تکنولوژی

Assistant: پلتفرم جدید هوشمند گوگل

شرکت گوگل در کنفرانس I/O از آنچه تلویحا پروژه Google Assistant  نام‌گذاری شده به عنوان راهکاری جدید برای ارائه قابلیت‌هایی که پیش از این نیز از طریق رابط‌های کاربری و سرویس‌های این شرکت ارائه شده بود رونمایی کرد. این در حالی است که دستیار جدید، حالت تعاملی یا به بیان بهتر، محاوره‌ای سرویس‌دهی به کاربران را در دستورکار قرار داده است. این سرویس شاید در ابتدای راه نام چندان جالبی نداشته باشد اما در عوض، قدرت گوگل و البته توانایی‌های بالا در کاوش اطلاعات را به عنوان پشتوانه ارائه خدمات یدک می‌کشد. 

این در حالی است که در چند سال گذشته شاهد عرضه دستیارهای شخصی هوشمند توسط شرکت‌های مختلف بوده‌ایم. به عنوان نمونه می‌توان به سرویس Siri شرکت اپل، سرویس الکسا آمازون، کورتانا مایکروسافت و M شرکت فیس‌بوک اشار کرد که هر یک ویژگی‌های شاخصی را پیش روی کاربران قرار می‌دهند. شاید در نگاه اول هیچ یک از سرویس‌های یادشده، توانایی‌ها و قابلیت‌هایی هم‌پای دستیار هوشمند جدید گوگل ارائه ندهند اما تمامی آن‌ها امکان برقراری ارتباط گفتاری با کاربر را فراهم می‌کنند. 

پس از این‌ها نوبت به سرویس Google Now خواهد رسید که امکان جستجو و دریافت لیستی از پاسخ‌ها را از طریق کادر جستجوی سفید رنگ خود امکان‌پذیر خواهد ساخت. 

اسکات هافمن از این کادر جستجو به عنوان نمادی قدرتمند که می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد یاد می‌کند اما در عین حال معتقد است این چارچوب نتوانسته رابطی محاوره‌ای، آنچنان که در روبات‌های گفتگو مشاهده می‌کنید را پیش روی کاربران قرار دهد. 

پروژه Assistant با دو هدف یا به بیان مسئولان گوگل، دو تعریف، عرضه شده که یکی از آن‌ها نرم‌افزار گفتگوی Allo و دیگری اسپیکر صوتی هوم است. بر این اساس، در داخل هر اپلیکیشن عرضه شده از سوی گوگل، پروژه دستیار هوشمند به نحوی هنرمندانه ادغام خواهد شد. در برنامه گفتگو، کاربر به روبات‌هایی نیاز خواهد داشت که پاسخ‌های ساده و لینک‌های مناسب را در اختیار او قرار خواهند داد. در قالب رابط کاربری عرضه شده بر پایه ویژگی‌های صوتی نیز انتظار دارید پاسخ‌هایی کوتاه و سرراست را بشنوید و در عین حال عملکردی مناسب در ارتباط با دیگر دستگاه‌های هوشمند موجود در منزل را شاهد باشید. 

به بیان ساده‌تر، Google Assistant می‌تواند انواع مختلف مفاهیم را درک کند و در این راستا، پرسش‌های شما را متوجه شده و پیشنهاداتی به شما ارائه خواهد داد. علاوه بر این، امکان در دست گرفتن عملکرد نرم‌افزارهایی مانند OpenTable نیز برای این دستیار هوشمند فرام شده است. 

به عنوان نمونه کافی است عبارت “رستوران‌های ایتالیایی” را جستجو کنید تا گزینه‌های موجود به همراه زمان پیشنهادی برای رزرو میز را مشاهده کنید. هافمن در خصوص مقاومت گوگل برای تخصیص نام به دستیار هوشمند خود اینچنین می‌گوید:

“اینکه یک نام استفاده شود یا نه مسئله مهمی نیست. مسئله مهم، ارائه این راهکار به عنوان سرویسی از طرف شرکت گوگل است. ما به قابلیت‌های ارائه شده به عنوان راهکاری برای تداوم ارائه خدماتی نگاه می‌کنیم که توسط گوگل سال‌هاست عرضه می‌شود.”

با این تفاسیر باید اعتراف کرد، وجود سرویس‌هایی با کارایی یکسان تا حدودی اسباب سردرگمی کاربران را فراهم کرده است. به عنوان مثال در صورتی که از گوگل درخواست تنظیم قرار ملاقاتی را داشته باشید، این عملکرد ممکن است در قالب سرویس Now یا Inbox و یا شاید نرم افزار Calendar و یا هر سه مورد اجرایی شود. این در حالی است که رونمایی از سرویس جدید در روز جاری می‌تواند سردرگمی بیشتر کاربران را به همراه داشته باشد. 

شرکت گوگل در حالی استارت اولیه برای عرضه سرویس‌های تعاملی را زده که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و مایکروسافت با سرعت تمام در این مسیر در حال حرکت هستند. با این وجود، هافمن معتقد است در این رقابت، توانایی بالای شرکت گوگل راهگشا خواهد بود. او در این خصوص می‌گوید:

” دستیاری وجود دارد که از قدرتمندترین زبان طبیعی و توانایی‌های مکالمه‌ای بهره‌مند شده و مولفه‌های مختلف موجود در اکوسیستم‌های ارتباطی را متوجه شده و در زمان نیاز، ادغام و به‌کارگیری قابلیت‌های مختلف را در دستور کار قرار می‌دهد.”

کوئیروز نیز حد نهایی برای پیشرفت این سرویس را همه‌گیر شدن و استفاده از آن در هر زمان و هر مکانی می‌داند. او در این زمینه می‌گوید:

” هدف ما آن است تا دستیار هوشمند گوگل در تمام طول روز و در زمان‌هایی که فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهید، در دسترس شما قرارگیرد. دستیار ما روی ساعت، گوشی و در قالب نرم‌افزارهای گفتگو، پیش روی شما خواهد بود.”

لازم به ذکر است که نرم‌افزار Allo و اسپیکر هوم تا پایان سال جاری میلادی روانه بازار نخواهند شد.  

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا