه هیلاری کلینتون در زمینه تجارت آزاد اینچنین گفت: “شما در 26 سال گذشته موفق به اجرای این سیاست نشده‌اید. شوهر شما NAFTA (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) را امضا کرد که یکی از بدترین سیاست‌گذاری‌های انجام شده برای این کشور به حساب می‌آید”.

 

کلینتون در خصوص برنامه‌های اقتصادیش گفت: “ما باید عدالت بیشتری را در اقتصاد حکم‌فرما کنیم. این امر باید با افزایش حقوق پایه در سطح ملی و همچنین تضمین پرداختِ برابر در ازای کارِ برابر آغاز شود”.

 

ترامپ در پاسخ به درخواست‌ها برای انتشار اظهارنامه‌های مالیاتیش، توپ را به زمین کلینتون انداخت و گفت: “من برخلاف میل وکیلم، اسناد اظهارنامه‌های مالیاتیم را منتشر می‌کنم اما قبل از آن، کلینتون باید 33 هزار ایمیلی که حذف شده را منتشر کند”.

 

کلینتون با حاضرجوابی کامل به این گفته ترامپ پاسخ داد: “فکر می‌کنید چرا ترامپ اظهارنامه‌های مالیاتیش را منتشر نمی‌کند؟ شاید او به اندازه‌ای که ادعا می‌کند ثروتمند نیست. شاید به اندازه‌ای که ادعا می‌کند خیّر نیست و یا شاید بدهی 650 میلیون دلاری او به وال‌استریت یا بانک‌های خارجی مانع انجام این کار می‌شود”.

 

ترامپ مدعی شد خلق و خوی او یکی از بهترین ویژگی‌های ذاتیش است: “اخلاق من به مراتب بهتر از کلینتون است”.

کلینتون در خصوص چند مورد ورشکستگی ترامپ به او طعنه زد: “تجار و بازرگانان زیادی در کشور ما هستند که حتی یک‌بار هم ورشکستگی را تجربه نکرده‌اند”.

 

کلینتون در اظهارنظر به اصلاحات عدالت اینچنین گفت: “اینکه فقط بگوییم نظم و قانون، کافی نیست. باید برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم. زندان‌های بخش خصوصی در سیستم ایالتی باید برچیده شوند”.

ترامپ به شدت با موضع کلینتون در این زمینه مخالفت کرد: “کلینتون نمی‌خواهد از کلماتی مثل نظم و قانون استفاده کند. وقتی من به وضعیت فعلی نگاه میکنم، به‌نظرم به نظم و قانون در کشورمان نیاز داریم”.

 

کلینتون درباره اجرای اصلاحات در ساختار نیروهای پلیس آمریکا هم اظهارنظر کرد: “ما باید اعتماد از دست رفته میان جامعه و نیروهای پلیس را بازگردانیم. ما باید تلاش کنیم تا مطمئن شویم پلیس ما از بهترین آموزش و بهترین تکنیک‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این، تعلیمات نیروهای پلیس باید به نحوی باشد که تنها در مواقع لزوم از تجهیزات و سلاح استفاده کند”.

 

ترامپ وضعیت بدی که در شهرهای آمریکا می‌بینید را اینگونه ترسیم کرد: “در حال حاضر گانگسترها در خیابان‌ها رژه می‌روند و در اکثر موارد، این‌ها مهاجران غیرقانونی هستند. ما مجبوریم تا اسلحه‌ را از افراد شرور دور کنیم”.

ترامپ مکررا از طرح “توقیف و تفتیش” به عنوان راهکاری برای کاهش جرائم یاد می‌کرد: “در شیکاگو یا مناطق دیگر، سیاست توقیف و تفتیش مثل طرحی که در نیویورک اجرا شد کارساز خواهد بود”.

 

کلینتون با موضع ترامپ در این زمینه موافق نبود: “سیاست توقیف و تفتیش، برخلاف قانون اساسی است. یکی از دلایل آن، تاثیرگذار نبودن این طرح است”.

 

وقتی از ترامپ در خصوص اظهارنظرش در مورد کلینتون، مبنی بر اینکه او فاقد خصوصیات و دیدگاه یک رئیس جمهور است سوال شد ترامپ بحث نداشتن طاقت و استقامت را پیش کشید: “به نظر من کلینتون طاقت و استقامت کافی برای اینکه رئیس جمهور این کشور شود را ندارد. برای فعالیت به عنوان یک رئیس‌جمهور باید استقامت فوق‌العاده بالایی داشته باشید”.

 

کلینتون به ادعای ترامپ در خصوص نداشتن استقامت کافی اینچنین جواب داد: “وقتی ترامپ برای انجام مذاکرات صلح و یا عقد قراردادهای مختلف به 112 کشور جهان سفر کرد و یا 11 ساعت در مقابل هیئت‌های مختلف به بیان توضیحات پرداخت، آن‌موقع است که می‌تواند در مورد استقامت هم نظر بدهد”.

در ادامه هم می‌توانید یک ویدئوی خلاصه از این مناظره را ببینید:

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا