تکنولوژی

درخشش بینگ در کارنامه مالی مایکروسافت

موتور جستجوی بینگ مدت‌هاست که در سطح محصولات و خدمات نه‌چندان موفق مایکروسافت نظیر پخش‌کننده موسیقی Zune و یا گوشی هوشمند عجیب و غریب این شرکت یعنی Kin قرار گرفته است. 

این در حالی است که به گزارش بلومبرگ، مایکروسافت میلیاردها دلار از سرمایه سهامداران خود را صرف ایجاد امپراتوری وب و اکوسیستم جستجوی آنلاین برای رقابت بیشتر با شرکت‌های مطرح در این حوزه از جمله گوگل کرده است. اگرچه بینگ هنوز نتوانسته جا پای بزرگان بازار نظیر گوگل بگذارد اما نگاهی به آمار و ارقام جدید ثبت‌شده توسط این موتور جستجوگر حکایت از آن دارد که مایکروسافت بینگ را به غولی خفته در حوزه تبلیغات دیجیتالی مبدل کرده است. 

بر اساس تحلیل‌های انجام شده و برمبنای سیر صعودی عملکرد بینگ در 9 ماه گذشته، این موتور جستجو، درآمد 5.3 میلیارد دلاری را برای سال مالی منتهی به 30 ژوئن برای مایکروسافت به ثبت خواهد رساند. این در حالی است که تبلیغات دیجیتالی اولویت چندان بالایی در کسب و کار مایکروسافت ندارند. 

با این وجود، درآمد حاصل شده از فعالیت بینگ، بیش از درآمد ارائه سرویس‌های مختلف توسط یاهو در 12 ماه گذشته بوده و 2.5 برابر بیشتر از درآمدهای تبلیغاتی توییتر است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2015 میلادی، با این روند، درآمد بینگ ممکن است از دریافتی مایکروسافت در پرتو فروش رایانه‌های شخصی ویندوزی به مشتریان نیز پیشی بگیرد.

رشد درآمدهای بینگ نیز در این مدت قابل توجه بوده، به طوری که افزایش 43 درصدی درآمد تبلیغاتی این موتور جستجو در 9 ماهه منتهی به 31 مارس، آنچنان هم از نرخ رشد 50 درصدی درآمد یوتیوب فاصله ندارد. به این ترتیب باید اعتراف کرد مایکروسافت با مدیریت خوب خود توانسته بینگ را که در چندسال گذشته به نوعی باعث هدررفت میلیاردها دلار از سرمایه سرمایه‌گذاران این شرکت شده به کسب و کاری سودده تبدل کند. 

 

غول خفته دنیای تبلیغات

اگرچه درآمد بینگ از حوزه تبلیغات همچنان فاصله زیادی با درآمد شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیس‌بوک از این بخش دارد اما برگرداندن طالع بینگ، نقطه روشنی در کارنامه مایکروسافت و مهر تاکیدی بر سه مشخصه سنتی این شرکت یعنی صبر، مصلحت‌اندیشی و البته همکاری با شرکا خواهد بود. راهکاری که روزگاری شاید بتواند کسب و کار این شرکت در حوزه گوشی‌های هوشمند را نیز به رونق برساند. 

مقایسه درآمد سرویس‌های مختلف در عرصه تبلیغات آنلاین 

مایکروسافت جدیت و تلاش ویژه‌ای در ایجاد پل‌های ارتباطی برای موتور جستجوی بینگ داشته و در این راستا موفق شده تعداد جستجوهای تحت وب و فرصت‌های موجود برای تبلیغات را برای بینگ افزایش دهد. تحت مدیریت استیو بالمر مدیرعامل سابق این شرکت، مایکروسافت از خرید یاهو ناامید شد اما با انعقاد قراردادی بینگ را به موتور جستجوی ادغام شده در وب‌سایت‌های تحت پوشش یاهو تبدیل کرد. راهکار مشابهی در خصوص استفاده از بینگ در دستیار هوشمند صوتی اپل یعنی Siri، الکسا و دیگر محصولات سری فایر آمازون و وب‌سایت‌های AOL نیز در پیش گرفته شد. 

مهم‌تر و تاثیرگذارتر از تمامی تلاش‌های یادشده آن است که بینگ با حضور در ویندوز 10 مایکروسافت و ادغام با دستیار هوشمند کورتانا، حضور فعال‌تر در ابزارهای جستجو روی رایانه‌های شخصی را پشت‌سر گذاشت. این حضور به نحوی موثر بود که مایکروسافت در بهار سال جاری اعلام کرد بیش از 35 درصد از درآمد بدست‌آمده از ابزارها و سرویس‌های جستجو، از به‌کارگیری بینگ روی رایانه‌های ویندوز 10 تامین شده است. 

به این ترتیب، بینگ با حضور فراگیر در اکوسیستم‌های مختلف به یک استراتژی افزایش درآمد برای مایکروسافت تبدیل شده است. چهارسال قبل مجموع درآمدهای حاصل از فروش تبلیغات برای مایکروسافت 3.2 میلیارد دلار بود و این در حالی است که این رقم در سال مالی که به‌تازگی به‌ پایان رسیده، تنها از جستجوی تحت وب در قالب به‌کارگیری بینگ به بیش از 5 میلیارد دلار افزایش یافته است. 

مایکروسافت در این راه با واگذاری بخشی از عملیات‌های تبلیغاتی به شرکت‌های متخصص مانند AOL و AppNexus هزینه‌های عملیاتی خود را نیز کاهش داده است. این دو شرکت، فروش قسمتی از تبلیغات روی وب‌سایت‌های مایکروسافت نظیر MSN.com و Outlook.com را برعهده گرفته‌اند تا به این ترتیب نیاز مایکروسافت به استخدام کارمندان بیشتر در بخش فروش تبلیغات مرتفع شده و مایکروسافت از طریق این واسطه‌ها نیز به درآمد چشمگیری دست پیدا کند. 

حتی در صورتی که بپذیریم سرویس‌های ابری، قلب فعالیت‌های تجاری مایکروسافت به حساب می‌آیند و بینگ در این چارچوب هیچ جایی ندارد، همچنان باید درنظر گرفت که شرکت‌هایی که حتی در حوزه تبلیغات تخصص خاصی هم ندارند می‌توانند منبع درآمدی موثری را از این راه کسب و در نهایت آن‌را در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اصلی خود هزینه کنند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت آمازون اشاره کرد که از درآمدهای حاصل شده از سیستم تبلیغاتی خود برای پشتیباتی هزینه تولید دستگاه‌های الکترونیکی مانند تبلت‌های سری فایر و دیگر گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا