تکنولوژی

گوگل در فکر آموزش برنامه‌نویسی با اسباب بازی است

شرکت گوگل این بار در پروژه جدیدش تمرکز را به یادگیری خردسالان و کودکان اختصاص داده است و پروژه بلاک‌ها(Project Blocks) را معرفی کرده است. پروژه بلاک ابزاری است که به کودکان خرد سال کمک می کند تا در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی و ساخت گجت های گوناگون قرار بگیرند.

تکنولوژی این ابزار بر اساس بازی با چند بلاک ساختنی است تا به بچه ها آموزش کدگذاری داده شود. البته این روش آموزش قبلا توسط دیگر برنامه ها اجرا شده بود مانند برنامه (Scratch) اما در آن برنامه‌ بچه‌ها می بایست پای دستگاه کامپیوتر می‌نشستند اما بلاک‌های گوگل که فیزیکی هستند، طبق گفته سازنده آن شامل قطعه هایی به نام تخته اصلی و پاگ و تخته فکر هستند.

تخته فکر(Brain Board) قدرت و قابلیت اتصال پاگ‌ها را مقدور می سازد. هر کدام از پاگ‌ها با دستورات مختلف قابل برنامه ریزی هستند مثلا خاموش روشن شدن، به چپ و راست حرکت کردن یا پخش موسیقی، زمانیکه پاگ‌ها را روی صفحه اصلی قرار می‌دهید، صفحه اصلی دستورات پاگ‌ها را اجرا می کند و در حقیقت با تمرین و تکرار می‌شود جوری ترتیب پاگ‌ها را چید که تبدیل به یک بازی مهیج و جذاب شود.

سرپرست تیم بلاک، Jayme Goldstein در گزارشی با CNET  عوان کرد: “ما در حقیقت فکر کردیم که خودمان چگونه مفاهیم را یاد گرفتیم؟ از طریق دست ها و بازی کردن با اسباب بازی‌ها. قدرت این اسباب بازی‌ها به قدری است که می توانند مفاهیم بنیادی ریاضی را به طور دایم در کودکان خرد سالی که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارد نهادینه پایه گذاری کند.”

برای گوگل، ابزار بلاکز یک پروژه تحقیقاتی است به همین دلیل نمی‌توان در بازار آن را پیداکرد، تنها محصلان و افراد علاقه مند می توانند در این برنامه ثبت نام کرده ودرآن شرکت کنند.

گوگل فعلا قرار نیست این اسباب بازی را برای فروش ارایه کند و در ماه‌های آینده قرار است با کمک گرفتن از متخصصان حوزه آموزشی، امکانات بیشتری برای گشترش این وسیله فراهم کند. مثلا تجربه ترکیب بلاکز با وسایلی مانند لگو گزینه بسیار خوبی برای تحقیق است. پروژه بلاک برای عموم تا آخر سال 2016 در Exploratorium سانفراسیسکو و موزه علمی لندن به نمایش گذاشته می شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا