تکنولوژی

راهکارهای جدید پرینت سه‌بعدی به‌منظور کاهش وزن هواپیماها

به‌نظر می‌رسد تکنولوژی پرینت سه‌بعدی فلزات که چندین سال است خبرهایی محدود و پراکنده از آن می‌شنویم، بالاخره توانسته جایگاه خود را در حوزه تکنولوژی تولید انبوه محصولات پیدا کند. از همین رو، بر اساس گزارش Terry Wohalers، تحلیل‌گر و مشاور اقتصادی مطرح جهان که مجلد سالیانه‌ای برپایه منابع و تحلیل‌های بدست آمده از کشورها و دولت‌های فعال در صنعت تولید ارائه داده، فروش دستگاه‌هایی که فرایند پرینت محصولات فلزی را انجام می‌دهند افزایش یافته تا تولیدکنندگان، به‌ویژه در صنایع هوا فضا از آن در جهت تولید قطعات مختلفی که سال‌ها در مرحله توسعه بوده‌اند استفاده کنند. 

بر اساس گزارش منتشر شده، سال گذشته شرکت‌های مختلف، اقدام به خریداری 808 دستگاه با توانایی پرینت قطعات فلزی به صورت لایه به لایه کرده‌اند که در مقایسه با تعداد 550 دستگاه در سال 2014 و 353 دستگاه در سال 2013، رشد محسوسی را نشان می‌دهد. اگرچه افزایش رشد سالیانه به تعداد چندصد دستگاه در ظاهر، محدود به‌نظر می رسد اما فراموش نکنید که این دستگاه‌ها، چندصدهزار تا میلیون‌ها دلار قیمت دارند. 

تولیدکنندگان ایمپلنت‌های ارتوپدی و دندان‌پزشکی از جمله اولین گروه‌هایی هستند که استفاده از محصولات فلزی تولید شده برپایه قابلیت پرینت سه‌بعدی را آغاز کردند اما در حال حاضر، آنچه بیش از سایر کاربردها اهمیت دارد، ورود صنایع هوایی به حوزه بازارهای استفاده کننده از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی است که در قالب قطعات پرینت شده توسط شرکت‌هایی مانند جنرال الکتریک و ایرباس، آماده بهبود کیفی این سطح از بازار هستند. 

در حال حاضر، جنرال الکتریک از این تکنولوژی به‌منظور تولید دو مولفه سخت‌افزاری پیچیده از موتور جت (نازل سوخت و قطعه‌ای برای تعبیه سنسورهای دماسنج) و قطعاتی برای موتور هواپیماهای توربین‌دار استفاده می‌کند. این در حالی است که شرکت‌های یادشده در حال توسعه راهکارهایی جدید برای ساخت قطعات بیشتر برای هواپیماها، ماهواره‌ها و راکت‌ها هستند. 

در فرایند استفاده از این تکنولوژی، از یک لیزر یا پرتو الکترونی در جهت ذوب کردن لایه به لایه پودرهای فلزی، آن‌هم بر اساس دستورالعمل‌های رایانه‌ای استفاده شده تا در طول فرایند سفت شدن و شکل گرفتن فلز، قطعات مختلف ساخته شوند. این تکنولوژی، به‌طور ویژه در جهت تولید مولفه‌های پیچیده در حجم‌های کوچک کاربرد دارد زیرا توسعه‌ ابزارهای اختصاصی برای ساخت این قطعات کوچک می‌تواند بسیار گران‌ تمام شود. 

نمونه سنتی نازل سوخت تولیدی شرکت جنرال الکتریک از 18 قطعه مجزا ساخته شده که باید به هم جوشکاری شوند. این در حالی است که نمونه جدید تولید شده برپایه تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، یکپارچه و به صورت یک قطعه مستقل بوده و 25 درصد سبک‌تر است. این کاهش وزن، تاثیر ویژه‌ای هم در بهبود بازده سوخت مصرفی هواپیماها خواهد داشت. در هر موتور جدید جت تولیدی شرکت جنرال الکتریک از 19 نازل اینچنینی استفاده می‌شود و این در حالی است که این شرکت در حال حاضر 10 هزار سفارش برای تولید نازل‌های جدید دریافت کرده و قصد دارد به‌طور سالیانه 30 هزار نازل تولید کند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا