تکنولوژی

خوش‌بینی Andreessen Horowitz به بازار نرم‌افزار

در ماه آوریل سال جاری میلادی وب‌سایت گارتنر در مطلبی تحلیلی مدعی شده بود سرمایه‌گذاری جهانی در بخش IT با کاهش 0.5 درصدی در سال 2016 میلادی روبرو خواهد شد. این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz در بیانیه جدید خود اعلام کرده همچنان چشم‌انداز روشنی را در زمینه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در این حوزه متصور است. 

به گزارش وب‌سایت Forbes، در حالی که تحلیل‌های مختلف، از کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند سخت‌افزار محاسباتی، نرم‌افزار و تجهیزات شبکه حکایت دارند، Martin Casado نظرات متفاوتی در این زمینه مطرح کرده است. Casado در سال 2009 میلادی استارت‌آپ Nicira Networks که در حوزه نرم‌افزارهای شبکه فعالیت دارد را راه‌اندازی کرده بود. این استارت‌آپ در سال 2012 میلادی با مبلغ 1.3 میلیارد دلار به VMware واگذار شد. 

Casado که در حال حاضر یکی از شرکای اصلی شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz و از جمله افراد تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های این شرکت به حساب می‌آید در این زمینه می‌گوید: “در حال حاضر ما در نقطه اوج ایجاد بزرگ‌ترین رنسانس حال حاضر در بخش زیرساخت‌های این حوزه قرار داریم.”

Casado معتقد است بازار 220 میلیارد دلاری سرویس‌های ابری و “ارائه نرم‌افزار به عنوان خدمات” (SaaS)، شانس و فرصت زیادی برای جذب سرمایه از شرکت‌های مطرحی نظیر Hewlett-Packard، سیسکو سیستمز و یا حتی اوراکل دارند. 

او معتقد است استارت‌‌آپ‌های فعال در این حوزه، مزایای قابل توجهی در مقایسه با شرکت‌های مطرح بازار دارند. به عنوان مثال، او به تحول نرم‌افزاری که شخصا در شرکت Nicira رقم زده اشاره کرده و معتقد است هزینه تحقیق و توسعه در چنین استارت‌آپ‌هایی بسیار کم‌تر از هزینه اجرای فرایندهای مشابه در برندهای معتبر بازار خواهد بود. 

علاوه بر این، در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که امکان ارائه راهکارهای نرم‌افزاری به عنوان سرویس‌ها و خدمات مستقیم وجود دارد. با این تفاسیر، نیازی به فروش بسته‌های نرم‌افزاری و یا لایسنس به شرکت‌های واسطه، برای نصب این پکیج‌ها روی رایانه‌ها وجود ندارد. این در حالی است که راهکار سنتی حاکم بر این بازار، به صرف زمان و هزینه بیشتری نیاز داشت. ارائه خدمات در قالب تحویل سرویس‌های نرم‌افزاری، رونق فعالیت طیف وسیعی از شرکت‌ها از Amazon Web Service تا GitHub و DataBricks را به همراه داشته است. 

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بیش از پیش در حال حرکت به سمت ارائه راهکارهای منبع‌باز هستند. این امر، انعطاف‌پذیری بیشتر را برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت. استارت‌آپ‌ها نیز این فرصت را خواهند داشت تا پلتفرم‌های خود را برپایه این راهکارهای نرم‌افزاری منبع‌باز توسعه دهند و به سطح شرکت‌ها و سازمان‌هایی برسند که در نگاه اول رقابت با آن‌ها دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسیده است. Casado معتقد است این روند، تغییرات قابل توجهی را در سیاست‌های حاکم بر بازار سنتی ایجاد کرده که به‌طور ویژه برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود. 

Casado در این بخش به Red Hat اشاره می‌کند که علاوه بر ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری، از مدل “ارائه نرم‌افزارهای منبع‌باز به عنوان خدمات” نیز استفاده می‌کند. GitHub نیز نمونه‌ای ‌از راهکارهای ارائه خدمات در قالب سرویس‌های منبع باز را در حوزه توسعه نرم‌افزاری به مشتریان ارائه می‌دهد. در نهایت، Databricks نیز نمونه‌ای برای ارائه خدمات در قالب سرویس‌های تحلیل داده به‌شمار می‌آید. 

اخیرا شاهد کاهش ورود به بورس این شرکت‌ها و البته تداوم وجود شک و تردید در خصوص پایداری مدل تجاری ایجاد شده برپایه ارائه سرویس‌های منبع‌باز بوده‌ایم. با این وجود، سرمایه‌گذارانی مانند Andreessen Horowitz همچنان به حضور در این بخش از بازار علاقه دارند. Casado اعلام کرده درهای این شرکت سرمایه‌گذار به روی شرکت‌های فعال در این حوزه باز است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا