تکنولوژی

نسل پنجم موبایل رسما راه‌اندازی می‌شود

مدت‌هاست که خبرهای مختلفی را در خصوص قریب‌الوقوع بودن عرضه اینترنت بی‌سیم نسل پنجم می‌خوانیم و یا می‌شنویم اما بالاخره کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) قصد دارد به‌طور رسمی کلید عرضه 5G را بزند. 

به گزارش وب‌سایت Theverge، تام ویلر رییس FCC به زودی طرحی را در خصوص آماده‌سازی مقدمات عرضه تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم 5G ارائه خواهد داد و در صورت تصویب، کمیسیون ارتباطات عملا عرضه طیف‌های باند بالا (High band Spectrums) با توانایی تبادل داده‌ها با سرعتی به مراتب بالاتر از آنچه در حال حاضر در قالب شبکه‌های 4G و LTE شاهد هستیم را آغاز خواهد کرد. 

رییس FCC در یک کنفرانس خبری در این خصوص گفت:

” در صورتی که در ماه آینده کمیسیون طرح من را تایید کند، ایالات متحده آمریکا اولین کشور جهان خواهد بود که دسترسی به طیف‌های باند بالا را برای شبکه‌های 5G و برنامه‌های مختلف فراهم خواهد کرد. در این راستا، شرکت‌های آمریکایی نیز اولین سرویس‌‌دهنده‌های شبکه نسل پنجم خواهند بود و این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.”

ویلر تاکید دارد که FCC به هیچ وجه قصد تعریف مشخصات و یا وضع استانداردهای مختلف برای نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم را ندارد. ویلر در این خصوص می‌گوید:

“اگر شخصی به شما اعلام کرد جزئیات کاملی از استانداردهای 5G را در اختیار دارد باید به گفته او شک کنید.”

ویلر اعلام کرده کمیسیون ارتباطات فدرال قصد دارد در اقدامی مشابه با سیاست اتخاذ شده در خصوص 4G، تصمیم‌گیری در خصوص استانداردها و معیارهای مختلف را به شرکت‌ها و سازمان‌های فعال بازار واگذار کند. ویلر در خصوص تعجیل در عرضه نسل جدید شبکه ارتباطی همراه نیز اینچنین می‌گوید:

“بر خلاف برخی کشورها، ما اعتقادی به این راهکار زمان‌بر که چندین و چند سال وقت صرف مطالعه 5G، عملکرد آن و استانداردهای مرتبط شود نداریم. در عوض، ما طیف‌های ارتباطی کافی را در دسترس مخاطبان قرار خواهیم داد و فرایند تعریف و عرضه استانداردهای فنی را به شرکت‌ها واگذار می‌کنیم.”

با این وجود، ویلر توضیحات مختصری هم در خصوص عملکرد 5G ارائه کرده که تمرکز روی سرعتی به مراتب بالاتر از شبکه‌های ارتباطی کنونی، بیش از هر مورد دیگری به چشم می‌خورد. او عنوان کرده 5G عملکردی مانند فیبر همراه (Mobile Fiber) خواهد داشت و سرعتی 10 تا 100 برابر بیشتر از آنچه در حال حاضر در شبکه‌های ارتباطی همراه شاهد هستیم را پیش روی کاربران قرار خواهد داد. 

او از بهبود سرعت پاسخگویی به فرامین ورودی تحت این شبکه نیز سخن گفته که در نتیجه آن، فرامین ورودی کاربر در کم‌تر از چند میلی‌ثانیه مدیریت خواهند شد. او استفاده از این مشخصه را در کاربردهایی مانند جراحی از راه دور ضروری می‌داند. 

در قالب طرح ویلر، دسترسی به مجموعه‌ای از طیف‌های بدون مجوز سرعت بالا فراهم خواهد شد و اگرچه قسمت اعظم طیف‌های جدید 5G به شرکت‌های متمول اجاره داده می‌شوند اما همچنان دسترسی به محدوده‌ای وسیع از این طیف‌های بدون مجوز و تصویب نشده، برای تمامی افراد و شرکت‌ها آزاد خواهد بود. دسترسی که در نهایت می‌تواند به افزایش سرعت وای‌فای در مقایسه با آنچه امروز شاهد هستیم  منجر شود.

درنظر داشته باشید که 5G مشکلات و موانع خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، سیگنال‌های نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم امکان طی کردن مسافت‌های طولانی و یا نفوذ بالا به داخل ساختمان‌ها را نخواهند داشت. این نقطه ضعف، به معنای نیاز به نصب گسترده برج‌های سلولی خواهد بود که در نهایت امر، فرایندی وقت‌گیر و گران‌قیمت به حساب می‌آید. نیاز به پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید در جهت فراهم کردن امکان دریافت سیگنال‌های 5G توسط دستگاه‌های الکترونیکی همراه نیز از جمله مواردی است که باید مدنظر شرکت‌ها قرار گیرد. 

این در حالی است که اپراتور ورایزون اخیرا تست 5G را آغاز کرده و AT&T نیز برنامه‌هایی را برای آزمایش شبکه ارتباطی نسل پنجم در محیط‌های باز در دستور کار قرار داده است. علاوه بر این، تلاش‌های مرتبطی را نیز از شرکت‌هایی مانند گوگل، سامسونگ و یا حتی استارت‌آپی به نام Starry شاهد بوده‌ایم. 

اگرچه پیاده‌سازی تمامی این فرایندها احتمالا به چندسال زمان نیاز خواهد داشت اما تصمیم هفته جاری FCC تاثیر ویژه‌ای در به حقیقت پیوستن تکنولوژی 5G خواهد داشت. همان‌طور که عنوان شد، کمیسیون ارتباطات فدرال در جلسه ماه آینده رای‌گیری ویژه‌ای را در خصوص طرح ویلر برگزار خواهد کرد و در صورت تایید (که احتمالا اینگونه خواهد بود) فرایند آزادسازی دسترسی به طیف‌های ارتباطی، به طور رسمی آغاز خواهد شد. ویلر معتقد است پیاده‌سازی عملی اولین نمونه‌ شبکه‌های ارتباطی 5G از سال 2020 میلادی امکان‌پذیر خواهد شد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا