تکنولوژی

چرا تسلا برای سولارسیتی 2.6 میلیارد دلار پرداخت؟

شرکت خودروسازی تسلا در ماه ژوئن از تلاشش برای خرید شرکت SolarCity که در بازار تولید صفحات خورشیدی فعالیت می‌کند، با قیمت چشمگیر 2.6 میلیارد دلاری خبر داده بود. این در حالی است که سولارسیتی در تاریخ 12 سپتامبر و بعد از مدتی که مشکل مالی داشت، 305 میلیون دلار سرمایه از طرف صندوق تامین سرمایه جورج سوروس دریافت کرده است. با این توضیحات، بد نیست نیم‌نگاهی به فعالیت‌های سولارسیتی خرید جدید تسلا داشته باشیم.

 

فعالیت‌ها

سولار سیتی با اشتغال 13 هزار نیروی کاری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بازار انرژی‌های خورشیدی آمریکا، در 20 حوزه جغرافیایی مختلف فعالیت می‌کند. فعالیت اصلی این شرکت، طراحی و نصب صفحه‌های خورشیدی روی بام خانه‌ها و منازل است و فعلا در حدود 250 هزار مشتری از خدماتش استفاده می‌کنند. اگرچه سولارسیتی خودش مبدع صفحات خورشیدی نیست اما نقش مهمی در افزایش استفاده از این صفحات داشته است. تا همین چندسال پیش صفحه‌های خورشیدی قیمت بالایی داشتند و همین امر مانعی برای استفاده اکثر مردم از این تکنولوژی بود.

در چنین وضعیتی، سولارسیتی مدل لیزینگی را برای صفحات خورشیدی ارائه داد تا مشتریان بدون پرداخت هزینه اولیه، صفحات را روی بام منزلشان نصب کنند و بعد از آن، هزینه را به صورت قسطی پرداخت کنند. 

 

دلیل جذب سرمایه جدید 305 میلیون دلاری

سولارسیتی سرمایه 305 میلیون‌دلاری را برای استفاده در پروژه‌های مختلف جذب کرده است. فعلا این شرکت پروژه‌هایی مثل ساخت مزرعه خورشیدی در هاوایی و یا احداث کارخانه باتری‌سازی جدید در بوفالوی نیویورک را در دست اجرا دارد. علاوه بر این، سولار سیتی می‌خواهد تا آخر سال دو محصول جدید شامل یک سقف ویژه خورشیدی را هم معرفی کند. با اعلام رسمی خبر سرمایه‌گذاری جدید، ارزش سهام این شرکت با افزایش 6.6 درصدی به 17.89 دلار به ازای هر سهم رسید.

 

سهم تسلا از سولارسیتی

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در حال حاضر یکی از روسای سولارسیتی است و البته سهم زیادی هم در آغاز به کار این شرکت در سال 2006 میلادی داشته است. در ماه مارس، اسپیس‌ایکس به عنوان یکی از شرکت‌های زیرنظر ماسک، 90 میلیون دلار از سهام سولارسیتی را خرید. در ماه ژوئن هم تسلا درخواستی برای خرید سولارسیتی با مبلغ 2.6 میلیارد دلار ارائه کرد که در ماه آگوست مورد قبول مسئولان این شرکت واقع شد. 

اگرچه در حال حاضر کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ادغام این دو شرکت را تایید کرده اما هنوز سهام‌داران باید به تایید یا رد این قرارداد رای بدهند. بعضی از تحلیلگران این عمل تسلا را بیشتر یک کمک مالی برای سولارسیتی می‌دانند تا یک قرارداد خرید مستقل. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا چندین و چندبار اعلام کرده که سولارسیتی قطعه گم‌شده پازل تجارت تسلا است. تسلا در حال حاضر باتری‌های Powerwall و شارژرهای مخصوص برای خودروهایش تولید می‌کند. با این اوصاف، اگر مشتریان به انرژی خورشیدی برای خانه یا خودرو نیاز داشته باشند، این شرکت چاره‌ای ندارد که این صفحات خورشیدی را از شرکتی دیگر بخرد. ماسک عقیده دارد ادغام با سولارسیتی، تسلا را به گزینه بدون رقیب برای راننده‌های دوستدار انرژی‌های سبز تبدیل می‌کند.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا