تکنولوژی

رکورد سرعت انتقال داده با فیبرنوری شکست

اگرچه شبکه‌های فعلی فیبر نوری توانایی پشتیبانی از انتقال داده‌ها در قالب بهره‌گیری از شبکه‌های نت‌فلیکس یا یوتیوب را دارند، محتویات تولیدشده برپایه فناوری‌های واقعیت مجازی یا ویدئوهایی با رزولوشن 4K می‌توانند محدودیت‌های زیادی را برای این سیستم‌ها به همراه بیاورند. با این وجود محققان همواره به دنبال یافتن راهکارهایی برای مهیا کردن شرایط در خصوص استفاده بهتر از حجم روزافزون داده‌ها هستند. در این راستا، محققان دانشگاه IIIinois رکورد جدیدی را در زمینه انتقال داده‌ها برپایه فیبر نوری ثبت کرده‌اند که تئوری پیشین با این مضمون که فیبر نوری در حجم داده‌های انتقالی با محدودیت‌هایی مواجه است را نقض می‌کند. 

محققان با استفاده از فیبر نوری موفق شده‌اند داده‌ها را با سرعت 57 گیگابیت برثانیه بدون بروز خطا (در دمای اتاق) انتقال دهند. این گروه به سرپرستی پروفسور میلتون فنگ، آزمایش‌های جدید را در راستای پروژه پیشین انجام شده در سال 2014 که رکورد 40 گیگابیت بر ثانیه را ثبت کرده بود انجام داده است. واژه کلیدی در این آزمایش، صفت “بدون خطا” است که این تحقیق را در مقایسه با تمامی مواردی که مدعی ثبت سرعت‌های بالاتر هستند، منحصر به‌فرد نشان می‌دهد. 

پروفسور فنگ در این خصوص می‌گوید:

” انتقال داده‌های حجیم با سرعت بالا، بسیار سخت است. حجم داده‌ها بسیار زیاد بوده اما در صورتی که انتقال داده‌ها با سرعت بالایی انجام نشود نمی‌توانید از داده‌های جمع‌آوری شده استفاده کنید. علاوه بر این، نمی‌توانید از تکنولوژی‌های پیش رو مانند واقعیت مجازی که از جریان‌های زیاد داده‌ها استفاده می‌کنند، بهره ببرید. جهت‌گیری به‌سمت استفاده از ارتباطات فیبرنوری افزایش خواهد یافت زیرا با بهره‌گیری از این فناوری، نرخ بالاتر در سرعت انتقال‌ داده‌ها را به‌ویژه با افزایش مسافت، شاهد هستیم.”

نکته‌ای که جالب به‌نظر می‌رسد آن است که مهندسان موفق به انتقال داده‌ها با سرعت 50 گیگابیت بر ثانیه، حتی در دمای بالا تا 185 درجه فارنهایت شده‌اند. این امر با توجه به اینکه رسیدن به سرعت‌های بالا در دمای زیاد، بسیار دشوار است، برای سازندگان دیتاسنترها، قابل توجه بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

فنگ معتقد است یافته‌های این آزمایش‌های جدید، مزایایی را هم برای ارتباطات سبک‌وزن و هوابرد در هواپیماها به همراه خواهد داشت که با توجه به وزن کم کابل‌های فیبر نوری و مقاومت در برابر دمای بالا می‌تواند تاثیر قابل توجهی هم روی مصرف سوخت هواپیما ایفا کند. 

شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری و تله‌کام در حال راه‌اندازی زیرساخت‌های فیبرنوری به‌منظور انتقال حجم وسیعی از داده‌ها هستند اما باید دید فیبر نوری چگونه از پس انتقال داده‌های حجیم در مسافت‌های طولانی برخواهد آمد. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا