هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی، صنعتی درآمدزاست؟

نگاهی نزدیک‌تر به وضعیت سوددهی این تکنولوژی نوظهور

هوش مصنوعی یا AI، ایده بزرگی است که خالق فرصت‌های بی شمای شده است اما آیا درآمدزایی هوش مصنوعی هم به اندازه فرصت‌های آن بالاست. طبق تحقیقی از PWC، تکنولوژی هوش مصنوعی تا سال 2030، 15.7 تریلیون دلار به ارزش تولید ناخالص داخلی در سرتاسر دنیا اضافه خواهد کرد و به علاوه، وضعیت استفاده از سرویس‌های حمل و نقل شهری را نیز دگرگون خواهد کرد.

با این وجود، شاید پتانسیل‌های درآمدزایی هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاران چندان جذاب به نظر نرسد مگر اینکه این قشر، از نحوه استفاده و بهره وری شرکت‌ها از این تکنولوژی به خوبی آگاه شده باشند. پس برای اینکه درک کنیم شرکت‌ها چگونه قرار است از AI کسب درآمد داشته باشند، بهتر است اول نگاهی به آمازون، آلفابت، مایکروسافت و اِن ویدیا بیندازیم، شرکت‌های بزرگی که همین حالا به راه و روش کسب درآمد از این تکنولوژی به خوبی واقفند.

 

بلندگوهای هوشمند، و درآمدزایی هوش مصنوعی

گوگل، بالاترین درآمدزایی را برای شرکت مادر خود داشته است که بیشتر این درآمد نیز از سوی تبلیغات آنلاین این سرویس به دست می‌آید. اما این چه ربطی به بلندپروازی‌های گوگل در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی دارد؟ گوگل خیلی مصممانه، فروش بلندگوهای هوشمند خود را پیگیری می‌کند و با استفاده از فروش این بلندگوهاست که می‌تواند اطلاعات اختصاصی‌تر کاربران را جمع آوری کرده و از آن در حیطه تبلیغات آنلاین استفاده کند.

بلندگوی هوشمند Google Home گوگل، مستقیما به سرویس جستجوگر معروف این شرکت-Google Search- متصل می‌شود و با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، دستیار هوشمند این دستگاه که Google Assistant نام دارد، درخواست‌های کاربران را شنیده و اجرا می‌کند. جستجوهای صوتی در حال گسترش هستند و حالا تبدیل به یکی از بخش‌های مهم پدیده جستجوی اینترنتی شده‌اند و گوگل خوب می‌داند که با احاطه بر این صنعت، در بازار رو به رشد تبلیغات عقب نخواهد ماند.

در پایان سال 2016، گوگل 8.7 درصد از بازار بلندگوهای هوشمند را در اختیار داشت اما این سلطه امروز تا 22.7 درصد از بازار افزیش داشته است. با این دستاورد، گوگل بیش از قبل خود را در بازار تبلیغات کشور آمریکا پر رنگ کرده، بازاری که امسال 107 میلیارد دلار ارزش داشته است.

شکی نیست که بلندگوهای هوشمند، کاربردی فراتر از ارائه اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی دارند. آمازون از بلندگوی هوشمند خود Echo، برای افزایش آمار فروش تجارت الکترونیک استفاده کرده است. به عنوان مثال‌، صاحبان بلندگوهای هوشمند به صورت سالیانه به ارزش 400 دلار از محصولات وبسایت آمازون را خریداری می‌کنند  که این میزان، از درصد خرید اعضای پرایم سرویس آمازون نیز بیشتر است. به علاوه دستیار هوشمند الکسا، کار خرید محصولات قبلا خریداری شده را برای کاربران راحت‌تر کرده و در انتخاب محصول جدید نیز به آنها کمک می‌کند.

اما درآمد هوش مصنوعی فقط به اینها خلاصه نمی‌شود طبق گزارش  RBC Capital، بلندگوهای هوشمند آمازون با وجود دستیار هوشمند الکسا، تا سال 2020 قادر خواهند بود تا میزان 10 میلیارد دلار به فروش آمازون اضافه کنند.

تراشه

نقش مهم سیستم‌های پردازش ابری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی امروزه، برای بسیاری از شرکت‌هایی که حجم وسیعی از اطلاعات را پردازش می‌کنند، کارایی زیادی دارد. اکثر این عملیات‌های پردازش نیز از طریق سیستم‌های ابری صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال، مایکروسافت سرویس‌های Cognitive Service را برای برنامه نویسان و شرکت‌هایی که از پلت فرم پردازشگر Azure  استفاده می‌کنند، ارائه کرده است. این سرویس‌ها شامل مواردی از جمله تحلیل‌گر داده، تشخیص تصویر و پردازش‌گر زبان هستند که همگی برای پیشبرد دستورهای مربوط به هوش مصنوعی کارایی دارند. به علاوه، برنامه یادگیری ماشینی مایکروسافت آزور استودیو نیز به محققان در زمینه مدیریت سریع و کارآمد داده ها کمک می‌کند.

سرویس آزور یکی از اصلی‌ترین کسب و کارهای مایکروسافت است و  این شرکت را به راحتی تبدیل به دومین بازیکن بزرگ صنعت پردازش ابری بعد از آمازون کرده است. با وجود پیشرفت مایکروسافت در زمینه پردازش ابری، رقیب آن یعنی شرکت آمازون نیز قطعا بیکار ننشسته است. این شرکت برتر حوزه تجارت الکترونیک، سرویس اختصاصی پردازش ابری خود را دارد که (Amazon Web Services (AWS نام دارد و مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. آمازون همچنین به منظور جذب بیشتر کاربر و سرآمدی بر رقیبان، هزینه‌های  سرویس‌های ابری خود را نیز کاهش داده است.

سرویس ابری آمازون، 30 درصد از بازار عمومی پردازش ابری را از آن خود کرده و با کمک توسعه هوش مصنوعی، برتری خود نسبت به مایکروسافت را تحکیم کرده است. هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که طی سال‌های آینده، اندازه و حجم صنعت پردازش ابری را دو برابر کند. این موضوع درآمدزایی هوش مصنوعی را به شدت افزایش خواهد داد.

افزایش کیفیت محصولات  هوش مصنوعی

سخت افزاری که بلندپروازی‌های شرکت‌های مایکروسافت و آمازون را در زمینه سرویس‌های پردازش ابری مجهز به هوش مصنوعی را ممکن ساخته، پردازنده‌های گرافیکی ساخته شده توسط شرکت  NVIDIA است. تراشه‌های جی‌پی‌یوی  NVIDIAبه شرکت‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا با سرعت بیشتر، حجم بیشتری از اطلاعات پیچیده و تصویری را پردازش کنند، قابلیتی که برای سیستم‌های پردازش ابری هوش مصنوعی ایده آل است. تا به امروز شرکت‌های فیس بوک، آلفابت، آمازون، مایکروسافت و بسیاری شرکت‌های دیگر از تراشه‌های  NVIDIA برای افزایش قدرت پردازشی تلفیقی با هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

خودروی Waymo One
خودروی Waymo One

هوش مصنوعی همچنان رو به رشد

نکته آخر که اهمیت بالایی دارد این است که تکنولوژی هوش مصنوعی حتی به خودروها هم نحوه رانندگی بدون نیاز به انسان را آموزش می‌دهد. آخرین اخبار در این زمینه از طرف شرکت ویمو آلفابت منتشر شده که اخیرا اولین سرویس حمل و نقل مجهز به خودروهای خودران خود را  در شهر فونیکس ایالت آریزونا راه اندازی کرده که Waymo One نام دارد.

البته Waymo One تازه اول راه است ولی سیستم هوش مصنوعی سوار شده به روی خودروهای این شرکت تا کنون توانسته 10 میلیون مایل رانندگی خودران را با موفقیت به انجام برساند. این سیستم پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند از تجربه‌های قبلی رانندگی خود، یاد گرفته و دائما خود را رشد دهد.

لازم به ذکر است که بسیاری از منتقدان بدبین معتقدند که هوش مصنوعی تنها حکم سرگرمی را برای شرکت‌ها دارد اما نباید فراموش کرد که شرکت‌های فوق الذکر در حجم سنگینی روی درآمدزایی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سرمایه گذاری انجام داده‌اند که حاصل آن را در سرویس‌های ارائه شده توسط آنها به خوبی شاهد هستیم. در واقع، سود دهی و درآمد زایی هوش مصنوعی توسط این شرکت‌ها، به خوبی به اثبات رسیده است.

مرتبط : اروپا ابرقدرت بعدی هوش مصنوعی

منبع
The Motley Fool

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا