تکنولوژی

چگونه در گوگل حرفه‌ای جست وجو کنید

اکثر ما در طول روز بارها و بارها از موتور جستجوگر گوگل برای یافتن محتویات دلخواه خود استفاده می‌کنیم و همین تکرار استفاده از این ابزار کاربردی، مهارت ما را به ظاهر افزایش داده است. با این وجود، راهکارهای متفاوتی وجود دارند که حتی بدون استفاده از گزینه جستجوی پیشرفته (Advanced Search) نیز می‌توانند نتایج جستجو را هدفمندتر و با دقت بالاتری پیش روی ما قرار دهند. 

جستجو در وب‌سایت یا دامنه‌ مشخص

اگر به دنبال مشاهده نتایج جستجو از وب‌سایت مشخصی هستید، این امکان وجود دارد تا با استفاده از عملگر site:  دامنه جستجو را محدود کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال جستجو برای یافتن مطالب مرتبط با بزرگ‌داده‌ها در وب‌سایت آی‌تی ایران باشید می‌توانید از ترکیب big data:itiran.com و یا حتی بزرگ داده:itiran.com در کادر جستجو استفاده کرده و پس از اتمام تایپ، کلید اینتر را بزنید. با این روند، تمامی نتایج، محدود به محتوایی خواهد بود که در وب‌سایت آی‌تی‌ ایران پیرامون این موضوع منتشر شده است.

جستجو برای لغتی خاص

در صورتی که به دنبال جستجو برای یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه یا اصطلاح خاص هستید می‌توانید از ترکیب محدود کننده یعنی ” استفاده کنید. به‌عنوان مثال، جستجوی برای عبارت Amazon Echo review چیزی در حدود 22.5 میلیون نتیجه مستقل را پیش روی شما قرار می‌دهد اما در صورتی که “Amazon Echo review” را جستجو کنید، نتایج جستجو با تمرکز بیشتر، به 91700 مورد کاهش خواهد یافت. 

حذف سایت یا کلمه‌ای مشخص از نتایج جستجو

در صورتی که علاقه‌ای ندارید تا محتویات یک وب‌سایت و یا حتی کلمه‌ای خاص در نتایج جستجوی شما قرارگیرد کافی است از – پیش از کلمه یا عملگر دلخواه خود استفاده کنید. به عنوان مثال برای اینکه در نتایج جستجو تنها Amazon Echo را مشاهده کنید ولی خبری از کلمه Dot نباشد کافی است از ترکیب Amazon Echo –Dot استفاده کنید. 

این راهکار، به عنوان مثال در مواردی که قصد جستجو برای یافتن اطلاعات یک حیوان مشخص را دارید اما نمی‌خواهید نتایج مربوط به خودرویی با نام مشابه در خروجی ظاهر شود، مفید فایده خواهد بود. به عنوان مثال، جستجوی Jaguar –car تنها نتایج مرتبط با پلنگ خالدار را پیش روی شما قرار خواهد داد. درنظر داشته باشید که این ترفند، نتایج مرتبط با خودروهای جگوار را فیلتر نمی‌کند بلکه خروجی‌های مرتبط با پلنگ را برجسته‌تر خواهد کرد. برای اعمال محدودیت بیشتر می‌توانید از ترکیب‌هایی با تاکید بیشتر نظیر Jaguar –car –auto استفاده کنید. 

اصطلاحاتی که به یاد نمی‌آورید

در صورتی که تنها قسمتی از ضرب‌المثل‌ها و یا اصطلاحات قدیمی که زمانی از مادربزرگ خود شنیده‌اید را به‌یاد می‌آورید و یا اینکه تنها قسمتی مشخص از شعر آهنگ مورد علاقه خود را به‌خاطر دارید، استفاده از * می‌تواند نسخه کامل اصطلاح یا شعر یادشده را پیش روی شما قرار دهد. به عنوان مثال استفاده از ترکیب “هرکه بامش* ” مطمئنا در خروجی جستجو ضرب‌المثل هرکه بامش بیش، برفش بیشتر را پیش روی شما قرار خواهد داد. 

مشاهده نسخه کَش‌شده وب‌سایت

در وصورتی که پیش از این وب‌سایت یا صفحه خاصی را در اینترنت نشان کرده‌اید تا سرفرصت مجددا به آن مراجعه کنید، باید در نظر داشته باشید که این احتمال وجود دارد تا وب‌سایت یادشده پس از مدتی و به دلایل مختلف از دسترس خارج شود و امکان مشاهده اطلاعات آن را نداشته باشید. با این اوصاف، در صورتی که در نوار آدرس مرورگر (و نه در کادر موتور جستجوی گوگل) از ترکیب cache: قبل از آدرس سایت موردنظر خود استفاده کرده و کلید اینتر را بزنید، این احتمال وجود دارد که نسخه کش شده صفحه دلخواه شما همچنان در پایگاه اطلاعاتی گوگل وجود داشته باشد و بتوانید آن‌را مشاهده کنید. درنظر داشته باشید که نسخه کش‌شده از صفحات وب برای همیشه در دسترس نخواهند ماند. 

جستجوی فایل‌ها با فرمت خاص

در صورتی که جستجوی شما محدود به نوع خاصی از فایل‌ها (به‌عنوان مثال پاورپوینت یا پی‌دی‌اف) می‌شود این امکان وجود دارد تا با استفاده از عملگر filetype: نتایج جستجو را محدود کنید. به عنوان مثال می‌توانید با تایپ productivity filetype:pdf تنها فایل‌های پی‌دی‌اف موجود در زمینه موضوع مورد نظر خود را بیابید. 

جستجوی معکوس تصاویر

در صورتی که از قابلیت جستجوی معکوس تصاویر در گوگل استفاده کنید این امکان را خواهید داشت تا نسخه بزرگ‌تر و یا باکیفیت‌تر عکسی که در اختیار دارید را مشاهده کنید. به این منظور کافی است به Google.com مراجعه کنید و با کلیک روی گزینه Images در قسمت بالا، سمت راست صفحه نمایش، عکس مورد نظر را کشیده و روی صفحه بازشده رها کنید و یا اینکه روی آیکون دوربین کلیک کرده و آدرس اینترنتی عکس خود را الصاق کنید. با آپلود شدن تصویر، کافی است کلید اینتر را بزنید تا نمونه‌های ایندکس شده عکس مورد نظر شما در فضای آنلاین، پیش رویتان قرار گیرند. درنظر داشته باشید که این روش الزاما منبع اصلی عکس را پیش روی شما قرار نخواهد داد اما راهکاری مناسب برای بررسی این موضوع است که تصویر یادشده، پیش از این در چه وب‌سایت‌هایی استفاده شده است. 

جستجو به‌دنبال محدوده مشخصی از اعداد 

وقتی قصد خرید با بودجه‌ای مشخص را دارید می‌توانید جستجوی محصولات را در محدوده مشخصی از نظر قیمت آغاز کنید. به عنوان مثال در صورتی که قصد خرید قهوه ساز در محدوده قیمتی 50 تا 100 دلار را دارید کافی است عبارت coffee maker $50..$100 را جستجو کنید. در اکثر موارد استفاده از چنین ترکیبی نتایج جستجوی شما را به بازه قیمتی درج شده محدود خواهد کرد. با این وجود، در مواردی که گزینه‌های جستجو کمی پیچیده‌تر می‌شوند (به عنوان مثال خرید رایانه یا گوشی‌های هوشمند) دقت نتایج احتمالا تا حدی کاهش خواهد یافت. 

استفاده از عملگر OR

در برخی موارد گزینه جستجوی شما فراتر از یک مورد خواهد بود. در این موارد می‌توانید از عبارت OR در میان گزینه‌های جستجو استفاده کنید. اگرچه این عملگر در برخی موارد در خصوص مقایسه دو آیتم (به عنوان مثال Coffee or Tea) استفاده می‌شود اما در مورد ترکیب دو گزینه جستجو نیز کاربردی خواهد بود. 

رهگیری مرسوله

در صورتی که به رهگیری سریع محصولاتی که به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اید نیاز دارید کافی است عبارت Track package را جستجو کنید و یا از این ساده‌تر، شماره رهگیری را در نوار جستجو الصاق کنید. به این ترتیب، گوگل شماره یادشده را به عنوان کد ویژه رهگیری مرسوله شناسایی خواهد کرد. پس از این، با انتخاب سیستم‌های جهانی ارسال مرسوله، مستقیما به وب‌سایت رهگیری مرسوله ارجاع داده خواهید شد. 

علاوه بر این، در مرورگر کروم با انتخاب شماره مرسوله، کلیک راست روی آن و انتخاب گزینه Search google for.. نیز می‌توانید مرسوله را رهگیری کنید. 

یافتن وب‌سایت‌های مشابه

در صورتی که هدف شما یافتن محتویاتی متمرکز در حوزه‌ای مشخص است با استفاده از عملگر realated: می‌توانید شرایط رابه‌گونه‌ای رقم بزنید تا وب‌سایت‌های مشابه با آنچه درنظر دارید پیش رویتان قرارگیرد. به عنوان مثال با جستجوی عبارت related:www.express.com  می‌توانید لیستی از فروشگاه‌های مشابه و فعال در زمینه عرضه پوشاک را مشاهده کنید. 

جستجو در بدنه متن، عنوان و یا آدرس وب‌سایت

این امکان وجود دارد تا جستجوی خود را به آنچه در داخل متن است، تیترها و یا خود آدرس وب‌سایت محدود کنید. در این بخش، سه عملگر کاربردی وجود دارد:

  • استفاده از inurl: نتایج جستجوی شما را به عبارت‌های داخل آدرس اینترنتی محدود خواهد کرد.
  • به‌کارگیری intext: جستجوی عبارت‌های مختلف را در بدنه متن امکان‌پذیر خواهد ساخت. 
  • استفاده از intitle: جستجو به دنبال عبارت‌های مورد نظر شما در عنوان متن یا صفحه اینترنتی را به همراه خواهد داشت. 

عملگرها و علائم دیگر

عملگرهای قابل استفاده در فرایند جستجو به آنچه ذکر کردیم محدود نخواهند شد و نمونه‌های دیگری مانند + یا علامت دلار و حتی # می‌توانند جستجوی متمرکزتری را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال برای یافتن ترندهای توییتر می‌توانید از هش‌تگ یا همان # استفاده کنید تا محتویات برچسب‌گذاری شده با کلمه بعد از هش‌تگ را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و یا حتی وب‌سایت‌های مختلف مشاهده کنید. 

برای یافتن کانال آنلاین ارتباط با یک شرکت خاص نیز می‌توانید از علامت @ پیش از نام آن شرکت استفاده کنید. علامت $ مشخص خواهد کرد که شما جستجو برای اطلاع یافتن از قیمت کالای دلخواه را در دستورکار قرار داده‌اید. در نهایت، علامت + علاوه بر اینکه مشاهده نتایج در خصوص انواع گروه‌های خونی را به دنبال خواهد داشت می‌تواند حساب کاربری مشخصی را در سرویس گوگل پلاس برای شما جستجو کند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا