تکنولوژی

گزارش مالی سه‌ماهه دوم آلفابت منتشر شد

آلفابت، کمپانی مادر گوگل گزارش مالی خود از سه‌ماهه دوم سال 2016 میلادی را منتشر کرد. نکته قابل توجه در این گزارش، درآمد 21.5 میلیارد دلاری این شرکت یا به عبارت دیگر، کسب درآمد 8.42 دلار به ازای هر سهم از سهام این شرکت است.

به گزارش وب‌سایت Venturebeat، این رقم درآمدی در مقابل پیش‌بینی‌های تحلیلگران مبنی بر کسب 20.76 میلیارد دلار درآمد و یا به عبارت دیگر، کسب درآمد 8.03 دلاری به ازای هر سهم قرار می‌گیرد. در معاملات بورس، سهام این شرکت در حالی افزایش 0.56 درصدی ارزش را پشت‌سر می‌گذاشت که پس از انتشار این گزارش مالی، میزان افزایش آن به 5 درصد رسید.

Ruth Porat مدیر بخش مالی آلفابت در واکنش به این گزارش مالی می‌گوید: “نتایج مالی قابل توجه ما در سه‌ماهه دوم، با درنظر گرفتن رشد 21 درصدی درآمدها در مقایسه با سال گذشته، از سرمایه‌گذاری موفق ما در حوزه‌هایی مانند موبایل و ویدئو حکایت دارد. ما همچنان به سرمایه‌گذاری در جهت پشتیبانی از این چشم‌اندازها ادامه خواهیم داد”.

این در حالی است که نگرانی‌های همیشگی همچنان برای آلفابت پابرجا است. درآمد این شرکت به ازای هر کلیک (درآمد بدست آمده به ازای هر کلیک تبلیغاتی) همچنان روند نزولی به خود گرفته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 7 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، در گزارش مالی آلفابت رقم مربوط به هزینه‌های خرید ترافیک (TAC) نیز قابل توجه است. این موارد، هسته اصلی هزینه‌های این شرکت در قالب وجهی است که باید به شبکه‌های طرف ثالث پرداخت کند. لازم به ذکر است که هزینه‌های خرید ترافیک در سال‌های اخیر افزایش یافته تا این شرکت بیش از پیش پذیرای فشار در خصوص کسب درآمد از محل تبلیغات باشد. در سه‌ماهه دوم سال 2016 میلادی مجموع TAC این شرکت به 3.98 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با رقم 3.38 میلیارد دلاری در سال گذشته و یا 3.79 میلیارد دلار در سه‌ماهه اول سال 2016 میلادی قرار می‌گیرد. 

گوگل یکی از زیرمجموعه‌های اصلی آلفابت، زمینه‌ساز تولید 99 درصد از درآمدهای آلفابت یا 21.3 میلیارد دلار از مجموع کل درآمدهای این شرکت بوده است. اگرچه شرکت گوگل از اکتبر 2015 میلادی به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت آلفابت به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما گزارش‌های مالی این شرکت تا فوریه سال جاری میلادی به‌طور مستقل از شرکت مادر ارائه می‌شد.

دیگر زیرمجموعه‌های آلفابت شامل Nest، Fiber، X (تا پیش از این Google X) و GV (بازوی سرمایه‌گذاری گوگل) در سه‌ماهه دوم سال 2016 میلادی درآمد 185 میلیون دلاری را برای آلفابت رقم زدند. این در حالی است که هزینه بخش‌های یادشده، 709 میلیون دلار عنوان شده است. در مقام مقایسه، زیرمجموعه‌های یادشده در سه‌ماهه اول سال 2016 میلادی درآمد 166 میلیون دلاری را برای این شرکت به ارمغان آوردند و هزینه‌های آن‌ها، 802 میلیون دلار اعلام شده بود. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا