تکنولوژی

کاهش سهم اپل از بازار گوشی‌های همراه چین در مقابل رقبای محلی

شرکت اپل در قالب سیاست‌های جدید، عرضه نرم‌افزارها و سرویس‌های جدید را به عنوان راهکارهای جدید برای مقابله با کاهش سهم خود از بازار، در مقابل رشد میزان فروش شرکت‌های بومی در دستور کار قرارداده است. 

به گزارش وب‌سایت Marketwatch، برای مصرف کنندگان چینی، بهره‌مندی از دستگاه‌های هوشمند تولید شرکت اپل، نمادی از تمکن مالی و همراه شدن با مد روز به حساب می‌آید و در چند سال اخیر، خرید مدل‌های جدید آیفون شرکت اپل همزمان با عرضه آن به بازار، به روندی مرسوم در میان این سطح از کاربران تبدیل شده است. 

همین امر باعث شده چین به همراه هنگ‌کنگ و تایوان، پس از آمریکای شمالی به عنوان دومین بازار هدف بزرگ برای محصولات اپل به حساب آید. بر این اساس، بیش از 27 درصد از درآمد این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال 2015 میلادی از کشور چین بدست آمده است. 

با این وجود، رقبای چینی با ارائه مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مشابه، در حال افزایش سهم خود از بازار گوشی‌های هوشمند هستند. همین امر باعث شده بر اساس گزارش سازمان تحلیل داده International Data Corporation، سهم اپل از بازار گوشی‌های همراه در کشور چین، در سه‌ماهه اول سال 2016 میلادی به 13 درصد برسد و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی، این مقدار 13 درصد بوده است. 

برندهای محلی مانند شیائومی، هواوی، Oppo و Vivo در این مدت شاهد افزایش چشمگیر سهم خود از بازار بوده‌اند. سهم هواوی در سه ماهه اول سال 2016 میلادی از 11 درصد به 16 درصد رسیده و این در حالی است که سهم Oppo و Vivo که در بازار تولید گوشی‌های هوشمند سطح پایین فعالیت می‌کنند به بیش از دو برابر افزایش یافته است. 

درآمد اپل از بازار چین نیز با سقوط 26 درصدی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به 12.49 میلیارد دلار رسیده که این در مقایسه با رشد 71 درصدی در مدت مشابه سال 2015 میلادی قرار می‌گیرد. کاهش میزان فروش در کشور چین یکی از دلایل اصلی کاهش درآمدهای اپل در سطح جهانی به حساب می‌آید. 

همین امر باعث شده اپل به دنبال راهکارهای جدیدی مانند حضور در بازار پرداخت آنلاین، نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف باشد. کوک در جریان بازدید از پکن در تاریخ 16 مارس همچنین از برنامه‌های جدیدی به‌منظور سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در سرویس به‌اشتراک‌گذاری تاکسی Didi Chuxing خبر داد.

اپل در حالی از کاهش 18 درصدی در مقایسه سال به سال میزان فروش آیفون خود در ماه مارس خبر داده که بخشی از این کاهش فروش، به از دست دادن سهم اپل از بازار چین مربوط است. در ماه‌های ژانویه و مارس، میزان فروش آیفون در چین به مجموع 11.5 میلیون دستگاه رسیده که دو میلیون کم‌تر از میزان فروش در سه‌ماهه اول سال 2015 میلادی است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا