تکنولوژی

خطر حملات تروریستی با خودروهای بدون راننده

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا(DOJ) بعد از یک سری تحقیقات اعلام کرد که خودروهای بدون راننده، حامل ریسک بالقوه حملات تروریستی هستند. به گزارش خبرگزاری روییترز، وزارت دادگستری آمریکا بعد از انجام تحقیقات توسط تیم منتخب خود، اعلام کرد که خودروهای بدون راننده، برخی از لوازم پزشکی و دیگر ابزار های متصل به اینترنت، در حوزه حملات تروریستی بالاترین ریسک را دارند.

به گفته دستیار دادستان کل و رئیس دپارتمان امنیت ملی، جان کارلین، هدف اصلی این گروه تحقیقاتی امن کردن وسایل “مرتبط با اینترنت” است تا از نفوذ گروه های تروریستی برای انجام حملات تروریستی و یا دستیابی به اهداف مالی و سیاسی جلوگیری شود.

کارلین پنج شنبه گذشته در کنفرانس اتحاد امنیت ملی در واشنگتن به خبرنگار روییترز گفت:”انگیزه این تیم، که شش ماه است به طور غیر رسمی فعالیت می کند، اثبات میزان نا امنی و آسیب پذیری بالای فضای اینترنتی است زیرا این فضا از ابتدا طوری طراحی نشده است که همه جوانب امنیتی را شامل شود. هدف این تیم کوچک 5 تا 10 نفره، ترساندن عموم از تکنولوژی های جدید مانند خودروهای بدون راننده نیست اما خواهان بررسی و ارائه راه کارهای لازم برای امن‌تر کردن فضای استفاده از اینگونه تکنولوژی‌ها است تا از وقوع فجایع تجربه شده در گذشته جلوگیری شود.”

وی از حادثه انفجار کامیون فرانسوی در ماه جولای سال جاری که طی آن 86 نفر کشته شده‌اند، به عنوان مثالی از سواستفاده از سیستم های هدایت اتوماتیک اتوموبیل یاد کرد. “هر وسیله 4 چرخه‌ایی که به دنیای اینترنت متصل باشد، ریسک امنیتی بسیار بالایی دارد زیرا در حرکت است و همین مسئله می تواند عمق فاجعه را چند برابر کند.”

متخصصان سلامت عمومی و حمل و نقل معتقدند که خودروهای بدون راننده، میزان خسارات جانی و آمار سوانح رانندگی را به طورچشم گیری کاهش می‌دهند زیرا اکثر این حوادث به دلیل نقص انسانی رخ می‌دهد اما آمار هک کردن اتومبیل های متصل به فضای اینترنت که به صورت اتوماتیک هدایت می‌شوند نیز در سالهای اخیر به شدت بالا رفته است.

دفتر تحقیقات فدرال و اداره کل امنیت حمل و نقل جاده ایی، ماه مارس سال جاری طی یک ابلاغیه اعلام کردند که وسایل نقلیه موتوری در مقابل دزدی های سایبری بسیار آسیب پذیر هستند.بعد از نشر این خبر در جراید، اولین شرکت خودرو سازی که برای بالابردن امنیت محصولات خویش اقدام کرد، شرکت Fiat Chrysler بود که از مشتریان خود درخواست کرد برای نصب نرم افزار به خصوص ضد سرقت سایبری  به روی اتوموبیل های خود به مراکز این شرکت مراجعه کنند .

کارلین طی شش ماه گذشته به منظور مذاکره با مدیران ارشد صنعت خودرو سازی آمریکا، دو بار به دیترویت سفر داشته که نشان میدهد ظاهرا مقوله بالابردن امنیت وسایل حمل و نقل متصل به دنیای سایبری، یکی از اولویت های این دپارتمان است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا