تکنولوژی

چرا کاربران از دستیارهای هوشمند استفاده نمی‌کنند

تقریبا تمامی شرکت‌های سرشناس حوزه تکنولوژی از جمله اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون پروژه‌هایی در قالب عرضه دستیارهای هوشمند مجازی در دست توسعه دارند و بر همین مبنا نمونه‌های قدرتمندی مانند Siri یا Alexa نیز پیش روی کاربران قرارگرفته است.

با این حال، با گذشت چند سال از عرضه این دستیارهای هوشمند به بازار، همچنان صحبت کردن با تکنولوژی کمی عجیب به نظر می‌رسد تا این امر مانعی بر سر راه همه‌گیر شدن استفاده از این تکنولوژی‌های جدید به حساب آید.

بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط Creative Strategies منتشر شده، اینچنین به‌نظر می‌رسد که دستیارهای هوشمند هنوز نتوانسته‌اند به یک عادت و راهکاری مرسوم در استفاده کاربران از دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل شوند.

بر اساس این گزارش، 70 درصد از کاربران آیفون گفته‌اند که به ندرت و فقط در برخی موارد از Siri استفاده کرده‌اند اما تقریبا تمامی این افراد، سابقه استفاده از دستیار هوشمند اپل را در کارنامه خود دارند و فقط 2 درصد از مالکان آمریکایی آیفون از این نرم‌افزار استفاده نکرده‌اند.

در میان کاربران اندرویدی نیز شرایط مشابهی به چشم‌ می‌خورد. 62 درصد از کاربران این اکوسیستم عنوان کرده‌اند به‌ندرت از OK Google استفاده کرده‌اند اما فقط 4 درصد از این افراد اظهار داشته‌اند که سابقه استفاده از دستیار هوشمند گوگل را ندارند.

نکته جالب آنکه براساس یافته‌های این گزارش، اکثر افراد ترجیح می‌دهند در مواردی که تنها هستند (در خودرو و یا خانه) از دستیارهای مجازی استفاده کنند. 62 درصد از کاربران آیفون، از Siri در خودرو استفاده می‌کنند اما 20 درصدی که عنوان کرده‌اند هرگز از دستیارهای صوتی استفاده نکرده‌اند. علت این امر را راحت نبودن در گفت‌وگو با تکنولوژی در مکان‌های عمومی عنوان کرده‌اند.

به گفته Milanesi پژوهشگر حاضر در این بررسی، تفاوت‌های فرهنگی نیز تاثیر زیادی در توسعه دستیاران صوتی و میزان استفاده کاربران از آن‌ها در مناطق مختلف جغرافیایی دارند.

خبر خوب این بررسی، استفاده تقریبا تمامی کاربران از دستیارهای مجازی روی دستگاه‌های الکترونیکی آن‌ها است. نکته‌ای که توپ را در زمین گوگل و اپل می‌اندازد تا با بهینه‌سازی بیشتر این تکنولوژی، به‌کارگیری آن در مکان‌ها و زمان‌های مختلف را دلپذیرتر و راحت‌تر کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا