تکنولوژی

پردازش‌های ابری راهکاری برای کاهش مصرف انرژی

حرکت به سمت مجازی‌سازی سرویس‌های ارائه شده، استفاده از محاسبات ابری و البته مدیریت بهبودیافته، چشم‌اندازهای روشنی را به‌منظور ایجاد ثبات بیشتر در بازار مصرف انرژی در بخش مربوط به دیتاسنترها ایجاد کرده است.

به گزارش وب‌سایت Computerworld، اگرچه مصرف توان الکتریکی در دیتاسنترها از سال 2005 تا سال 2010 میلادی رشد 24 درصدی را تجربه کرده بود اما بر اساس مطالعات جدید، انتظار می‌رود رقم 4 درصد برای افزایش مصرف انرژی از سال 2014 تا 2020 میلادی در این تجهیزات سخت‌افزاری ثبت شود. این موضوع با توجه به افزایش روزافزون تقاضا به‌منظور بهره‌برداری از منابع محاسباتی، بیش از پیش به چشم خواهد آمد. 

در سال 2014 میلادی مجموع مصرف توان الکتریکی در دیتاسنترهای آمریکا (که مصرف انرژی در سرورها، دستگاه‌های ویژه ذخیره‌سازی داده‌ها، مولفه‌های موجود در شبکه و همچنین زیرساخت‌ها را شامل می‌شود) 70 میلیارد کیلووات ساعت عنوان شده بود که این رقم، 1.8 درصد از کل مصرف توان الکتریکی در این کشور را شامل می‌شود. 

با توجه به روند فعلی، انتظار می‌رود مصرف توان الکتریکی در دیتاسنترهای آمریکا تا سال 2020 میلادی به 73 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد. در گزارش آزمایشگاه ملی لارنس برکلی وابسته به سازمان انرژی ایالات متحده آمریکا، در این خصوص اینچنین می‌خوانیم:

“نرخ افزایش انرژی الکتریکی مصرفی در دیتاسنترها، در مقایسه با دهه گذشته کاهش یافته است. با این وجود، همچنان شاهد افزایش نیاز به محاسبات ابری و وابستگی به راهکارهای ارائه شده توسط دیتاسنترها هستیم.”

از سال 2000 تا 2005 میلادی فروش و بهره‌برداری از سرورها با افزایش 15 درصدی در هر سال همراه بوده که این امر، دوبرابر شدن تعداد سرورهای موجود در دیتاسنترها را به همراه داشته است. از سال 2005 تا 2010 میلادی میزان افزایش فروش سرورها به 5 درصد کاهش یافت که البته یکی از دلایل اصلی این کاهش، بحران اقتصادی عنوان شده است. در حال حاضر، نرخ افزایش میزان فروش سرورها به 3 درصد رسیده و احتمالا این روند تا سال 2020 میلادی ادامه خواهد داشت.

کاهش رشد فروش سرورها از جمله نتایج افزایش بازده این تجهیزات، استفاده بهتر از مجازی سازی و حرکت به سمت محاسبات و پردازش‌های ابری به حساب می‌آید. در این میان، تمرکز روی بهره‌گیری از آنچه دیتاسنتر “هایپر اسکیل” (در قالب ساخت تجهیزات در مساحت 300 هزار فوت مربع یا بیشتر) نامیده می‌شود نیز تاثیر ویژه‌ای در این زمینه داشته است. در صورت حرکت بیشتر به سمت استفاده از مراکز هایپر اسکیل انتظار می‌رود شاهد کاهش بیش از پیش مصرف انرژی در این حوزه، در چندسال آینده باشیم. 

Urs Holzle مدیر ارشد بخش زیرساخت‌های شرکت گوگل در واکنش به نتایج این مطالعه می‌گوید:

” من خوش‌بین‌تر از نویسندگان این مطالعه هستم و پیش‌بینی می‌کنم مصرف انرژی با توجه به گرایش کاربران به سمت استفاده از سرویس‌های ابری (که نه‌تنها از ساختمان‌هایی با بازده انرژی مناسب بهره‌مند شده‌اند بلکه ثبات بیشتری را به همراه خواهند داشت) شاهد کاهش مصرف انرژی در این بخش باشیم.”

علاوه بر این، باید درنظر داشت که استفاده بیشتر از دستگاه‌های الکترونیکی همراه که در مقایسه با رایانه‌های رومیزی مصرف کم‌تر انرژی را به همراه خواهند داشت نیز عاملی برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر در انرژی مصرفی خواهد بود. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا