تکنولوژی

چالش‌های جدید آی‌فون در بازار

استیوجابز در زمان معرفی اولین آیفون در ژانویه سال 2007 مدعی شد محصول جدید این شرکت، پنج سال از زمان خودش جلوتر است. با گذشت 9 سال از آن زمان، آیا هنوز هم این ادعا درست است؟ آیا هیچ شرکتی موفق نشده محصولی بهتر و کارآمدتر از آی‌فون تولید کند؟

باید قبول کرد که رقبای آی‌فون بیش از پیش به موقعیت آن در بازار نزدیک شده‌اند. به عنوان مثال، گلکسی نوت 7 با طراحی بهتر از آیفون و البته استفاده از قابلیت‌هایی مانند مقاومت در برابر آب و یا شارژ بی‌سیم که اتفاقا برای کاربران اهمیت زیادی هم دارند گزینه‌ای است که مطمئنا آیفون فعلی و حتی آی‌فون نسل بعدی را به دردسر می‌اندازد.

در طرف مقابل، اپل طراحی آیفون را در دوسال گذشته بدون تغییر باقی گذاشته است. گزارش‌های جدید هم از این حکایت دارند که محصول جدید این شرکت که در حال حاضر با عنوان آیفون 7 از آن یاد می‌شود طراحی تقریبا مشابهی با محصولات فعلی خواهد داشت. در واقع، اپل ویژگی‌هایی مثل اضافه کردن شارژ بی‌سیم، مقاومت در مقابل نفوذ آب و بهبود طراحی را از لیست تغییرات آی‌فون جدید حذف کرده و فقط سرعت بالاتر پردازنده و دوربین بهتر را درنظر گرفته است. با این توضیحات، بعید است که دلایل کافی برای تشویق مشتریان به استقبال خوب از آی‌فون بعدی وجود داشته باشد.

تنها عاملی که هنوز دلیل برتری آی‌فون در مقابل رقیبانش به حساب می‌آید، شاید سیستم‌عامل iOS است. به عبارت دیگر، با وجود تلاش‌های موثر گوگل، سیستم‌عامل اندروید هنوز با مشکلی به نام عدم یکپارچگی و یا سیاست‌های نامناسب در عرضه به‌روزرسانی‌ها روبرو است. توسعه نرم‌افزارهای اندرویدی هم معمولا زمانی آغاز می‌شوند که نسخه iOS آن برنامه به بازار آمده است. رابط کاربری استفاده شده توسط شرکت‌های مختلف، نظیر تاچ‌ویز سامسونگ هم بیشتر از آنکه به تقویت اندروید کمک کنند، نقطه ضعفی جدید را ایجاد کرده‌اند.

iOS تنها سیستم‌عامل بازار است که تضمین می‌کند گوشی شما برای چندسال متوالی پشتیبانی می‌شود و به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت می‌کند. علاوه بر این، امنیت بالای iOS هم جای تحسین دارد. در اکوسیستم اپل، با آشکارشدن مشکل بلافاصله یک آپدیت جدید برای رفع آن عرضه می‌شود اما در اندروید این سیاست هم به چشم نمی‌خورد.

با این وجود، باید اعتراف کرد که پیشتازی و صدرنشینی آی‌فون هیچ موقع تا این اندازه به چالش کشیده نشده بود. چالشی که با بهبود مشخصه‌های سخت‌افزاری و طراحی‌های رقبا در آینده برای اپل دردسرساز می‌شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا