تکنولوژی

درآمد 3 میلیارد دلاری اپل از پوکیمون‌گو

بر اساس گزارش لارا مارتین (Laura Martin)، تحلیلگر Needham، شرکت اپل در دو سال آینده می‌تواند درآمدی تا 3 میلیارد دلار در پرتو عملکرد موفقیت‌آمیز پوکیمون‌گو به‌دست بیاورد.

به گزارش مارکت‌واچ، اپل که معمولا هزینه‌ای را برای میزبانی نرم‌افزارهای مختلف در اپ‌استور از شرکت‌های توسعه‌دهنده برنامه دریافت می‌کند، 30 درصد از مجموع پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای کاربران در بازی‌های ویدئویی مانند پوکیمون‌گو را نیز برای خود برمی‌دارد. همین روند باعث شده به عنوان نمونه، شرکت اپل در دو سال اول عرضه بازی محبوب Candy Crush Saga دو میلیارد دلار درآمد از عرضه این بازی کسب کند.

به گفته مارتین، این احتمال وجود دارد که درآمد اپل از بازی پوکیمون‌گو، فراتر از درآمد فعلی حاصل از ارائه این بازی برای نینتندو باشد.

 همان‌طور که می دانید نینتندو 32 درصد از سهام پوکیمون کمپانی، شرکت سازنده بازی پوکیمون‌گو، را در اختیار دارد. Jay Defibaugh تحلیلگر CLSA هفته گذشته اعلام کرده بود با توجه به سهم کم نینتندو، این شرکت احتمالا درآمد مستقیم محدودی از عرضه این بازی خواهد داشت.

مارتین معتقد است جریان نقدی کوتاه‌مدتی که به واسطه عرضه پوکیمون‌گو در اپ‌استور برای اپل ایجاد خواهد شد، بیشتر از جریان نقدی ایجاد‌شده برای نینتندو خواهد بود.

موفقیت عظیم این بازی ویدئویی در زمانی شکل گرفته که مسئولان اپل در تلاشند تا نرم‌افزارها و خدمات خود را به سطحی از درآمد برسانند که از فروش بخش سخت‌افزار این شرکت پیشی بگیرد. در سه‌ماهه گذشته درآمد اپل از نرم‌افزارها و سرویس‌های عرضه‌شده، برای اولین‌بار از فروش مک پیشی گرفته است.

این در حالی است که شرکت تحلیلگر Nomura پیش‌بینی کرده تعداد دانلود نرم‌افزارهای iOS و درآمدهای نرم‌افزاری حاصل شده از فروش در این اکوسیستم، روند افزایشی خواهد داشت.

پیش از این و در ماه آوریل نیز Kulbinder Garcha، تحلیلگر Credit Suisse اعلام کرده بود سرمایه‌گذاران باید توجه ویژه‌ای به پتانسیل رشد نرم‌افزارها و سرویس‌های اپل نظیر Apple Pay، Apple Care، اپل موزیک و iCloud داشته باشند. درآمد خالص حاصل‌شده از این سرویس‌ها به حدود 14.5 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با رقم 3.2 میلیارد دلار در سال 2010 میلادی افزایش چشمگیری به‌نظر می‌رسد. علاوه بر این، پرداختی انجام‌شده توسط هر کاربر این اکوسیستم نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

با وجود چالش‌های پیش روی اپل در فروش محبوب‌ترین محصول خود یعنی آیفون، William Power تحلیلگر Baird معتقد است با توجه به جایگاه رقابتی این شرکت در بازار و جریان نقدی مناسب آن، چشم‌انداز روشنی را می‌توان برای اپل متصور بود. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا