تکنولوژی

دوربین 5D Mark IV کانن

هر چند شرکت نیکون با دوربین محبوب D90 خود که بسیاری از عکاسان آن را به یاد دارند به طور جدی در زمینه ضبط تصاویر ویدیویی هم قدم بزرگی برداشت اما شرکت کانن هم در سال 2008 دوربین اسطوره 5D Mark II را عرضه کرد که با استقبال وسیع فیلمسازان آماتور و یا سازندگان کلیپ و … مواجه شد. موضوع این بود که هر چند این دوربین کانن گزینه بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان حرفه‌ای عکاسی به شمار می آمد اما کیفیت تصویربرداری آن چنان خوب بود که اساسا سازوکارهای صنعت فیلمسازی را به هم ریخت. 

حالا کانن دوربین جدید 5D Mark IV را معرفی کرده که نسل جدید دوربین پیشین این رده یعنی   Mark III است. یکی از مهمترین قابلیت‌های آن امکان تصویربرداری 4K است که هر چند برخی موبایل‌های امروزه و حتی دوربین‌های بدون آینه هم اینکار را انجام می‌دهند اما اهل فن میدانند که تصویربرداری 4K روی دوربین30.4 مگاپیکسلی حرفه‌ای کانن چیز دیگری خواهد بود. 

دوربین فول فریمی که حالا هر فیلمساز مستقل و آماتوری را که به دنبال فیلمسازی باشد وسوسه می‌کند تا آنرا خریداری کند. با رزولوشن 4,096 x 2,160 و 30 فریم بر ثانیه و امکان گرفتن تصاویر 4K با 8.8 مگاپیکسل این دوربین ترکیب قدرتمندی را ایجاد میکند. 

امکان ضبط تصاویر 4K حالا به یک امکان کلیدی در دوربین‌های DSLR تبدیل شده و کانن هم این را خوب میداند و به همین دلیل به این موضوع قانع نخواهد بود و به همین جهت HDR را هم به ویدیوهای خود اضافه کرده است. 

این دوربین میتواند تصاویر HD را با 120 فریم بر ثانیه تصویربرداری کند و صفحه نمایش لمسی پشت دوربین هم 3.2 اینچی با 1.6 میلیون نقطه رزولوشن دارد.

این دوربین قدرتمند همچنین از   dual-pixel RAW پشتیبانی می‌کند که عکاس میتواند تنظیمات عمق میدان را نیز روی فایل با فرمت RAW اعمال کند. 

این دوربین سایر امکانات خود را از دوربین   1DX کانن وام گرفته که شامل پردازنده تصویر Digic 6+ و سیستم اتوفوکوس 61 نقطه‌ای و همچنین EOS ITR است. 

 

 

رنج ISO در این دوربین بین 100 تا 32000 است و دوربین می‌تواند 7 فریم بر ثانیه به طور مداوم عکاسی کند. سیستم سریع dual-pixel CMOS این دوربین در هنگام اتوفوکوس همانند آن چیزی است که در دوربین 80D قرار دارد. 

دوربین جدید کانن دارای وای فای، جی پی اس و NFC است. باتری‌های آن مشابه باتری‌های 5D Mark III است و جای دو کارت حافظه ( یکی اس دی و یکی CF ) روی بدنه قرار دارد. جک میکروفن، جک هدفون و USB نسخه 3 از دیگر امکانات آن است.  

قیمت بدنه این دوربین 3500 دلار است. کانن آنرا به همراه یک لنز EF24-70mm f/4L به قیمت 4400 دلار ( اوایل ماه سپتامبر یعنی تا چند روز دیگر )  و همچنین به همراه لنز EF24-105mm f/4L IS II USM با قیمت 4600 دلار ( اوایل مهرماه ) به بازار عرضه میکند. 

نکته قابل توجه اینکه کانن این رده از دوربین‌های خود را هر 4 سال یکبار به روز می‌کند به این ترتیب با دوربین کانن 5D مارک 5 حدود 4 سال دیگر فاصله داریم.

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا