تکنولوژی

عقب نشینی تلخ اوبر از چین

پس از رویارویی با چالش‌های فراوان در کشور چین، شرکت تاکسی یاب موبایلی  «اوبر» از فروش ساختار تجاری خود در این کشور به رقیب قدرتمندش یعنی Didi Chuxing خبر داد. 

به گزارش بیزینس اینسایدر، اوبر در مدت زمان فعالیت در چین با مشکلات مختلفی مانند نظارت‌های سختگیرانه رگولاتوری‌ها، تحقیق و تفحص چندین و چندباره آژانس‌های دولتی در خصوص سابقه این شرکت و حتی رانندگان آن و البته نگاه سختگیرانه منتقدان روبرو شده بود. همین عوامل دست به دست هم دادند تا این شرکت بالاخره قید حضور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان را بزند. 

این رویداد، مهم‌ترین عقب‌نشینی استراتژیک در تاریخ 7 ساله اوبر به حساب می‌آید تا به نوعی زنگ خطر را نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران این شرکت بلکه برای تمامی پشتیبانان مالی استارت‌آپ‌ها به صدا درآورد. اوبر تا پیش از این سرمایه‌گذاری‌های متعددی را جذب کرده بودو به عنوان یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها در جذب سرمایه قلمداد می‌شد

مهم‌ترین بندهای قرارداد منعقد شده میان اوبر و شرکت  دی‌دی به شرح زیر است:

– بر اساس این قرارداد، فروش واحد فعال در کشور چینِ شرکت اوبر به دی‌دی عملی خواهد شد.

– نرم‌افزار همراه اوبر همچنان در کشور چین قابل استفاده خواهد بود تا مراحل نهایی ادغام تیم‌های کاری دو شرکت انجام شود. 

– ارزش شرکت جدید 35 میلیارد دلار عنوان شده است. 

– اوبر مالک 20 درصد از سهام شرکت جدید خواهد بود و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری از شرکت چینی دریافت خواهد کرد. 

 

سرمایه‌گذاری، پیشرفت، موفقیت

مشکلات اوبر در چین تا حدی بود که باید از این کشور به عنوان یک بازار پیچیده و پازلی غیرقابل حل برای اوبر یاد کرد. این در حالی است که به گفته تحلیلگران، شرکت اوبر با ارزش 68 میلیارد دلار (به عنوان با ارزش‌ترین استارت‌آپ حوزه تکنولوژی در جهان) چیزی بیش از یک میلیارد دلار در یک سال نبرد با دیدی هزینه کرده است. 

این شکست در حالی برای اوبر رقم خورده که تا پیش از این مسئولان اوبر، از چین به عنوان بازاری با فرصت‌های فراوان یاد می‌کردند. ترویس کالانیک در نامه‌ای که در سال 2015 میلادی به سرمایه‌گذاران نوشته بود اینچنین عنوان کرد:

“چین یکی از بزرگ‌ترین و در عین‌حال بکرترین بازارهای پیش روی اوبر است که فرصت‌هایی به مراتب فراتر از بازار آمریکا برای ما ایجاد خواهد کرد.” 

اوبر با گذشت 9 ماه از آغاز فعالیت در چین، رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرده بود. به عنوان مثال، در این مدت تعداد سفرهای ثبت شده در Chengdu، 479 برابر بیشتر از تعداد درخواست سفر مشتریان در نیویورک بوده است. با این وجود، باید اعتراف کرد که رشد اقتصادی بدون سوددهی، هیچ دستاوردی برای شرکت‌ها به همراه نخواهد داشت. 

شکست اوبر در بازار چین درسی برای اکثر استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی و البته دیگر شرکت‌های نوظهور فعال در حوزه تکنولوژی است که از تمامی سرمایه دریافتی خود برای توسعه کسب و کار استفاده می‌کنند. کسب و کاری که در برخی موارد هیچ سوددهی نداشته و تنها رشد قارچ‌وار را برای این استارت‌آپ‌ها به همراه خواهد داشت. 

اگرچه استثناهایی مانند فیس‌بوک از همین استراتژی استفاده کردند و به پیشرفت‌های چشمگیری هم رسیدند اما باید درنظر داشت که هیچ تضمیمی برای موفقیت استارت‌آپ‌ها در پرتو استفاده از این راهکار، حتی با صرف سرمایه چند میلیارد دلاری نخواهد بود. 

 

مرتبط : 

– رقیب چینی اوبر ۷.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کرد

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا