تکنولوژی

کدام گوشی‌های هوشمند راحت‌تر تعمیر می‌شوند؟

روز گذشته وب‌سایت معتبر iFixit فرایند جداسازی قطعات پرچمدار جدید ال‌جی جی 5 را مورد بررسی قرارداد تا درصد تعمیرپذیری این دستگاه هوشمند را مشخص کند. در نهایت نیز عنوان شد در صورت داشتن مهارت کافی و البته در اختیار داشتن ابزارهای مورد نیاز می‌توانید فرایند تعویض اکثر قطعات سخت‌افزاری جی 5 را به آسانی انجام دهید. نکته جالب توجه اینکه به‌منظور انجام این امر به هیچ گونه چسب یا مواد چسبنده نیازی نخواهد بود. موردی که بر خلاف روندی است که امروزه در اکثر گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌کنیم. 

با بررسی این گزارش، پرسشی که به ذهن خطور می‌کند آن است که دیگر پرچمداران هوشمند حاضر در بازار از حیث تعمیرپذیر بودن در چه جایگاهی قراردارند؟ به بیان دیگر، فرایند تعمیر در کدام دستگاه‌ها به ساده‌ترین و در کدام‌یک به سخت‌ترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت؟ 

به‌منظور ارائه پاسخ مناسب برای این پرسش، در ادامه به بررسی موضوع تعمیر‌پذیر بودن گوشی‌های هوشمند خواهیم پرداخت.

گوگل نکسوس 6P: امتیاز تعمیرپذیری 2 از 10

iFixit در خصوص تعمیر نکسوس 6P به سختی به چالش کشیده شد. اگرچه دسترسی سریع و آسان به باتری امکان‌پذیر است اما این احتمال وجود دارد که در صورت تلاش برای بازکردن درب دستگاه، پنل شیشه پشتی را بشکنید. علاوه بر این، در صورتی که نیاز به جایگزینی صفحه‌نمایش با نمونه جدیدی دارید احتمالا مجبور خواهید شد پیش از دسترسی به صفحه‌نمایش، تقریبا به تمامی مولفه‌های سخت‌افزاری سرک بکشید. گستردگی استفاده از چسب نیز مطمئنا موضوعی است که نه خوشایند iFixit و نه خوشایند هیچ تعمیرکار دیگری نخواهد بود. 

سامسونگ گلکسی S7: امتیاز تعمیرپذیری 3 از 10

تعمیرکاران در خلال فرایند تعمیر گلکسی S7 و S7 Edge  نیز مطمئنا به چالش کشیده خواهند شد و مطمئن باشید هرآنچه در خصوص سختی تعمیر پرچمدار انحنا دار سامسونگ شنیده و یا خوانده‌اید در خصوص پرچمدار کوچک‌تر این شرکت یعنی S7 نیز صادق خواهد بود. با این تفاسیر پیشنهاد می‌کنیم به‌هیچ وجه به تعمیر این دستگاه هوشمند در منزل حتی فکر هم نکنید.

سامسونگ گلکسی S7 Edge: امتیاز تعمیرپذیری 3 از 10

پیش از هرچیز آرزو می‌کنیم هیچ‌گاه مجبور به تعمیر این پرچمدار جدید شرکت سامسونگ نشوید زیرا در وهله اول این احتمال وجود دارد که در تلاش برای بازکردن گوشی، پنل شیشه‌ای جلویی، پشتی و یا حتی هر دو را بشکنید. در مرحله بعدی نیز در نظر داشته باشید دسترسی به درگاه USB احتمالا منجر به شکسته شدن صفحه‌نمایش خواهد شد. علاوه بر این، امکان تعویض شیشه جلویی بدون شکستن صفحه‌نمایش، امری بعید به‌نظر می‌رسد. در داخل این دستگاه هوشمند نیز شرایط برای پیاده‌سازی فرایند تعمیر، آنچنان مساعد به‌نظر نمی‌رسد. اگرچه از مولفه‌های ماژولار در داخل این دستگاه هوشمند استفاده شده اما حجم زیادی از چسب برای انجام فرایند تعمیر مورد نیاز خواهد بود. 

اپل آیفون SE: امتیاز تعمیرپذیری 6 از 10

آیفون جدید شرکت اپل، امتیاز متوسطی از نظر تعمیرپذیر بودن به خود اختصاص داده است. از جمله دلایل این امر، روند نسبتا راحت در بیرون آوردن صفحه‌نمایش و جایگزینی آن با نمونه‌ای جدید است. از سوی دیگر، اگرچه از نقطه‌نظر فنی باتری فاقد قابلیت تعویض سریع توسط کاربر است اما دسترسی به آن کاملا آسان بوده و همین امر، تعویض آن را بیش از پیش ساده‌ کرده است. استفاده از پیچ‌های پنج گوشه و احتمال آسیب رسیدن به تاچ‌آیدی نیز از جمله نقاط ضعف در پیاده‌سازی فرایند تعمیر آیفون SE به حساب می‌آیند.

اپل آیفون 6S: امتیاز تعمیرپذیری 7 از 10

جداسازی قطعات آیفون 6S از نظر وب‌سایت iFixit فرایندی کاملا ساده خواهد بود که البته در سایه استفاده از ابزارهای مورد نیاز و تسلط به مراحلی که باید به ترتیب طی شوند، امکان‌پذیر خواهد شد. متخصصان این وب‌سایت رضایت کاملی از تعمیرپذیری آیفون 6S داشته و تنها بهره‌گیری از پیچ‌های پنج گوشه را به عنوان نقطه‌ضعف موجود در این فرایند ذکر کرده‌اند. 

به جز این مورد، ترکیب باتری، صفحه‌نمایش و برخی دیگر از مولفه‌های حیاتی دسترسی آسان برای تعمیر را به همراه آورده‌اند. 

اپل آیفون 6S Plus: امتیاز تعمیرپذیری 7 از 10

همان‌طور که در خصوص پرچمدار کوچک‌تر اپل عنوان شد، آیفون 6S Plus نیز تعمیرپذیری آسانی را پیش روی شما قرار خواهد داد. در این دستگاه هوشمند، همه‌چیز به‌طور دقیق و منظم در سر جای خود قرارگرفته و دسترسی آسان به اکثر مولفه‌های مهم نیز مهیا شده است و اگر استفاده از پیچ‌های پنج گوش نبود حتی می‌توانستیم امتیاز بالاتری را برای تعمیرپذیری این دستگاه هوشمند درنظر بگیریم. 

گوگل نکسوس 5X: امتیاز تعمیرپذیری 7 از 10

به‌نظر می‌رسد شرکت ال‌جی در خصوص مونتاژ قطعات 5X روند مثبتی را در پیش گرفته است. با توجه به ترکیب ماژولار، دسترسی و جایگزین کردن قطعات معیوب، بسیار ساده و راحت بوده اما دسترسی به باتری به این آسانی‌ها نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه نکسوس 5X از صفحه‌نمایش ترکیبی بهره می‌برد، شکسته شدن شیشه یا صفحه LCD به این معنا خواهد بود که باید هر دو را باهم تعویض کنید. 

ال‌جی جی 5: امتیاز تعمیرپذیری 8 از 10

متخصصان iFixit سادگی ساخت و آسانی ترکیب قطعات را در جی 5 ستوده‌اند و همین امر حکایت از تعمیرپذیری بالای این محصول دارد. این در حالی است که فرایند ترکیب قطعات این پرچمدار ال‌جی با چند پیچ استاندارد و با استفاده محدود از چسب انجام شده است. بازکردن دستگاه و تعویض مولفه‌های سخت‌افزاری آن کاملا ساده بوده و البته همچنان برخی از مولفه‌های خاص ماژولار، در جای خود با چسب محکم شده‌اند. یکی از مشکلات موجود در فرایند تعمیر، رویارویی با صفحه‌نمایش ترکیبی است که در صورت شکسته شدن شیشه یا LCD، تعویض هر دو باهم را اجتناب ناپذیر خواهد کرد.

منبع : آي تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا