تکنولوژی

شرکت‌ها نباید از هشتگ‌های المپیکی استفاده کنند

کمیته المپیک ایالات متحده آمریکا (USOC) اعلام کرده ابزارهای قانونی جدیدی را برعلیه شرکت‌هایی که اسپانسرهای رسمی بازی‌های المپیک نیستند به‌کار خواهد بست. اسپانسرهای غیر رسمی نمی‌توانند از هشتگ‌هایی مانند #TeamUSA یا #Rio2016 استفاده کنند. به گزارش گاردین، در طول چندهفته گذشته کمیته المپیک آمریکا مکاتباتی را با شرکت‌هایی داشته که اسپانسر ورزشکاران المپیکی هستند اما قرارداد رسمی و تجاری را با USOC یا کمیته بین‌المللی المپیک منعقد نکرده‌اند. مبنای این مکاتبات، هشدار به این شرکت‌ها در خصوص مجازات سرقت مالکیت‌های معنوی این کمیته است.

در یکی از این نامه‌ها که توسط Lisa Baird مسئول بازاریابی USOC نگاشته شده به جملات زیر برمی‌خوریم “شرکت‌های تجاری نباید اطلاعاتی را در خصوص مسابقات و یا بازی‌های المپیک در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی قراردهند. این محدودیت، استفاده از علائم تجاری USOC مانند #Rio2016 یا #TeamUSA را نیز دربر می‌گیرد.” این راهکار، به عنوان ابزاری در جهت حمایت از منافع مالی شرکت‌هایی نظیر کوکاکولا، مک‌دونالد، جنرال الکتریک، P&G، ویزا و سامسونگ به عنوان حامیان مالی این رویداد در دستورکار قرار گرفته است.

اگرچه از سال 2013 میلادی ثبت هشتگ‌ به عنوان یک برندتجاری در آمریکا امکان‌پذیر شده اما تحلیلگران حقوقی مانند مارک تری معتقدند USOC راهکار مناسبی را در خصوص تعمیم این قانون به هشتگ‌های استفاده شده در شبکه‌های اجتماعی به‌کار نبسته است. او در این خصوص می‌گوید: “نقض حقوق مرتبط با برند تجاری زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت از برند تجاری طرف دیگر سواستفاده کرده و زمینه‌ساز سردرگمی عموم در خصوص پی‌بردن به مرجع اصلی ارائه محصولات یا خدمات مختلف باشد. این در حالی است که در اینجا هیچ محصولی به فروش نمی‌رسد. چگونه ممکن است وقتی از المپیک ریو 2016 در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنید، پیام خود را بدون استفاده از #Rio2016 منتشر کنید؟”

لازم به ذکر است که در اکثر موارد، استفاده از این هشتگ‌ها توسط شرکت‌های تجاری، تنها راهکاری برای آرزوی موفقیت برای ورزشکاران المپیکی است. قسمت اعظمی از موضع‌گیری‌های یادشده، به نحوه تنظیم قانون چهلم منشور المپیک برمی‌گردد. این قانون، در المپیک‌های پیشین ورزشکاران را از انتشار توییت درباره اسپانسرهای غیررسمی، در بازه یک‌ماهه نزدیک به مسابقات المپیک منع می‌کرد. علاوه بر این، شرکت‌هایی که اسپانسرهای رسمی بازی‌ها نبودند نمی‌توانستند از حضور ورزشکاران پشتیبانی شده خود در آگهی‌های تبلیغاتی استفاده کنند. در سال 2015 میلادی، قانون چهلم به نحوی ویرایش شد تا امکان حضور ورزشکاران در تبلیغات، بدون اشاره به بازی‌ها و یا استفاده از شناسه‌های المپیکی مانند “ریو”، “مدال”، “عملکرد”، “پیروزی” و “طلا” فراهم شود. در نامه‌های USOC، شرکت‌های مختلف از استناد به نتایج بازی‌های المپیک، به‌اشتراک‌گذاری و ری‌توییت حساب‌های کاربری رسمی مربوط به المپیک نیز استفاده نکنند. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا