تکنولوژی

اسرار فروش۶۰۰ میلیون دلاری DeepMind

شرکت گوگل در سال 2014 میلادی چیزی بیش از 600 میلیون دلار برای خرید استارت‌آپ گم‌نام DeepMind هزینه کرد. این در حالی است که از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه توضیحی در خصوص نحوه بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت به‌منظور افزایش درآمدهای چند ده‌میلیاردی روزانه گوگل منتشر نشده است.
به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، این شرایط ادامه داشت تا روز چهارشنبه هفته گذشته بالاخره مسئولان دیپ‌مایند از سیاست جدید گوگل برای به‌کارگیری تکنولوژی این شرکت در دیتاسنترها پرده ‌برداشتند.
این در حالی است که از زمان خرید دیپ‌مایند توسط گوگل، تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت تنها برای طرح‌ریزی رویارویی رایانه با کاربران در بازی‌های ویدئویی تخته‌ای مانند شطرنج و یا حتی طراحی نرم‌افزارهای رایگان در جهت ارائه سرویس‌های سلامت ملی استفاده شده و هیچ یک از برنامه‌های یادشده راهکاری برای کسب درآمد و یا حتی صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت گوگل به حساب نمی‌آیند.
با این وجود، در حال حاضر شرکت گوگل استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی DeepMind را به عنوان ابزاری برای کنترل واحدهای تهویه هوا در دیتاسنترهای پرمصرف خود (که توان مصرفی آن‌ها می‌تواند انرژی مورد نیاز یک شهر را تامین کند) که با چالشی متداول یعنی گرمای زیاد روبرو هستند به‌کار گرفته است. این مدیریت از طریق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط سیستم هوش مصنوعی دیپ‌مایند در خصوص میزان تهویه مورد نیاز بر اساس حجم استفاده از دیتاسنترها صورت می‌پذیرد. میزان استفاده از دیتاسنترها نیز بر اساس تقاضای کاربران برای دریافت خدمات در قالب استفاده از سرویس‌هایی مانند یوتیوب، گوگل مپس و جی‌میل در نوسان است.
مسئولان دیپ‌مایند معتقدند سیستم هوش مصنوعی این شرکت می‌تواند بازده سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده در دیتاسنترهای گوگل را تا 40 درصد افزایش دهد و این امر به کاهش مصرف انرژی الکتریکی تا 15 درصد منجر خواهد شد. در حال حاضر این تکنولوژی در تعداد محدودی از دیتاسنترها به‌کار گرفته شده اما گوگل برنامه‌های ویژه‌ای برای استفاده از نرم‌افزار یادگیری ماشینی این شرکت در تمامی 16 دیتاسنتر خود تا پایان سال جاری میلادی دارد. روندی که به صرفه‌جویی چشم‌گیر در انرژی مصرفی دیتاسنترهای این شرکت کمک خواهد کرد.
مصطفی سلیمان موسس این شرکت معتقد است تخمین صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در هزینه‌های گوگل امکان‌پذیر نیست اما این رقم، با توجه به ابعاد عملیاتی دیتاسنترهای گوگل چیزی از ده‌ها تا حتی صدها میلیون دلار است. بدنیست بدانید براساس گزارش‌های منتشر شده، دیتاسنترهای گوگل در سال 2011 میلادی 0.01 درصد از کل انرژی الکتریکی جهان را مصرف کرده‌اند.
چشم‌انداز استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی دیپ‌مایند به دیتاسنترهای گوگل محدود نشده و این شرکت در چندماه گذشته به دنبال رایزنی برای فروش محصولات و خدمات خود به سازمان‌های فعال در حوزه خدمات درمانی نظیر NHS بوده تا از این راه نیز به درآمدزایی بیشتر برای گوگل کمک کند. تمامی موارد یادشده حکایت از آن دارند که دیپ‌مایند خریدی موفق برای گوگل بوده که چیزی به مراتب فراتر از 600 میلیون دلار برای این شرکت درآمدزایی کرده است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا