تکنولوژی

ویمبلدون دیجیتالی با تحلیل IBM

مسابقات تنیس ویمبلدون که مهم‌ترین رویداد جهانی در این ورزش محسوب می‌شود، هر سال از آخرین دوشنبه ماه ژوئن تا اولین یکشنبه ماه ژوئیه در جنوب غربی لندن برگزار می‌شود و تمام علاقه ‌‌مندان به تنیس را گردهم می‌آورد. مسابقات تنیس ویمبلدون 2016 که چند روز قبل به پایان رسید یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان محسوب می‌شود و با این حال، در این دوره از مسابقات یکی از بزرگترین اتفاقات فناورانه به انجام رسیده است. آن دسته از هواداران خوش‌شانسی که بلیت این دوره از مسابقات را تهیه کردند تا به صورت مستقیم در ورزشگاه‌های مختلف رقابت‌ها را مشاهده کنند، بدون آنکه خبر داشته باشند توسط یک ابرکامپیوتر اسکن شدند و مورد تحلیل‌های دقیق قرار گرفتند. برای این دوره از مسابقات ابرکامپیوتر واتسون IBM با قابلیت‌های متفاوت و کاربردی مورد استفاده قرار گرفت. پلتفرم یادگیری ماشینی در آن، به برگزار‌کنندگان مسابقات امکان داد تا رفتارهای هر یک از هواداران و ورزشکاران را به دقت بررسی کرده و اطلاعات جالبی را به دست آورند.
 
ابررایانه ورزشکار
در تمامی سالن‌های برگزاری مسابقات تنیس ویمبلدون 2016 دوربین‌های دیجیتالی هوشمند نصب شد که همه آنها به پلتفرم یادگیری ماشینی ابررایانه واتسون متصل بودند. این دوربین‌ها حرکات صورت و بدن تک‌‌تک تماشاگران را به دقت مورد بررسی قرار دادند و در کنار آن احساسات و عکس‌العمل‌هایی که هر فرد در لحظات مختلف بازی از خود نشان داد هم در حافظه ابررایانه ثبت شد.
 
 
سیستم تعریف شده برای واتسون به اندازه‌ای سریع نبود تا در آن واحد نتیجه تحلیل رفتار هر یک از تماشاگران را نشان دهد. ولی تحلیل‌های بعدی این ابررایانه نشان داد که به‌طور کاملاً دقیق متوجه شده است هر یک از تماشاگران، هواداری کدام یک از بازیکنان را انجام می‌دهند و به نوعی چگونه او را تشویق می‌کنند. تمامی این اطلاعات از روی تحلیل حرکات صورت افرادی به دست آمد که روی صندلی‌های ورزشگاه نشسته بودند تا مسابقه را به صورت مستقیم دنبال کنند.
باشگاه آل انگلند لاون (AELTC) که همکاری‌های نزدیکی را با شرکت IBM آغاز کرده است، به این نتیجه رسیده که با تحلیل حرکات تماشاگران و هواداران می‌تواند مسابقات ورزشی را بهتر برگزار کند و از فناوری‌های نوین کمک بگیرد تا به جزئیات بیشتری در مورد هواداران خود دست یابد. البته در این زمینه برخی نگرانی‌ها هم وجود داشته است و برای آنکه مشکلی به وجود نیاید، باشگاه مذکور مذاکراتی را با اداره مرکزی پلیس بریتانیا انجام داد تا تحلیل حرکات صورت تماشاگران به معنی نقض حریم خصوصی آنها نباشد.
ولی در مجموع، این اتفاق یکی از بارزترین مثال‌هایی بود که نشان داد ورزش در قرن بیست‌ویکم چگونه به یک اتفاق کاملاً دیجیتالی تبدیل شده است و هواداران، بازیکنان، سالن‌های ورزشی و مسئولان برگزار‌کننده مسابقات زیر ذره‌بین فناوری قرار دارند.
 
زیر ذره‌بین فناوری
پلتفرم یادگیری ماشینی «واتسون» به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف به صورت کاملاً تخصصی مورد استفاده قرار بگیرد و هم‌اکنون وظیفه تحلیل رفتار تماشاگران در مسابقات ورزشی به این فناوری سپرده شده است که سعی می‌کند به بهترین شکل پاسخ دهد. بر این اساس واتسون فعالیت‌های خود را به تحلیل حالات صورت و رفتار تماشاگران حاضر در سالن‌های ورزشی محدود نکرد و در کنار آن اقدامات دیگری هم انجام داد. به عنوان مثال، همزمان با برگزاری هر مسابقه، «واتسون» سعی کرد اطلاعات مربوط به میلیون‌ها مطلب منتشر شده در مورد هر بازی روی شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام را تحلیل کند و با استفاده از سیستم پردازش زبان‌های طبیعی، موضوعات اصلی در مورد ورزش تنیس که کاربران پیرامون آن صحبت می‌کنند را به دست آورد.
این موضوعات به دقت در سیستم داخلی «واتسون» تحلیل شدند و سپس مربی و دیگر مدیران باشگاه ورزشی تحلیل‌های دقیق ارائه شده از سوی هواداران را هم در اختیار گرفتند تا برای بهبود وضعیت تیم تصمیم‌های بهتر اتخاذ کنند.
«سام سِدون» مدیر طرح IBM برای توسعه «واتسون» در مسابقات جهانی ویمبلدون 2016 گفت: «ما در جریان برگزاری مسابقات سال گذشته هر ثانیه 400 توئیت را تحلیل می‌کردیم که البته در کنار آن فیسبوک و اینستاگرام هم مورد بررسی قرار می‌گرفتند. در جریان برگزاری مسابقات امسال واتسون به ما کمک کرد تا در هر دقیقه بیش از 10 هزار توئیت را به دقت بررسی کنیم که به همین نسبت مطالب منتشر شده در فیس بوک و اینستاگرام هم تحلیل شدند. باید اعتراف کنم سیستم ما سریع‌تر از همه انسان‌های روی کره زمین می‌تواند این تحلیل‌ها را انجام دهد و در آن واحد به گروه رسانه‌ای مخصوص مسابقات اعلام کند تا برای انتشار محتوای مناسب‌تر سازگار با خواسته کاربران تصمیم بهتر بگیرند.»
 
ویمبلدون دیجیتالی
گروه توسعه خدمات دیجیتالی مسابقات جهانی ویمبلدون 2016 اعلام کرد: سایت اینترنتی آنها که سال گذشته 71 میلیون بازدید‌کننده داشت، در جریان برگزاری مسابقات امسال پذیرای بیش از 100 میلیون کاربر بوده است که البته نحوه بازدید هر یک از این افراد، مدت زمان حضور آنها در سایت، محتوای مورد نظر آنها و… مورد بررسی‌های «واتسون» قرار گرفت. علاوه بر این «مرکز فرماندهی شناختی IBM» حسگرها و رایانه‌هایی را در اختیار گرفت و به کمک آنها 3.2 میلیون داده در مورد زمین‌های تنیسی که مسابقات امسال در آنها برگزار شد را جمع‌آوری کرد. این شرکت اعلام کرد، دریافت داده‌ از هر حسگر مذکور در کمتر از یک ثانیه انجام شد و میزان دقت حسگرها و سیستم‌های پردازشی آن برای تحلیل داده‌ها 100 درصد درست بود. نتایج حاصل از این تحلیل‌ها و بررسی‌ها از طریق اپلیکیشن موبایلی مربوط به مسابقات ویمبلدون 2016، سایت اینترنتی و برنامه‌های تلویزیونی اعلام شد.
 
 
شرکت IBM براساس این تحقیقات و بررسی‌ها نشان داد که چرا در جریان برگزاری هر مسابقه، تماشاگران از روی صندلی خود بلند می‌شوند، در جریان برگزاری هر بازی تمایل به خرید چه اقلامی دارند و کدام محتوا مرتبط با این بازی‌ها مورد توجه هر کدام از آنها قرار می‌گیرد.
این شرکت همچنین حسگرهایی را به لباس هر یک از بازیکنان متصل کرد تا از این طریق بتواند رفتار آنها در زمین تنیس را هم مورد بررسی قرار دهد و در پایان دریابد که حرکات هر بازیکن برای مقابله با حریف چگونه بوده است و مربی چطور می‌تواند نقص‌های هر بازیکن برای مسابقات بعدی را از بین ببرد. به هر حال، IBM در جریان برگزاری مسابقات جهانی تنیس ویمبلدون 2016 به کمک ابررایانه «واتسون» این مسأله را ثابت کرد که فناوری چطور می‌تواند تماشاچیان را به هواداری هرچه بیشتر بازیکنان تشویق کند و پیروزی در بازی‌های تنیس را تضمین نماید. این اتفاق فقط به کمک فناوری‌های جدید صورت می‌گیرد و در دیگر رشته‌های ورزشی هم می‌تواند کاربرد داشته باشد.

منبع : روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا