تکنولوژی

مهمترین پتنت‌های IoT در اختیار کوالکام است

شرکت کوالکام در حال حاضر بیشترین تعداد پتنت ثبت‌شده در حوزه اینترنت اشیا را در اختیار دارد و این پتنت‌ها ارزش بالایی هم دارند. 

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی شرکت LexInnova که در زمینه تحقیقات و ارائه مشاوره مرتبط با حق ثبت اختراع فعالیت می‌کند،  شرکت کوالکام 724 پتنت در زمینه اینترنت اشیا در اختیار دارد و پس از آن شرکت اینتل با 688 مورد قرارگرفته است. این در حالی است که ZTE با 351 پتنت در رده سوم این فهرست قراردارد. 

نکته مهم‌تر اینکه کوالکام 157 پتنت با ارزش در حوزه تکنولوژی‌های اینترنت اشیا به ثبت رسانده که این تعداد به مراتب از نمونه‌های ثبت‌شده توسط شرکت‌های دیگر، بیشتر است. در این فهرست ال‌جی با 63 مورد و مایکروسافت با 50 مورد در رده‌های بعدی قرار دارند. LexInnova ارزش هر پتنت را بر مبنای آنکه در آینده تا چه میزان امکان اقامه دعوی قضایی بر سر آن وجود دارد ارزشیابی می‌کند. 

در زمینه پتنت‌های حوزه اینترنت اشیا، نمونه‌هایی که به‌منظور جمع‌آوری و انتقال داده‌ها از دستگاه‌های فعال در این حوزه به کار گرفته می‌شوند، ارزش بیشتری هم دارند. تکنولوژی‌های که در این زمینه توسط کوالکام به پتنت تبدیل شده‌اند در تراشه‌های تولیدی این شرکت و به‌منظور برقراری ارتباط دستگاه‌های الکترونیکی موجود با اینترنت ( بر بستر انواع و اقسام شبکه‌های ارتباطی) به‌کار گرفته شده است. 

در حال حاضر کسب وکار کوالکام وابستگی شدیدی به فروش تراشه‌های ویژه گوشی‌های هوشمند دارد. با این وجود، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند روندی نزولی به خود گرفته و در این راستا، کوالکام از طریق توسعه تراشه‌های ویژه اینترنت اشیا، ایجاد تنوع در محصولات را در دستورکار قرار داده است. سیاستی که درآمد حاصل از آن در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیارد دلار عنوان شده است. 

در حال حاضر شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا مانند کوالکام و اینتل در تلاشند تا توسعه تکنولوژی‌های اینترنت اشیا از طریق ایجاد هماهنگی میان استانداردهای متنوعی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود امکان‌پذیر شود. با بلوغ هرچه بیشتر بازار اینترنت اشیا، احتمالا دعوی قضایی بیشتری را بر سر پتنت‌های ثبت‌شده در میان شرکت‌هال فعال در این حوزه مشاهده خواهیم کرد. 

تیم تحقیقاتی وب‌سایت بیزینس اینسایدر پس از ماه‌ها پژوهش، گزارشی در زمینه وضعیت فعلی و آتی تکنولوژی اینترنت اشیا منتشر کرده که در ادامه خلاصه‌ای از آن را می‌بینید: 

  • تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت برپایه تکنولوژی اینترنت اشیا تا سال 2020 سه برابر خواهد شد تا افزایش این تعداد از 10 میلیارد به 34 میلیارد دستگاه را شاهد باشیم. ارزش بازار دستگاه‌های یادشده 24 میلیارد دلار خواهد بود و این در حالی است که دستگاه‌های محاسباتی سنتی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند،10 میلیارد ارزش خواهند داشت. 
  • در پنج سال آینده چیزی در حدود 6 تریلیون دلار در زمینه ارائه راهکارهای مختلف برپایه اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری خواهد شد. 
  • شرکت‌های مختلف در صدر استفاده‌کنندگان از راهکارهای ایجاد شده برپایه اینترنت اشیا خواهند بود زیرا این تکنولوژی جدید به کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش بهره‌وری و گسترش بازارهای جدید یا توسعه عرضه محصولات متنوع توسط این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.
  • دولت‌ها دومین مشتریان بزرگ این تکنولوژی خواهند بود و این در حالی است که مصرف‌کننده‌ها آخرین گروهی هستند که به سمت استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا مهاجرت می‌کنند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا