تکنولوژی

داستان زندگی جالب‌ترین مرد دنیای تکنولوژی

 ایلان ماسک نام شناخته شده دنیای تکنولوژی، مدیرعامل شرکت‌های SpaceX و Tesla و یکی از بنیانگذاران OpenAI، همیشه همه جا هست و به تمام تکنولوژی‌های جدید و عجیب علاقه دارد. او در جایی گفته تا زمانی که از زمین فرار نکرده و ساکن مریخ نشود، خوشحال نیست و آرام نمی‌گیرد. بسیاری او را با نام «مرد آهنی» می‌شناسند. ماسک در میان علاقه‌اش به ساخت راکت‌های فضایی، خودروهای الکتریکی و باتری‌های خورشیدی میلیاردها دلار پس‌انداز کرده است. مجله بیزینس اینسایدر اخیرا به بررسی زندگی او پرداخته است.

ماسک بیست و هشتم ژوئن سال 1971 در پرتوریا در آفریقای جنوبی متولد شد. پدرش «ارول ماسک» یک مهندس الکترونیک بود که می‌گفت: «ایلان همیشه یک ایده‌پرداز خلاق بوده است. درست زمانی که هم سن‌وسالانش به دنبال تفریح بودند، می‌توانستیم او را در کتابخانه‌اش در حال مطالعه پیدا کنیم.» مادرش «می‌ماسک» یک متخصص علوم تغذیه‌ای و مدل کانادایی بود.  ماسک در سال 1983 در 12 سالگی یک بازی کامپیوتری ساده را با قیمت 500 دلار به یک مجله کامپیوتری فروخت. روزهای مدرسه اما برای او با شیطنت‌های مختلف گذشت. بعد از دوره دبیرستان، ماسک به همراه مادر، خواهر و برادرش به کانادا رفت. او دو سال به دانشگاه کوئین در کینگستون رفت، اما تحصیلاتش را در دانشگاه پنسیلوانیا و در رشته فیزیک و اقتصاد به پایان رساند. در زمان دانشجویی همراه با یکی از دوستانش خانه‌ای اجاره و آن را به یک کلوپ شبانه تبدیل کردند تا به این ترتیب الون اولین تجربه کارآفرینی‌اش را به‌دست بیاورد.  ماسک بعد از فارغ‌التحصیلی به دانشگاه استنفورد رفت تا دوره دکترا را در آنجا بگذراند. با این حال اما او بعد از دو روز از حضورش در کالیفرنیا، تصمیم گرفت به جای تحصیل اولین کسب و کارش را راه‌اندازی کند.

به این ترتیب به همراه برادرش کیمبال، 28 هزار دلار از پدرشان گرفتند تا استارت‌آپ Zip2 را تاسیس کنند که در واقع یک استارت‌آپ تحت وب برای ارائه راهنمایی جهت سفرهای شهری به روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون بود. چند سال بعد که Zip2 رشد خوبی کرد، شرکت Compaq آن را با قیمت 341 میلیون دلار خرید تا 22 میلیون دلار به ماسک برسد. در سال 1999 و به کمک 10 میلیون دلار از پولی که به‌دست آورده بود، یک شرکت بانکی آنلاین را با نام X.com راه‌اندازی کرد. حدود یکسال بعد این شرکت با یک استارت‌آپ مالی به نام Confinity که «پیتر تی‌یل» یکی از موسسان آن بود، ادغام شد تا شرکتی جدید به نام PayPal شکل بگیرد.  ماسک به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد، اما این کار هم چندان طولانی نشد. در ماه اکتبر او درگیری جدی با دیگر موسسان PayPal پیدا کرد تا آنها را راضی کند که سرورهایشان را از سیستم عامل Unix به ویندوز مایکروسافت منتقل کنند.  در اواخر سال 2000 و زمانی که هنوز درگیری‌های ماسک با مدیران PayPal ادامه داشت، به تعطیلاتی طولانی به استرالیا رفت. به این ترتیب اعضای هیات‌مدیره PayPal او را جریمه کرده و تی‌یل را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی کردند. با این همه او همچنان بزرگ‌ترین سهامدار PayPal بود تا بعد از خرید این شرکت توسط شرکت eBay به قیمت 5/ 1 میلیارد دلار در سال 2002، او 165 میلیون دلار به‌دست بیاورد.

با این همه اما همچنان عاشق داستان‌های علمی بود. واقعا دوست داشت موش‌ها و گیاهان را به مریخ بفرستد، تا جایی که حتی سعی کرد موشک‌های از رده خارج شوروی را برای این کار بخرد. فروشندگان روسی اما برای هر کدام از این موشک‌ها 8 میلیون دلار طلب کردند.  این شد که ماسک به این فکر افتاد تا خود موشک ارزان‌تری بسازد. به این ترتیب در سال 2002 ماسک شرکت Space Exploration Technologies یا SpaceX را تاسیس کرد. هدف او ارزان‌تر و راحت‌تر کردن سفرهای فضایی بود.  هدف بلندمدت ماسک از راه‌اندازی SpaceX ارائه امکان سکونت در مریخ با قیمت ارزان بود، تا جایی که اعلام کرد این شرکت هرگز وارد بازار بورس نمی‌شود تا زمانی که راکت‌ها و سفینه‌هایش به‌صورت مکرر افراد را به مریخ جابه‌جا کنند. در همین زمان او مشغولیات زیادی روی کره زمین داشت. در سال 2004 او اولین سرمایه‌گذاری خودش را با مبلغ 70 میلیون دلار در شرکت Tesla Motors انجام داد. شرکت ساده خودروهای الکتریکی که یک کارآفرین شناخته شده به نام «مارتین ابرهارد» یکی از موسسان آن بود. ماسک نقش فعال و کلیدی در این شرکت داشت و به عنوان رئیس هیات‌مدیره فعالیت می‌کرد. او به توسعه اولین خودروی این شرکت به نام Tesla Roadster که در سال 2006 معرفی شد، کمک زیادی کرد.

اما اینها برای ماسک کافی نبود. به این ترتیب او در سال 2006 با ایده جدیدش برای راه‌اندازی شرکت SolarCity به میدان آمد که یک شرکت فعال در زمینه انرژی‌های خورشیدی بود تا با فرآیند گرم شدن زمین مبارزه کند. او در سال 2007 در جنجالی در اتاق هیات‌مدیره شرکت Tesla ابرهارد را برکنار و از این شرکت اخراج کرد. او در دوران بحران اقتصادی سال 2008 با سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری در Tesla، این شرکت را از ورشکستگی نجات داد. در همین سال او به عنوان مدیرعامل Tesla انتخاب و معرفی شد. در همین سال او از همسرش «جاستین ماسک» که نویسنده‌ای کانادایی بود و شش پسر داشتند، جدا شد. ماسک سال 2008 را بدترین سال عمرش می‌داند. اما در تعطیلات کریسمس همان سال ماسک توانست قرارداد 5/ 1 میلیارد دلاری با ناسا ببندد تا بتواند از این طریق تجهیزاتش را به فضا ارسال کند.  در همین زمان Tesla هم توانست سرمایه‌گذاران بیشتری جذب کند. Tesla سرانجام در سال 2010 با سرمایه اولیه 226 میلیون دلار و به عنوان اولین شرکت خودروساز بعد از Ford وارد بازار بورس شد.  با این همه ایده‌پردازی‌های ماسک همچنان ادامه داشت. او اخیرا یک سیستم حمل‌ونقل به نام Hyperloop را طراحی کرده است که می‌تواند مسافت میان لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو را تنها در 30 دقیقه بپیماید. او در اواخر سال 2015 هم شرکت OpenAI را تاسیس کرد که در زمینه آنکه هوش مصنوعی بشریت را از بین نمی‌برد، تحقیق می‌کند. این موضوع دغدغه جدی خود ماسک است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا